Mitsubishi Outlander (2007 - 2012)
Uitweg
De vorige generatie Outlander gaat voortaan door het leven onder de naam "Outlander Sport" en blijft gewoon op de markt. En terecht. De nieuwe Outlander en de Outlander Sport verschillen als dag en nacht. De Outlander Sport is een grote stationcar met de uiterlijke kenmerken van een SUV. De nieuwe Outlander is een SUV zoals het ooit bedoeld was: een terreinauto voor dagelijks gebruik.
Dat de Outlander is bedoeld als echte terreinauto blijkt uit het uiterlijk. De wielen zijn op de uiterste hoeken geplaatst, zodat de overhang minimaal is. De bumpers lopen schuin op om nog meer vrijheid te bieden bij steil klimmen of dalen (aanrijdhoek: 22 graden, afrijdhoek: 21 graden). De bodem wordt beschermd door stevige platen die doorlopen tot in de bumpers.
Ruimte
Heel handig is de tweedelige achterklep. Het maakt laden en lossen makkelijk en het onderste deel van de klep kan worden gebruikt als zitje (max. 200 kg). Het bovenste deel opent helaas niet ver genoeg, met het risico dat lange mensen er het hoofd tegen stoten.
De bagageruimte is enorm en daarom heeft Mitsubishi er voor gekozen de Outlander uit te voeren als 7-persoons auto. Maar hier heeft de fabrikant zichzelf overschat. Omdat de eerste achterbank op rails staat, is hier voldoende beenruimte te creëren. De hoofdruimte is echter zwaar onvoldoende.
Met een eenvoudige beweging is een tweede achterbankje uit de vloer van de bagageruimte te toveren. Deze twee extra stoeltjes zijn echter lastig bereikbaar en zowel de hoofd- als beenruimte zijn alleen toereikend voor (kleine) kinderen. Beschouw de Outlander als een 5-zitter, niet als een volwaardige 7-zitter.
Interieur
Gelukkig biedt de auto voorin volop ruimte. De voorstoelen zitten bovendien zeer prettig. Het interieur is modern en strak, maar tegelijkertijd eenvoudig schoon te maken na een avontuurlijke tocht.
Het dashboard is het best te omschrijven als "opgeruimd". Vrijwel alle functies (en dat zijn er heel wat!) worden bediend met knoppen op of rond het stuurwiel. Op het dashboard zijn alleen de draaiknoppen voor het klimaatcontrolesysteem te vinden. Die grote knoppen zien er robuust uit, maar zijn nogal gammel en doen afbreuk aan de afwerking. Ook de raamranden van de voorportieren zijn voor verbetering vatbaar: hier kan de wind tussendoor spelen op hoge snelheid.
Het gecombineerde audio-, navigatie- en communicatiesysteem van de hier gereden top-uitvoering wordt bediend met een aanraakgevoelig beeldscherm. Met name het audiosysteem verdient een eervolle vermelding. In samenwerking met specialist Rockford Fosgate, heeft Mitsubishi één van de beste car audio systemen van dit moment in huis! Het kan nog beter, maar dan kost het dubbel zo veel (Volvo) of vijf keer zo veel (Lexus).
Rijden
Op het moment van testen is de Outlander met slechts één motor beschikbaar: een 2.0 liter viercilinder turbodiesel. Die kenmerkt zich als een typische terreinauto-motor. De Outlander reageert op het gas als een grote, goedmoedige lobbes. Een sprintje bij het verkeerslicht vraagt veel geduld.
In de stad is en blijft de Outlander een grote SUV. De auto reageert met een zekere traagheid op stuurcommando's, maar de wegligging is prima. De Outlander vraagt geen aangepaste rijstijl en heeft net zo'n veilig weggedrag als een gewone personenauto.
Op de snelweg toont de Outlander kracht. Hier worden hoge kruissnelheden gemakkelijk vastgehouden. Ook accelereren van een hoge snelheid naar een nog hogere snelheid, is geen enkel probleem.
Verbruik
Echt snel is de Outlander nooit, maar de prestaties zijn voldoende. Bovendien staat tegenover de matige prestatiedrang een matig verbruik. Mitsubishi belooft een uiterst bescheiden dorst van slechts 6,9 liter per 100 km. Dat is in de praktijk eenvoudig haalbaar en met een kalme rijstijl is de auto zelfs nog iets zuiniger.
Het lage verbruik wordt onder andere verklaard door de inschakelbare tweewielaandrijving, waarmee op de openbare weg niet meer mechaniek wordt aangedreven dan noodzakelijk.
Off road
Buiten de gebaande paden wordt met een eenvoudige draaiknop tussen de voorstoelen de vierwielaandrijving geactiveerd. Door de trage reactie op het gaspedaal (zonder turbogat) is de Outlander goed handelbaar in het terrein. Speciale versnellingen voor gebruik in het terrein ("lage gearing") ontbreken helaas. De geleidelijke opbouw van het motorvermogen en de goed gekozen versnellingsbakverhoudingen, maken de Outlander toch capabel in het terrein.
Wanneer ook de vierwielaandrijving tekort schiet, kan met dezelfde knop tussen de voorstoelen het tussendifferentieel worden geblokkeerd. Dan kan de Outlander ook goed uit de voeten in bijvoorbeeld dikke modder of los zand. Kortom: eindelijk weer een SUV zoals het hoort!
Conclusie
De SUV verkeert in zwaar vaarwater, maar Mitsubishi biedt een uitweg met de nieuwe Outlander. Veel gehoorde nadelen van SUV's zijn de matige wegligging, het forse verbruik en het ontbreken van serieuze off-road capaciteiten. De nieuwe Mitsubishi Outlander biedt een prima wegligging, heeft een zuinige dieselmotor en beschikt over serieuze off-road capaciteiten.
De auto is echter niet perfect; de ruimte achterin valt tegen en de afwerking laat op punten te wensen over. Op deze schoonheidsfoutjes na, heeft Mitsubishi de weg gevonden die menig fabrikant compleet kwijt is. De Outlander is een SUV zoals een SUV bedoeld is.
- Zuinige dieselmotor
- Subliem audiosysteem
- Goed in het terrein, thuis op de snelweg
- Weinig ruimte achterin
- Achterklep opent te laag
- Op details matge afwerking