Nissan 350 Z
Nissan 350Z ondergaat facelift
Cruciaal voor het karakter van de 350Z is de 3,5-liter V6, die voor het komende modeljaar enkele aanpassingen heeft ondergaan. Deze hebben ertoe geleid dat het maximumtoerental van de lichtgewicht aluminium krachtbron stijgt van 6.600 naar 7.000 t.p.m. Tegelijkertijd wordt daarmee een vermogenswinst gerealiseerd van 20 pk, zodat het maximumvermogen van de 350Z voortaan 300 pk bedraagt. Hoewel het maximumkoppel van 353 Nm bij 4.800 t.p.m. iets lager ligt dan voorheen, zorgt de veel gelijkmatigere koppelkromme ervoor dat de motor bij hogere toerentallen aanzienlijk meer trekkracht kan leveren. Zo ligt het koppel bij een toerental van 6.000 t.p.m. 20 Nm hoger dan voorheen.
Behalve aan het geoptimaliseerde motormanagement zijn deze cijfers te danken aan een korter en breder inlaatspruitstuk, waardoor de luchttoevoer is verbeterd. Ook is de motor voorzien van andere zuigers en andere nokkenassen. Belangrijk is ook dat de vernieuwde krachtbron voortaan volledig voldoet aan de Euro4-emissienorm.
Wat deze technische modificaties betekenen voor het rijgedrag van de 350Z is eenvoudig: snellere acceleratie in alle versnellingen. Daardoor neemt de sprint van 0 tot 100 km/uur voortaan 5,8 seconden (6,3 seconden voor de Z Roadster) in beslag, wat een fractie sneller is dan voorheen. Verder komt het toegenomen motorvermogen vooral tot uiting in hogere tussentijdse topsnelheden, in de derde versnelling stijgt de maximumsnelheid van de vernieuwde 350Z bijvoorbeeld van 142 km/uur tot 150 km/uur. De topsnelheid blijft elektronisch begrensd op 250 km/uur. De ongewijzigde, handgeschakelde, close ratio zesversnellingsbak zorgt ervoor dat het vermogen wordt overgebracht op de achterwielen.
Het chassis van de 350Z is voor modeljaar 2006 op enkele punten aangepast. Door de toepassing van snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is de 350Z vooral bij lage snelheden wendbaarder dan voorheen, terwijl de bestuurder bij hogere snelheden profiteert van een positiever stuurgevoel en betere feedback. Wat blijft, is een extreem stijf onderstel dat volledig is toegespitst op sportief autorijden. Ook het Brembo-remsysteem is behouden gebleven, net als de opvallende goudkleurige remklauwen die schuil gaan achter de licht gewijzigde, standaard lichtmetalen 18-inch velgen met vijfspaaksdesign.
De carrosserie heeft voor het nieuwe modeljaar enkele subtiele wijzigingen ondergaan. Deze zijn het opvallendst aan de voorzijde, waar een nieuw vormgegeven voorbumper en lagere grille en diepere luchtinlaten bij de voorwielen zorgen voor een enigszins agressiever uiterlijk. De koplampen zijn voorzien van nieuwe bi-xenonprojectoren die bijdragen aan de meer hightech uitstraling. Ze geven bovendien beter zicht in het donker. Opvallend aan de achterzijde zijn de driehoekige achterlichtunits waarin aan weerszijden 42 LEDs zijn verwerkt. Doordat de achterlichten hiermee sneller oplichten, draagt de LED-technologie bij aan de actieve veiligheid. Aan het kleurenpalet zijn voor 2006 twee nieuwe lakkleuren toegevoegd: Diamond Black en Brilliant Silver metallic.
Hoewel de opzet van het interieur van de 350Z niet is veranderd, hebben een reeks kleine aanpassingen geleid tot een betere ergonomie en algehele kwaliteit. Door toepassing van zachtere materialen voor afwerking van de C-stijl, middenconsole en portierpanelen biedt het interieur een betere kwaliteitsbeleving. Daaraan dragen ook de met aluminium afgewerkte bedieningselementen voor de airconditioning bij. Ook nieuw voor modeljaar 2006 is een optioneel dvd-navigatiesysteem dat af-fabriek kan worden geleverd.