27 juli 2010
Nissan Juke (2010 - 2019)

Nissan Juke (2010 - 2019)

Nissan introduceert Juke

Autozine
27 juli 2010 | Nissan presenteert een alternatief voor een traditionele hatchback. Het is de Juke: een swingende, gestileerde compacte crossover: een mix van een stoere SUV en een sportauto en de kleine broer van de Qashqai en de Murano. Het ontwerp stamt van de Qazana conceptauto, die in 2009 is onthuld tijdens de Autosalon van Genève. De Nissan Juke zal worden geproduceerd in Japan en in de Nissan-fabriek in het Engelse Sunderland. De marktintroductie is in de tweede helft van 2010.
MeFirst

De Nissan Juke is ontworpen door Nissan Design Europe (NDE) in Londen in samenwerking met Nissan Design Centre (NDC) in Japan. De vormgevers hebben zich laten inspireren door het uiterlijk van een rallyauto, een strandbuggy en een motorfiets. De Juke heeft daarbij volop het Nissan-DNA, zoals is te zien aan de achterlichten in de vorm van die van de 370Z.

Nissan Juke (2010 - 2019)

Het robuuste zit hem in SUV-kenmerken als de stoere wielen met brede banden, in de grote bodemvrijheid en in contrasterende wielkastranden. De onderzijde van de bumpers lijkt deel uit te maken van de bodemplaatbescherming (skidplates). Heel kenmerkend aan de voorzijde zijn de ronde openingen als luchtinlaat voor de motorruimte; een designoplossing die intern over de tong ging als het 'wijnrek'.

De bovenzijde van de carrosserie schetst het beeld van een sportauto met een schuin geplaatste voorruit, een hoge taille, lage ramen en een coupéachtige, ver naar achteren doorgetrokken daklijn. Die indruk van een coupé wordt nog eens versterkt door de in de C-stijl weggewerkte ontgrendeling van de achterportieren. De luchtweerstand van de Juke is, gezien het stoere voorkomen, aag met een waarde van 0,35 Cw. Daaraan draagt onder meer de in het dak geïntegreerde dakspoiler bij, waarvan de vorm is geperfectioneerd in de windtunnel.

Nissan Juke (2010 - 2019)

De koplampen bestaan uit twee delen. Halverwege de motorkap zitten units met dagrijverlichting en richtingaanwijzers. Voor in het front hebben de lampen voor groot licht een plekje gekregen, daar waar bij rallyauto's uit de jaren zestig en zeventig de verstralers zaten. Omwille van een lage luchtweerstand bevinden de ruitenwissers in ruststand zich uit de wind achter de motorkaprand. De Juke is leverbaar in negen kleuren, waaronder drie specifieke lakken voor dit model: Force Red, Haptic Blue en Machine Brown.

Binnenin de Juke valt direct de glanzende, gekleurde middenconsole op. De vorm is afgekeken van de brandstoftank van een motorfiets. De portierbekleding is eveneens van glanzend materiaal en de deurgrepen doen denken aan de vinnen van een duiker. De zitpositie is als bij een SUV: hoog. Het dashboard en de bedieningselementen vertonen gelijkenis met die van een sportauto, onder meer door de dicht bij het stuurwiel geplaatste versnellingspook bovenop de 'motorfietstank'. Die hoge console biedt trouwens ook steun aan de knieën bij sportief rijden.

Nissan Juke (2010 - 2019)
Hopala

Het instrumentarium zit onder een kap waarvan de vorm eveneens is afgekeken van een motorfietscockpit. Bij de versies met een start-/stopknop zwaaien bij het starten van de motor de wijzers eerst over de volledige schaalverdeling als een soort 'systeemcheck', zoals dat ook het geval is bij het instrumentarium van de Nissan 370Z. Centraal op het dashboard is plek voor het geavanceerde informatie- en bedieningssysteem Nissan Dynamic Control System (NCDS).

De Nissan Juke is gebaseerd op het B-platform van de Alliantie Renault-Nissan, een platform dat ook is gebruikt voor de Nissan Cube en de Nissan Note. De wielbasis bedraagt 2530 mm. Met zijn breedte van 1765 mm en hoogte van 1565 mm is de Juke een stuk breder en ook lager dan de Cube en Note. In de lengte meet de Juke 4135 mm.

Nissan Juke (2010 - 2019)

De Juke is de eerste auto in de compacte klasse die leverbaar is met een elektronisch aangestuurde vierwielaandrijving, een doorontwikkeling van Nissans All Mode 4x4i-systeem. De vierwielaangedreven versie heeft een multilink-achterwielophanging, zoals die ook wordt toegepast in de Qashqai. Door een geïntegreerd Torque Vectoring System (TVS) verdeelt het vierwielaandrijfsysteem niet alleen de aandrijfkracht over de voor- en achterwielen (50:50), maar kan het ook de krachtsverdeling tussen het linker- en rechterachterwiel (0:100) variëren om de wegligging in bochten te verbeteren en onderstuur weg te filteren. TVS doet dat met behulp van elektrische koppelingen; één voor elk achterwiel. De elektronische regelunit van de All Mode 4x4i met TVS krijgt input van sensoren die onder meer de snelheid, de stuurhoek, de zijdelingse G-krachten en de rotatie van de auto om een denkbeeldige verticale as meten.

Bij de verkoopstart in de tweede helft van 2010 zijn drie motoren beschikbaar voor de Juke: een diesel en twee benzineversies. De motoren beantwoorden elk aan de Euro5-emissienorm. De topuitvoering van de Juke krijgt de primeur van de geheel nieuwe 1,6-liter benzinemotor met turbo, intercooler, variabele nokkenassen (twin VTC) en directe injectie DIG-T (Direct Injection Gasoline). Hij behoort tot de krachtigste in zijn klasse door een maximumvermogen van 140 kW (190 pk) en 240 Nm aan koppel.

Nissan Juke (2010 - 2019)

De Juke 1.6 DIG-T met voorwielaandrijving is voorzien van een handgeschakelde zesversnellingsbak, de versie met ALL MODE 4x4i heeft standaard de nieuwe generatie van Nissans X-Tronic continu variabele transmissie (CVT), waarmee ook handmatig is te schakelen (zes versnellingen).

De tweede benzinemotor is een doorontwikkelde versie van de Nissan 1,6-liter krachtbron van de HR-generatie. Kenmerkend zijn het lage gewicht en de wrijvingsarme bediening van de zestien kleppen. De motor heeft een gewijzigd in- en uitlaatkanaal en variabele nokkenassen (twin VTC). Het is een van de eerste ter wereld met twee brandstofinjectoren per cilinder, wat de verbranding sterk verbetert. Hij levert nu 86 kW (117 pk) en dat is een winst van 6 procent. Het koppel komt nu op 157 Nm en het brandstofverbruik is met 5,6 procent gereduceerd. De Juke 1.6 is er alleen met voorwielaandrijving, waarbij is te kiezen uit een handgeschakelde vijfversnellingsbak en de X-Tronic CVT.

Verder is er te kiezen voor een 81 kW (110 pk) sterke 1.5 dCi common-rail dieselmotor met een dieselpartikelfilter (roetfilter) met een brandstofinjector voor automatische geregelde naverbranding van opgehoopte roetdeeltjes. De diesel is louter leverbaar in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Ik wil van mijn auto af
 

Info

Test

Technische fiche

Prijs

Reacties