19 juli 2017
Nieuws

Opel Insignia GSi

Opel introduceert Insignia GSi

19 juli 2017 - De nieuwe Opel Insignia GSi is een sportberline voor wie van iets bijzonders houdt. Deze wagen voor enthousiaste autofanaten belooft maximaal rijplezier op alle soorten wegen. De nieuwe automatische achtversnellings­bak kan worden bediend via peddels aan het stuur voor een actievere rijervaring. Typisch voor de nieuwe generatie van de Insignia is de combinatie van een lichtgewicht ontwerp, een laag zwaartepunt en het vermogen van een 2,0-liter turbomotor. Dergelijke interne waarden verdienen een bijzonder exterieur. Met grote verchroomde luchtinlaten vooraan en een achter­spoiler voor de nodige neerwaartse druk op de achteras zijn de looks van de GSi afgestemd op zijn sportieve prestaties. De met leder beklede, geïntegreerde sportzetels (speciaal ontwikkeld voor de GSi), het lederen sportstuur en de aluminium pedalen zorgen voor de finishing touch.

De laatste hand aan de Insignia GSi werd gelegd op de legendarische Nürburgring-Nordschleife. Hier, in het Eifelgebergte, beheert Opel een testcenter voor de afstelling van de prestatiegerichte wagens. De ingenieurs van Opel hebben voor de GSi een gloednieuw chassis ontwikkeld op de Nürburgring, die drievoudig F1-wereldkampioen Jackie Stewart legendarisch beschreef als de "Groene Hel". Kortere veren leggen de GSi 10 millimeter lager en speciale korte schokdempers beperken de bewegingen van het koetswerk tot een minimum. De krachtige Brembo-remmen (diameter 345 millimeter) met vier cilinders en de reeds directe besturing werden hieraan aangepast. De Insignia GSi is standaard uitgerust met het mechatronische FlexRide-chassis. Het past de schokdempers en de sturing in enkele fracties van een seconde aan. De controle-eenheid verandert bovendien de kalibratie van het gaspedaal en de schakelpunten van de automatische achtversnellings­bak. De bestuurder kan kiezen tussen drie modi: Standard, Tour en Sport. Naargelang de gekozen modus zijn de sturing en de gaspedaalreactie nog directer. Exclusief voor de GSi is de modus Competition die met de ESP-knop wordt geactiveerd. Tweemaal drukken geeft ervaren bestuurders meer gier en schakelt de tractiecontrole uit, voor een snelle ronde op de Nordschleife bijvoorbeeld.

Opel Insignia

De vierwielaandrijving met koppelvectoring waarmee de GSi standaard is uitgerust (uniek in dit segment) levert een belangrijke bijdrage. In dit systeem is de gebruikelijke differentieel op de achteras vervangen door een dubbele koppeling. Deze kan elk achterwiel afzonderlijk laten versnellen in enkele fracties van een seconde, afhankelijk van de rijomstandigheden. Vervelend onderstuur, waarbij de voorwielen naar de buitenkant van de bocht neigen, is bij de Insignia GSi daarom zo goed als verleden tijd.

De 2,0-liter turbo levert 191 kW (260 pk) en ontwikkelt een koppel van 400 newtonmeter (NEDC-brandstofverbruik: 11,2 liter per 100 km in de stad; 7,1 l/100 km buiten de stad; 8,6 l/100 km gecombineerd; 197 g/km CO2). De viercilindermotor is gekoppeld aan een gloednieuwe automatische achtversnellingsbak. De bestuurder kan kiezen om te schakelen via peddels aan het stuur. Dankzij het automatische schakelen kan de bestuurder de schakelpunten zelfs vooraf selecteren in de modi Standard en Sport. Naast de 2,0-liter turbobenzinemotor zal de GSi ook met een krachtige nieuwe dieselmotor aangeboden worden.

Opel Insignia

De sportieve capaciteiten van de Insignia GSi passen perfect bij zijn designkenmerken, technologische hoogtepunten en accessoires. Bovenaan de lijst staat de nieuwe sportzetel die Opel ontwikkelde. Deze biedt meer zijdelingse steun en comfort op lange afstanden. De premiumsportzetel heeft het AGR-label (Actie Gezonde Rug) en is dus ergonomisch uiterst geschikt. Net als in de Insignia Grand Sport, biedt hij ventilatie, verwarming, massage en aanpasbare zijsteunen. In de GSi is de hoge rugleuning ook uitgerust met een geïntegreerde hoofdsteun. De klant kan kiezen uit twee ledercombinaties, beide versierd met een GSi-embleem. Het logo prijkt ook op de achterkant van de wagen, die een efficiënte spoiler draagt om de achteras de nodige neerwaartse druk te geven. De skirt achteraan doet denken aan een diffuser en telt twee uitlaatpijpen met verchroomde rand. Soortgelijke luchtinlaten met verchroomde rand zien we voor de voorwielen. Fans zullen ook de aangepaste stilering van het interieur waarderen: het onderaan afgeplatte leren stuur, de aluminium pedalen en het zwarte plafond - in de pure traditie van een heel bijzondere sportberline.