15 september 2009
Nieuws

Skoda Superb Combi

Skoda lanceert Superb Combi tijdens IAA

15 september 2009 - Na de lancering van de vijfdeursberline vorig jaar stelt Škoda op het internationale autosalon van Frankfurt (IAA) de Superb Combi voor. De nieuwe Superb Combi is 4.838 mm lang, 1.817 mm breed en 1.481 mm hoog. De dakrails, die standaard worden geleverd en verkrijgbaar zijn in geanodiseerd aluminium of zwart, brengen de totale hoogte op 1.510 mm. Het bagagevolume van 633 l kan worden uitgebreid tot 1.865 l door de rugleuning van de achterzetels neer te klappen.

De vijfdeursbreak neemt talloze interieurvoorzieningen over van de berline, aange- vuld met tal van uitgekiende details. Zo is het voor het eerst mogelijk om een Škoda-model uit te rusten met het sleu- telloze instap- en startsysteem Kessy, dat voortaan ook voor de Superb berline beschikbaar is. Een zender in de sleutelbehuizing communiceert met de controle eenheid in de wagen en ontgrendelt de deuren wanneer men de handgrepen aan- raakt. De auto kan ook zonder sleutel of afstandsbediening worden vergrendeld, door een toets op de handgreep aan bestuurderszijde in te drukken. De motor kan gestart en uitgeschakeld worden met een toets rechts van de stuurkolom. Om de motor te starten moet de bestuurder eerst de koppeling (bij een manuele versnel- lingsbak) of de rem (bij een automaat) intrappen.

Nog een interessante voorziening op de nieuwe Superb Combi is de optionele elektrisch bediende kofferklep. Die is voorzien van een automatisch oprolbare bagageafdekking, die echter ook afzonderlijk verkrijgbaar is. Wanneer de kofferklep wordt geopend, rolt de afdekking automatisch tot in het midden, zodat er meer plaats vrijkomt om bagage in- en uit te laden. Een ander intelligent detail in de bagageruimte is de uitschuifbare dubbele vloer, die bij geopende achterklep tot over de achterbumper kan schuiven om het in- en uitladen van grote voorwerpen te vergemakkelijken. Aluminiumrails, netten en haken in de bagageruimte vormen het perfecte bagagesysteem en zorgen ervoor dat de bagage in de koffer niet gaat rondslingeren tijdens het rijden.

Het concept van de geïntegreerde kofferverlichting in de achterklep is nog een innovatie. Ze verlicht niet alleen de koffer, maar ook de hele zone rond de achterkant van de wagen. In de linkerflank van de bagageruimte bevindt zich een uitneembare lamp, die uit de houder (die ook als oplader fungeert) kan worden genomen om ze als een energiezuinige ledlamp te gebruiken. De lamp is voorzien van een magneet, zodat ze gewoon op het koetswerk kan worden geplaatst. Dat kan van pas komen wanneer men bijvoorbeeld een lekke band moet vervangen.

De nieuwe Superb Combi kan net als de Superb berline worden uitgerust met een vertrekhulp voor hellingen (Hill Hold Control). Het elektronische stabiliteitsprogram- ma ESP omvat ook een TSA-functie (Trailer Stability Assist) voor gebruik in com- binatie met een af fabriek gemonteerde trekhaak. En dat kan handig zijn, want de nieuwe Superb Combi met zijn 2.0 TDI common rail van 125 kW (170 pk) of met de 191 kW (260 pk) sterke 3.6 FSI V6 benzine, allebei met vierwielaandrijving, kunnen aanhangwagens met een gewicht tot 2.000 kilogram trekken. Dat is trouwens niet de enige reden om voor de vierwielaandrijving met Haldex-meerschijvenkoppeling van de vierde generatie te kiezen. Dit systeem biedt namelijk een variabele koppel- verdeling om op elke ondergrond de best mogelijke tractie en een onberispelijke stabiliteit te verzekeren.

Het motorenaanbod voor de Superb Combi is in grote lijnen identiek aan dat van de Superb berline. Bij de lancering is er keuze uit drie benzinemotoren en twee diesels, stuk voor stuk met directe injectie en lage verbruiks- en emissiewaarden. De 2.0 TDI PD DPF ontwikkelt een vermogen van 103 kW (140 pk) en kan naar keuze worden gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak of de geautomatiseerde DSG-zesversnellingsbak. Het maximumkoppel bedraagt 320 Nm tussen 1.800 en 2.500 t/min. De krachtigste van de twee dieselmotoren is de 2.0 TDI DPF met com- mon-railinspuiting, goed voor een maximumvermogen van 125 kW (170 pk) en een maximumkoppel van 350 Nm tussen 1.750 en 2.500 t/min. Net als de andere versie kan deze motor worden gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak of aan de DSG met dubbele koppeling. Een roetfilter is standaard.

Het concept van de rechtstreekse brandstofinspuiting wordt ook toege- past bij de benzinemotoren. De 1.4 viercilinder TSI-motor met handgeschakelde versnellingsbak levert dankzij de drukvoeding ondanks zijn bescheiden cilinder- inhoud een vermogen van 92 kW (125 pk) en een maximumkoppel van 200 Nm tussen 1.500 en 4.000 t/min.

Een andere benzinemotor is de 1.8 TSI, met een vermogen van 118 kW (160 pk) en een koppel van 250 Nm tussen 1.500 en 4.500 t/min. Voor de 1.8 TSI is er de keuze tussen een handgeschakelde zesversnellingsbak of de zeventraps-DSG. Bovenaan het benzinegamma voor de nieuwe Superb Combi staat de 3.6 FSI V6, goed voor 191 kW (260 pk) en een maximumkoppel van 350 Nm tussen 2.500 en 5.000 t/min. De 3.6 FSI V6 wordt exclusief aangeboden in combinatie met de DSG-zesversnellingsbak en vierwielaandrijving. De sturingseenheid van de Haldex- koppeling van de vierde generatie maakt een nog betere variabele koppelverdeling mogelijk. In normale omstandigheden wordt 96 % van het vermogen naar de voor- trein gestuurd om op elke ondergrond een veilig en betrouwbaar weggedrag te verzekeren, niet alleen op ijs en sneeuw. De vierwielaandrijving is tegen meerprijs verkrijgbaar voor de 1.8 TSI en de 2.0 TDI CR DPF.

Het onderstel van de nieuwe Superb Combi is in veel opzichten gebaseerd op dat van de Superb berline. Toch werd de configuratie licht gewijzigd met het oog op het hogere laadvermogen en het hogere totaalgewicht. De achtertrein is door middel van zogenaamde silent blocs (een combinatie van metaal en rubber) aan het onderstel bevestigd, om het rijcomfort te verhogen en de achtertrein te scheiden van het koetswerk zonder dat de stabiliteit en de asgeleiding in het gedrang komen. Deze ontkoppeling voorkomt dat rolgeluiden en subtiele trillingen aan het koets- werk worden doorgegeven, waar ze in het interieur ongewenste geluiden zouden kunnen veroorzaken.