Mitsubishi Colt (2004 - 2014)
Bruggenbouwer
De Colt valt direct op door de vormgeving. Dankzij de korte oplopende motorkap en iets hogere bouw, houdt de Colt het midden tussen een strak vormgegeven hatchback en een uitermate hippe mini MPV. Ook details als de driehoekige knipperlichten (letterlijk een "knipoog" naar het Mitsubishi-logo), de vouw in de motorkap en de moderne koplampen maken de Colt tot een bijzondere verschijning.
Interieur
Het interieur is ruim, modern en fris. Dat komt onder andere door de vormgeving waarbij handig gebruikt is gemaakt van diverse soorten kunststof. Opnieuw zijn het details die de meerwaarde geven. Zo zijn diverse accenten uitgevoerd in dezelfde kleur als de lak van de auto en dat geeft een frisse uitstraling. Ook van het stuurwiel is werk gemaakt en het ligt even goed in de hand als het er uit ziet.
Maar er is meer te melden over de werkplek van de bestuurder dan alleen de vormgeving. Het dashboard is zo opgezet dat het aantal knoppen, ondanks het riante uitrustingsniveau, minimaal is. Midden op het dashboard is de radio met het (optionele) navigatiesysteem te vinden. Dit navigatiesysteem telt slechts drie toetsen. Een nogal nors klinkende mannenstem brengt de bestuurder probleemloos naar iedere bestemming.
Iets lager, in het eerder genoemde lichtblauwe kunststof, is de bediening van het klimaatcontrolesysteem te vinden. Dit is niet zomaar een airconditioning, maar een volwaardig klimaatcontrolesysteem waarbij de elektronica er voor zorgt dat de gevraagde temperatuur altijd wordt gewaarborgd. De auto is getest tijdens een hittegolf en zelfs dan houdt de airco het interieur aangenaam koel.
Ruimte
De ruimte voorin is riant, maar gezien de vorm van de Colt was dat te verwachten. Het uitzicht wordt voor lange bestuurders verstoord door een getinte balk bovenaan de voorruit. Deze is te ver naar beneden doorgetrokken met als gevolg dat menigeen altijd uitkijkt op een donkerblauw getinte wereld, alsof het ieder moment kan gaan regenen. De motorkap is, evenals bij soortgelijke auto's, door de sterk aflopende vorm nauwelijks te zien vanaf de bestuurdersstoel en dat maakt het lastig de lengte van de neus in te schatten.
Geheel volgens de laatste mode is de achterbank te verschuiven om zo te kiezen voor meer bagageruimte of meer beenruimte. De achterbank kan niet alleen worden opgeklapt, maar kan ook in twee delen worden uitgenomen. Dat levert niet alleen extra laadruimte, maar ook een perfect vlakke laadvloer op. Helaas maakt een forse tildrempel het laden en lossen van zwaardere stukken wat lastig.
Rijden
Op dit moment is de Colt leverbaar met een 1.1, 1.3 of 1.5 liter benzinemotor. Een diesel variant is in aantocht en kan bovendien worden gekoppeld aan een automaat. De testauto is voorzien van deze "AllShift" automaat (optie à € 800,-) en de zwaarste benzinemotor. Die krachtbron is, in tegenstelling tot het uitgesproken pittige karakter van de vorige generatie Colt, vooral stil en soepel. De prestaties zijn prima, maar deze snelste Colt is allerminst agressief of opdringerig. Het gemiddelde testverbruik van 1 op 17,2 is voorbeeldig voor een 109 pk sterke auto met automaat. Samen met de forse tankinhoud is de autonomie bovengemiddeld groot. Wie niet graag bij de pomp staat, heeft een goede aan de Colt.
De "AllShift" 6-traps automaat is van het moderne type. Dat wil zeggen dat de bestuurder zelf sequentieel kan schakelen, of het schakelen geheel aan de automaat kan overlaten. In de automatische stand werkt het "AllShift"-mechanisme iets minder prettig dan soortgelijke systemen van andere fabrikanten. De elektronica schakelt vaak net te laat en dat is dan licht voel- of hoorbaar. Wanneer de bestuurder zelf schakelt, is de Colt veelal soepeler en stiller. In beide gevallen zijn de versnellingen kort en moet veel worden geschakeld.
Wanneer wordt gekozen voor sequentieel schakelen en de rem is ingetrapt, wordt vanzelf de eerste versnelling ingelegd. Is de rem niet ingetrapt, dan kiest de elektronica voor de veiligheid voor neutraal en moet de bestuurder zelf het eerste verzet kiezen. Hier is over nagedacht!
Weggedrag
Het uiterlijk mag een middenvorm zijn tussen een hatchback en een kleine MPV, de rijkwaliteiten zijn duidelijk die van de hatchback. Bestuurder en bijrijder zitten merkbaar hoger dan in de gemiddelde auto en dat geeft een rustig en aangenaam overzicht over het verkeer. Normaalgesproken staat tegenover een hoge zit een minder gunstig weggedrag, of minimaal een hevig reagerende koets bij snelle bochten. De Colt rijdt en stuurt echter als een moderne compacte auto en leent zich zelfs prima voor gooi-en-smijt werk. Ook een zeer bruuske uitwijkmanoeuvre wordt met glans doorstaan.
Conclusie
Met de Colt zet Mitsubishi opnieuw een geslaagde mengvorm tussen twee bestaande auto's neer. Was de Outlander een geslaagde kruising tussen een stationcar en een terreinauto, nu slaat de Japanse fabrikant een brug tussen de mini MPV en de traditionele hatchback. Daarbij zijn van beide kanten alleen de positieve elementen in de Colt terecht gekomen. De rijeigenschappen van deze bruggenbouwer zijn die van de hatchback, de ruimte van de MPV.
- Zeer zuinig
- Ergonomisch goed doordacht
- Fraaie vormgeving interieur en exterieur
- Forse tildrempel
- Getinte balk bovenaan voorruit hinderlijk voor lange bestuurders