10 mei 2016
Nieuws

Nissan Leaf (2011 - 2017)

Nissan produceert 50.000e Leaf

10 mei 2016 - Drie jaar nadat Nissan met de productie van elektrische auto's en de bijbehorende batterijen in Europa begon, rolde de 50.000e Nissan Leaf van de productielijn. Het is voor het eerst dat een autofabrikant in Europa 50.000 elektrische voertuigen (EV's) én de bijbehorende batterijen heeft geproduceerd. Nissan deed het in zijn fabriek in het Engelse Sunderland.
Ik wil van mijn auto af

De zilvergrijze Nissan Leaf in Tekna-uitvoering rolde vorige week van de band en is bestemd voor een klant in Frankrijk. De in Sunderland geproduceerde Nissans Leaf worden geëxporteerd naar 23 landen wereldwijd; onder meer in West-Europa en zeer diverse landen als Argentinië, Israël, IJsland en Taiwan.

Nissan Leaf (2011 - 2017)

De productie van de Leaf en de batterijen is in 2013 officieel gestart in aanwezigheid van de Britse premier David Cameron. Met de productie zijn meer dan tweeduizend banen gemoeid, zowel bij Nissan als bij toeleveranciers in het Verenigd Koninkrijk.

2016 is nu al een bijzonder jaar voor de Nissan Leaf, dankzij de lancering in Europa van de versie met een grotere actieradius van 250 kilometer en het nieuws dat de productie van de volgende generatie batterijen definitief ook in Sunderland gaat plaatsvinden; waarmee een nieuwe investering van 26,5 miljoen pond in de fabriek zeker is.

Vijf jaar geleden was de Nissan Leaf de eerste in grote serie geproduceerde elektrisch aangedreven auto op de markt. De Leaf is nog altijd de best verkochte EV aller tijden, met een verkoopaantal van bijna 220.000 wereldwijd. Nu de Leaf 30 kWh met een bereik van 250 kilometer in Europa is verschenen, bouwt Nissan zijn pioniersrol verder uit op het gebied van betaalbare, volledig elektrische technologie voor serieproductie. Nadat Nissan in 2013 de productie van EV's in Europa had gestart, introduceerde de producent naast de Leaf een tweede EV in Europa, de e-NV200 die in de Nissan-fabriek in Barcelona wordt geproduceerd. Beide modellen zijn voorzien van hetzelfde type geavanceerde lithium-ion-batterijen die Nissan in Europa produceert.

Nu kijkt Nissan als een van de eerste autofabrikanten naar de toekomst in een breder perspectief. Met de vooruitstrevende technologie is het mogelijk de Nissan Leaf in te zetten als een mobiele elektriciteitscentrale voor thuis of het werk, waarmee Leaf-rijders bovendien ook geld kunnen verdienen.

WijKopenAutos.be