Publicatiedatum: 25 maart 2004
Mazda MX5 (1998 - 2005)
Test

Mazda MX5 (1998 - 2005)

Reden voor een feestje

Test - Precies 15 jaar geleden zag de eerste Mazda MX5 het levenslicht. Mazda herintroduceerde met die auto een tweepersoons cabriolet met alle charme van een originele Engelse roadster. Zoals het een goed Japanner betaamt, keken de ontwerpers de kunst af, maar gingen daarna een stap verder door het te verbeteren. Niet alleen voldeed deze roadster aan alle eisen van de tijd, de MX5 bood Japanse betrouwbaarheid én een bescheiden prijskaartje. Om het succes van de MX5 te vieren, komt Mazda nu met een speciale "Dynamic"-versie.

Na 15 jaar blijft de Mazda MX5 een heerlijke en begeerlijke cabriolet. Maar om de verjaardag te vieren moest de proefrit met de laatste generatie MX5 echt iets bijzonders worden. Daarom staat een reis naar Brindisi, in de hak van de laars van Italië, op het programma. Deze streek is volgens kenners de meest veelzijdige van de provincie Puglia. In een ver verleden hebben vele landen dit gebied veroverd, wat nog steeds wordt gereflecteerd in de uiteenlopende architectuur uit alle windstreken van vroegere veroveraars.

Het is juist een pure roadster als de MX5 waarmee een rit als deze het best tot zijn recht komt. Bestuurder en bijrijder gluren niet vanuit een raampje naar buiten, maar zijn één met de omgeving. De stoffen cabriokap (met glazen achterruit) behoort bovendien tot één van de eenvoudigste en tegelijkertijd doeltreffendste op de markt. Na het simpelweg ontgrendelen van twee beugels boven de voorruit, kan de kap in één beweging achter de stoelen worden opgevouwen. Zonder uit de stoel te komen heeft de MX5-rijder het dak sneller geopend dan menig elektrische kap ooit kan bijhouden! Alleen het eventueel bevestigen van de afdekhoes kost iets meer tijd.

Mazda MX5 (1998 - 2005)

Model 2004

Tijdens korte stops in diverse typisch Italiaanse vissersdorpjes is de reactie op de auto steeds dezelfde. Vrijwel iedereen is bekend met de MX5, maar nog steeds oogst de auto veel bewondering. Zelfs in het beroerdste Italiaanse spagetti Engels is dát snel duidelijk. Na de belangrijkste facelift in het voorjaar van 1998 is het uiterlijk nauwelijks gewijzigd. Nog altijd vormt Mazda's sportieve tiener een perfecte mengvorm van sportiviteit en elegantie. Voor modeljaar 2004 wordt het silhouet getekend door 16" lichtmetalen velgen (afhankelijk van de uitvoering).

De meeste wijzigingen zijn terug te vinden in het interieur. De stoelen zijn bekleed met een nieuwe stof. In de middenconsole is een Sony radio / CD-speler te vinden met een fraai aluminium front. Geheel volgens de laatste trend speelt deze MP3 bestanden; handig, want in een cabrio is ruimte schaars en nu past meer muziek dan ooit op een schijfje. De ingebouwde versterker levert voldoende vermogen om ook met open kap een swingend feestje te bouwen.

Tussen de voorstoelen zijn twee bekerhouders te vinden; één daarvan kan door middel van een verplaatsbaar afvalbakje ook dienst doen als asbak. Achter de stoelen is het grootste nieuws te vinden. Vlak achter de hoofdsteunen zijn luidsprekers aangebracht. De achterwand tussen beide stoelen is voorzien van een bagagenet en de windstop is opnieuw ontworpen. Deze laatste is echter zo klein, dat het effect ervan nauwelijks merkbaar is.

Sturen

Een wijziging waar menigeen al lang op wacht is nog steeds niet doorgevoerd: een verstelbaar stuurwiel. Het standaard met leder beklede stuur ligt prettig in de hand, maar vooral bij langere bestuurders ligt het bijna op de knieën. Bovendien blokkeert het stuurwiel voor sommige bestuurders het zicht op het bovenste deel van de klokken (nu met witte wijzerplaten en verchroomde rand). De besturing is bijzonder licht, wat afbreuk doet aan het gevoel met de auto. De nauwkeurigheid van de besturing maakt echter weer veel goed.

Mazda MX5 (1998 - 2005)

Één van de sterkste punten van de MX5 is en blijft de achterwielaandrijving. Dit betekent dat de voorwielen nooit wringen omdat deze tegelijkertijd moeten sturen en aandrijven. Bovendien kan de bestuurder de balans in de bocht beïnvloeden en dat levert een enorme bijdrage aan het rijplezier. Ook het korte schakelpookje, dat even licht als nauwkeurig schakelt, is gebleven.

Heel gewoon gebleven

Ondanks alle feestelijkheid is de MX5 heel gewoon gebleven. Met de MX5 introduceerde Mazda destijds een betaalbare roadster. Alhoewel de prijs de afgelopen jaren sterk is gestegen, plakt Mazda nog altijd een zeer realistisch prijskaartje op haar open tweezitter. Daarbij is de MX5 een auto die dagelijks kan worden gebruikt. De auto is vlot, maar niet zo snel dat regen of sneeuw de bestuurder aan huis bindt. De kofferruimte is voldoende voor de bagage van twee personen. De hoge score van vier sterren tijdens een recente EuroNCAP crashtest geeft een veilig gevoel in het drukke verkeer.

Het is deze perfecte harmonie tussen plezier en bruikbaarheid die de MX5 al 15 jaar tot een ongekend succes maakt. Het kenteken van de testauto geeft het mooi weer: "lev me", da's Italiaans Engels voor "love me"!

Mazda MX5 (1998 - 2005)

Conclusie

Mazda weet al 15 jaar lang wat het in handen heeft. De succesformule van de MX5 is in die tijd niet gewijzigd, maar is slechts op punten geperfectioneerd. Nog steeds biedt de Mazda MX5 een oogstrelend uiterlijk, het rijplezier van een pure roadster met achterwielaandrijving, en een cabriokap die de inzittenden desgewenst laat genieten van ieder schaars straaltje zon. Voor modeljaar 2004 komen daar een iets rijkere uitrusting, iets meer bergruimte in het interieur en een moderne audio-installatie bij.

De speciale "Dynamic"-uitvoering voegt daar een rood/zwart lederen interieur, stoelverwarming, 16" velgen en kleuraccenten op het stuurwiel en de versnellingspook aan toe. De auto wordt bovendien geleverd in een aantal exclusieve kleuren die alleen aan de Dynamic-uitvoering zijn voorbehouden. Binnenkort komen de eerste exemplaren naar Nederland. Wie er de hand op weet te leggen heeft (ook) reden voor een feestje.

voor
  • Betrouwbaar
  • Veel cabrio-plezier
  • Eenvoudige en doeltreffende kapconstructie
tegen
  • Besturing te licht
  • Stuurwiel niet verstelbaar
  • Niet meer het koopje van weleer