13 september 2022
Nieuws

MG 4

MG4 Electric wordt op Europese markt gelanceerd

13 september 2022 - De Europese lancering van de nieuwe MG4 Electric: deze compacte, volledig elektrische hatchback betekent een nieuwe mijlpaal in de ontwikkeling van MG Motor. De MG4 Electric is de eerste van een heel gamma MG-modellen op basis van het intelligente nieuwe MSP-platform ("Modular Scalable Platform") dat door moederbedrijf SAIC Motor werd ontwikkeld.
Ik wil van mijn auto af

De MG4 Electric wordt op de Europese markt gelanceerd in drie versies en past in het C-segment. Het instapmodel is de MG4 Electric Standard met een batterijcapaciteit van 51 kWh, een actieradius tot 350 km volgens de WLTP-cyclus en een elektromotor achterin die 125 kW (170 pk) levert. De MG4 Electric Comfort en de MG4 Electric Luxury beschikken beide over een batterij van 64 kWh en een elektromotor die 150 kW (204 pk) levert. Met die batterij realiseert de Comfort-versie een rijbereik tot 450 km.

MG 4

Design

Het design van de MG4 Electric is het resultaat van een wereldwijde samenwerking, waarbij het SAIC Motor Design Center in Shanghai, de Advanced Design Studio in Londen en het Royal College of Art, dat gevestigd is in de Britse hoofdstad, de krachten hebben gebudeld. Met een lengte van 4.287 mm, een breedte van 1.836 mm en amper 1.504 mm hoog positioneert deze vijfdeurs hatchback zich centraal in het C-segment. De bagageruimte biedt een laadvolume van 350 tot 1.165 liter.

De koplampen en de schuin geplaatste verticale richtingaanwijzers typeren de snuit van de MG4 Electric. De lichtunits maken gebruik van 28 LED's en zes verticale lichtstrips die bestaan uit optische vezels. De drie lichtunits leveren dim- en mistlicht en worden geflankeerd door de richtingaanwijzers met ledtechnologie. Dit lijnenspel wordt naar de achterzijde van de wagen doorgetrokken want ook daar zien we LED-achterlichten met een complex design en een brede horizontale lichtstrip. Die omvat 172 LED's zodat de rode lichtlijn achteraan over de volledige breedte van het voertuig doorloopt. Dit legt de klemtoon op de andere optische zaken zoals het tweekleurige dak en de verfijnde aerodynamica. Zo heeft de dakspoiler dubbele vleugels, die een langere daklijn suggereren, maar vooral de aerodynamica optimaliseren.

Al naargelang de gekozen versie bedraagt de luchtweerstandscoëfficiënt tussen cW 0,27 en 0,287. Door een actieve klep in de voorspoiler (vanaf de Comfort-versie) kan men enkel koellucht gebruiken wanneer dat nodig is. In de overige situaties wordt de luchtinlaat gesloten, waardoor de aerodynamica tot 30% verbetert, goed 10% extra rijbereik. Het Tomahawk-design van de 17-inch lichtmetalen velgen - leverbaar in een tweekleurige uitvoering voor de Comfort- en Luxury-modellen - is ook aerodynamisch geoptimaliseerd. In combinatie met de Continental banden met lage rolweerstand (215/55 R17) wordt het energieverbruik nog verder verlaagd. De MG4 Electric zal verkrijgbaar zijn in de volgende carrosseriekleuren: Pebble Black, Dover White, Medal Silver, Andes Grey, Diamond Red, Brighton Blue en Fizzy Orange.

Dunste batterij in zijn segment

De "ONE PACK"-batterij vormt de basis voor het visuele uiterlijk van de MG4 Electric. Door de horizontale plaatsing van de accucellen is de batterij 110 mm hoog, waardoor het de dunste batterijpack is in zijn klasse. Het is zelfs lager dan pakweg een colablikje en dit resulteert in extra hoofdruimte binnenin zonder de daklijn te verhogen. De batterij is in het MSP-platform voor BEV (battery electric vehicles) geïntegreerd. Dit platform werd ontwikkeld door moederbedrijf SAIC Motor. De structuur is makkelijk aan te passen en is geschikt voor voertuigen met een wielbasis van 2.650 en 3.100 mm. Via deze aanpak kan men verschillende koetswerktypes die in uiteenlopende segmenten passen op hetzelfde platform bouwen. De mogelijkheden gaan van hatchbacks, sedanmodellen tot SUV's, bestelwagens en zelfs sportwagens.

De MG4 Electric is het eerste voertuig van het merk in Europa op basis van het MSP-platform en zal aanvankelijk met twee batterijversies worden aangeboden. De MG4 Electric Standard combineert een 51 kWh batterij met een achterin geplaatste 125 kW elektromotor die de achterwielen aandrijft. Dit instapmodel accelereert van 0 naar 100 km/u in 7,7 seconden, haalt een topsnelheid van 160 km/u en biedt een actieradius van maximaal 350 km in de WLTP-cyclus. De geïntegreerde wisselstroom (AC) lader verteert bij een openbaar laadpunt een laadvermogen van 6,6 kW. Snelladen met gelijkstroom (DC) lukt aan een debiet tot 117 kW. Als het volle laadvermogen beschikbaar is, kan de batterij in 40 minuten van 10 tot 80% worden bijgeladen.

De Comfort- en Luxemodellen hebben een batterij van 64 kWh en een elektromotor van 150 kW die de achterwielen aandrijft. Deze versies haspelen de standaard acceleratieoefening af in 7,9 seconden en halen eveneens een topsnelheid van 160 km/u. De WLTP-actieradius is vastgesteld op 450 km (435 km voor de Luxury). Een boordlader (AC) van 11 kW is standaard voor beide modellen. De batterij heeft eveneens een (DC) snellaadmodus waarbij men in 35 minuten van 10 tot 80 % kan bijladen aan een laadvermogen tot 135 kW. Dat volstaat om ongeveer 300 km bij te laden in 32 minuten. De elektromotor van deze drie versies levert een maximumkoppel van 250 Nm.

Onderstel

Met zijn motor achteraan in combinatie met achterwielaandrijving en een 50:50 gewichtsverdeling, staat de MG4 Electric garant voor een gunstig rijgedrag en veel rijplezier. Net als grotere auto's van Europese topfabrikanten maakt MG Motor in de MG4 Electric gebruik van een McPherson-vooras en achteraan komt een innovatieve onafhankelijke multilink ophanging met vijf draagarmen. Verder voorziet MG met een elektrische stuurbekrachtiging van Bosch met dubbele tandwielen, zodat de stuurbekrachtiging nauwkeurig en in realtime wordt aanpast aan de snelheid van de auto.

Het Continental remsysteem met vier schijfremmen, dat eveneens drie werkingsmodi biedt (Comfort, Normaal en Sport), zorgt ook voor een doeltreffende vertraging. De remweg bij 100 km/u bedraagt minder dan 37 meter. De MG4 Electric is ook in staat om via de elektromotor af te remmen en kan zo energie recupereren. Dit is instelbaar op verschillende niveaus.

MG Pilot

De MG4 Electric kan rekenen op tal van geavanceerde rijhulp- en veiligheidssystemen. Naast Front Collision Warning (FCW) en Automatic Emergency Braking (AEB) bieden alle versies standaard ook Adaptive Cruise Control (ACC), Traffic Jam Assistance (TJA), Lane Departure Warning (LDW) en Lane Keeping Assistance (LKA). Al die hulpmiddelen horen tot het MG Pilot-systeem dat een zekere mate van autonoom rijden mogelijk maakt. Dit systeem wordt aangevuld door de Intelligent Headlamp Control (IHC) en het Speed Assist System (SAS) met verkeersbordherkenning.

Bij de MG4 Electric Luxury wordt het MG Pilot pack aangevuld met Blind Spot Detection (BSD) en Lane Change Assist (LCA). Bovendien waarschuwt het systeem voor kruisend verkeer achter de auto dankzij Rear Cross Traffic Alert (RCTA) en het maakt de bestuurder attent op voorbijrijdend verkeer bij het openen van de deuren dankzij Door Opening Warning (DOW). De vermoeidheidsassistent (Unsteady Driving Warning, UDW) maakt eveneens gebruik van een interieurcamera. Een 360° camera projecteert de omgeving rond de MG4 Electric op het centrale display.

Connectiviteit

De MG4 Electric is inzetbaar als dagelijkse wagen omwille van de riante ruimte voor maximaal vijf passagiers en tal van opbergmogelijkheden. Een extra warmtepomp in de Luxury-uitvoering maakt het airconditioningsysteem efficiënter. De accu van het voertuig kan ook worden ingezet als een mobiele powerbank (Vehicle-to-load). Via een adapterkabel kan de wagen energie te leveren aan externe apparaten, zoals e-bikes, smartphones of computers.

De MG4 Electric heeft een digitaal instrumentencluster van 7 inch voor de cruciale rij-informatie, evenals een zwevend infotainmentscherm van 10,25-inch. Daarop kan het MG iSMART-connectiviteitssysteem worden bediend, de unit is compatibel met smartphones via Apple CarPlay of Android Auto. Verder stuurt dit scherm diverse voertuigfuncties aan en regelt de bestuurder er de rijprofielen, de airconditioning en het laadbeheer. De rijmodus wordt geselecteerd via een draaiknop op de zwevende middenconsole. MG iSMART biedt verder een navigatiesysteem dat realtime reisbegeleiding mogelijk maakt via online ondersteuning (op de Luxury-versie). Het systeem werkt tevens via spraakbediening en met de iSMART-app heeft de gebruiker vanop afstand toegang tot diverse functies van het voertuig.

WijKopenAutos.be
WijKopenAutos.be