Mazda 2
Hazumi
"Hazumi" was de naam van het eerste prototype van de Mazda2. Die naam was goed gekozen, want het betekent "een grote sprong vooruit". En dat is precies wat Mazda wilde bereiken met de nieuwe "2": een grote vooruitgang.
Dat doet Mazda echter op een heel andere manier dan andere fabrikanten. De meeste merken kiezen voor compleet nieuwe technieken, maar Mazda kiest ervoor bestaande techniek zo ver door te ontwikkelen dat per saldo eenzelfde vooruitgang zou worden geboekt. "Op die manier blijft de wagen vertrouwd en betrouwbaar", aldus Mazda.
Uiteraard maakte ook de vormgeving een sprong vooruit. De ronde vormen zijn gebleven, maar worden nu afgewisseld met scherpe accenten waardoor de wagen veel meer karakter heeft gekregen. De maten zijn weliswaar bescheiden, maar de Mazda2 straalt minstens zoveel kracht uit als de grotere modellen van het merk!
Ruimte
In vergelijking met de concurrentie is de Mazda2 een slag groter, maar helaas zijn de wielbasis en daarmee ook de interieurruimte gelijk. De ruimte voorin is goed en de zetels zijn op zo veel manieren verstelbaar, dat bestuurders ongeacht hun postuur een prettige zitpositie kunnen vinden. Ondanks het streven naar perfectie kent de Mazda2 een storende ontwerpfout: de veiligheidsgordel blokkeert de hendel van de hoogteverstelling van de voorzetels.
De ruimte achterin is gemiddeld voor een wagen in dit segment. Dat wil zeggen dat volwassenen redelijk kunnen zitten, maar niet veel ruimte over hebben. De zachte achterzijde van de rugleuning van de voorzetels zorgt ervoor dat het geen probleem is om met de knieën tegen de voorzetels te zitten.
De bagageruimte is met 280 liter (uitbreidbaar tot 950 liter) eveneens gemiddeld groot. Helaas is de laadopening wat kleiner dan gebruikelijk. De nadrukkelijk ronde vorm zorgt ervoor dat grote stukken met passen en meten moeten worden ingeladen, terwijl ze gemakkelijk in de kofferruimte passen.
Uitrusting
De ruimte mag dan gemiddeld zijn, de opzet en afwerking van het interieur zorgen ervoor dat de Mazda2 echt als een sprong vooruit wordt ervaren. De testwagen is uitgevoerd met een half lederen interieur waarbij de lakkleur terugkomt in de stiksels en dat staat prachtig!
De uitrusting is niet alleen rijk voor een compacte wagen, maar zou zelfs een luxe zakenauto niet misstaan. Zo is de Mazda2 te voorzien van head-up display ("Active Driving Display"); een glazen paneeltje staat op de stuurkolom in het blikveld van de bestuurder. Op dit paneel worden belangrijke zaken, zoals de snelheid en instructies van het navigatiesysteem, getoond zodat de bestuurder de ogen altijd op het verkeer kan houden.
Net als de grotere modellen is ook deze kleinste Mazda leverbaar met een geïntegreerd audio-, navigatie- en communicatiesysteem. Dit kan naar keuze worden bediend met de stem, een druk/draai-knop op de middentunnel, of door het scherm aan te raken. Heel prettig! Dankzij een verbinding met Internet kan worden gezocht op bedrijfsnaam en kan bij het zoeken naar tankstations rekening worden gehouden met de actuele brandstofprijzen. In de middentunnel zijn twee (!) USB-aansluitingen te vinden om diverse mobiele apparaten op te kunnen laden tijdens het rijden.
Ook op het gebied van veiligheid doet de Mazda2 niet onder voor grotere wagens. Zo kijkt een camera mee met de bestuurder en klinkt een waarschuwing wanneer deze onbedoeld (lees: zonder richting aan te geven) de belijning op het wegdek overschrijdt. De computer kijkt zelfs mee over de schouder: wanneer zich een object in de dodehoek van de buitenspiegel bevindt, gaat een waarschuwingslampje in de spiegel branden. Om parkeren (nog) makkelijker te maken, is een achteruitrijcamera aanwezig.
Diesel
Zoals eerder aangegeven, kiest Mazda niet voor nieuwe technieken maar voor het perfectioneren van bestaande technieken. Terwijl andere fabrikanten kiezen voor steeds kleinere motoren met minder cilinders, kiest Mazda voor een vertrouwde viercilinder diesel met een inhoud van 1.5 liter.
Deze wordt gestart met een druk op de knop en loopt vervolgens zo zijdezacht, dat de bestuurder zich nauwelijks bewust is met een dieselmotor te rijden! Alleen bij een stationair toerental is de loop iets minder stil dan een benzinemotor, maar in de regel doet de "1.5D SkyActiv" zijn werk in welhaast ongekende rust.
Bijzonder is dat deze dieselmotor (in Japan) is te koppelen aan een automaat. Ook hier gaat Mazda een stapje verder dan gebruikelijk, want deze automaat laat zich desgewenst met hendels achter het stuurwiel bedienen. Hier is tijdens de testritten echter nauwelijks gebruik van gemaakt, omdat de elektronica de bestuurder prima aanvoelt. Wanneer het gaspedaal dieper wordt ingetrapt, heeft de turbo een fractie van een seconde bedenktijd nodig, waarna alle 105 pk / 250 Nm tot leven komen en de "Mazda2 1.5D" prima presteert.
Een technisch hoogstandje is het "i-stop" stop/start-systeem. Wanneer de wagen tot stilstand komt bij een verkeerslicht, wordt de motor uitgeschakeld om brandstof te besparen. Het intelligente van "i-stop" is dat de motor pas wordt gestopt wanneer de cilinders in een gunstige positie staan voor een snelle start. Bij benzinemotoren is het voordeel van deze techniek gering, maar deze diesel start daadwerkelijk sneller en soepeler dan de concurrentie.
Door te kiezen voor het verfijnen van bestaande techniek biedt de Mazda2 ontegenzeglijk meer comfort dan gebruikelijk. Daar staat echter tegenover dat het verbruik zowel in theorie als de praktijk een stuk hoger ligt. Dat vertaalt zich weer in een hogere aanschafprijs en een hogere kilometerprijs.
Rijden
Toch zijn de hoge afwerkingskwaliteit en rijke uitrusting niet wat de Mazda2 bijzonder maakt. Dé grote sprong vooruit komt van de verfijning in het onderstel. Zoals eerder aangegeven is de testrit verreden in Japan met een testauto volgens Japanse specificaties. In de regel geven Japanners de voorkeur aan een zeer licht sturende wagen met een zeer zacht onderstel.
De Japanse Mazda2 heeft echter een onverwacht stevig onderstel! Toch is het comfort op slechte wegen prima en die combinatie geeft het gevoel een klasse rijker te rijden.
De besturing is niet te zwaar en niet te licht, maar precies goed. Daarbij valt op dat de wagen een zeer goede "rechtuitstabiliteit" heeft, wat wil zeggen dat op de snelweg nauwelijks stuurcorrecties nodig zijn. Tegelijkertijd is een klein tikje tegen het stuur voldoende voor een directe reactie en dat maakt de Mazda2 ronduit levendig. De besturing is daarmee veel exacter dan bij de concurrenten en draagt bij aan de enorme vooruitgang die Mazda met de nieuwe "2" boekt.
Conclusie
In Japan is perfectie de norm en streeft men naar meer. Die volksaard komt duidelijk terug in de nieuwe Mazda2. In vergelijking met andere wagens in zijn klasse, gaat de Mazda2 op alle gebieden net even verder. Mazda zoekt daarmee de bovenkant van het B-segment op. Dat geldt niet alleen voor de uitrusting, maar vooral voor de verfijning in het weggedrag en de prestaties van de motoren.
Naast de vorige generatie, is de nieuwe Mazda2 veel stabieler en heeft de bestuurder minder het idee een kleine wagen te rijden. Ook op het gebied van het uiterlijk, de uitrusting en rijeigenschappen heeft de Mazda2 een enorme sprong vooruit gemaakt. Hazumi!
- Rijke, moderne uitrusting
- Gevoel van een klasse hoger
- Uitmuntende rijeigenschappen
- Onhandig kleine laadopening bagageruimte
- Hendel zetelverstelling achter veiligheidsgordel
- Minder zuinig dan concurrentie (in theorie en praktijk)