Mercedes-Benz C-klasse Estate
Mercedes-Benz C-klasse Estate ook als AMG
De in 2005 gepresenteerde V8-motor, die ook de C 63 AMG Estate aandrijft, wordt inmiddels in tal van AMG-auto's toegepast. De verticale plaatsing van de in- en uitlaatkanalen zorgt voor een optimale stroming van en naar de cilinders. Het inlaatspruitstuk is gemaakt van magnesium en is voorzien van twee ingebouwde gaskleppen. Andere speciale kenmerken van de hightech-machine zijn de variabele kleptiming, de vierkleppentechnologie met schotelklepstoters, de stevige aluminium krukkast en de TWAS-coating op de contactoppervlakken van de cilinders, die zorgt voor minder weerstand.

De achtcilindermotor vindt een partner in de vorm van de AMG Speedshift Plus 7G-Tronic transmissie. Met stuurschakeling en drie verschillende standen is de zeventraps automatische transmissie toegespitst op zowel een sportieve rijstijl als een meer comfortabel rijgedrag. De drie verschillende schakelprogrammas S voor sport, C voor comfort en M voor manual oftewel handbediend, onderscheiden zich van elkaar door de karakteristiek en de snelheid waarmee wordt geschakeld. Zo wordt er in de S-stand 30 procent sneller geschakeld dan in de C-stand, in de M-stand zelfs 50 procent sneller dan in het C-programma. Het gewenste programma kan met een druk op de knop worden gekozen.
Als eerste AMG-versie beschikt de nieuwe C 63 AMG over een tussengasfunctie bij het terugschakelen. Dit versterkt niet alleen de beleving van de bestuurder, het versnelt ook de reactietijd van de motor en komt vooral tot zijn recht wanneer er op een circuit moet worden geremd voor bochten.

Meer dan ooit onderscheidt het krachtige topmodel zich van de overige uitvoeringen van de C-Klasse, onder andere door de verbrede spatborden, de powerdomes op de motorkap, de markante AMG-grille, de achterkant met de zwarte diffusor-inzet en het AMG-sportuitlaatsysteem met de twee dubbele verchroomde eindstukken van de uitlaat. In het interieur heeft de C 63 AMG Estate speciale AMG-sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, een driespaaks AMG-sportstuurwiel met afgevlakte onderkant en het karakteristieke AMG-instrumentenpaneel. Het interieur is standaard afgewerkt met aluminium, maar als optie kan voor de C 63 AMG ook een afwerking met koolstofvezel worden geleverd.
Afhankelijk van de positie van de in ongelijke delen neerklapbare achterbank loopt het laadvermogen nu uiteen van 485 tot 1.500 liter. Zo is er bijvoorbeeld plaats voor vier golftassen inclusief trolleys, negen verhuisdozen of 44 frisdrankkratten met zes flessen van een liter. De maximaal te benutten laadlengte in het interieur is 2,82 meter, gemeten tussen de achterklep en de beenruimte van de passagier voorin, 17 centimeter meer dan voorheen.

De nieuwe Easy Pack-achterklep kan met een druk op de knop worden geopend en gesloten. Met het als optie leverbare Easy Pack-bagagesysteem kan de bagageruimte variabel worden ingedeeld en de lading op z'n plaats worden gehouden. De automatische niveauregeling, die als optie leverbaar is, houdt de wagenhoogte constant, ongeacht de belading. De levering van de C 63 AMG Estate start begin 2008.