8 mei 2020
Lexus UX

Lexus UX

Lexus introduceert UX 300e Electric

Autozine
8 mei 2020 | Sinds 2005 heeft Lexus meer dan 1,7 miljoen geƫlektrificeerde hybride wagens gebouwd. Dankzij deze unieke ervaring heeft de nieuwe UX 300e de kwaliteit en betrouwbaarheid die typisch zijn voor dit merk. Nu zet Lexus de logische volgende stap met de introductie van een geheel elektrisch model.
Nieuwe vloermatten voor de Lexus UX?
Dat kan! Vanaf € 45
Just Carpets.be

De UX 300e wordt gevoed door een nieuw ontwikkelde batterij van hoge capaciteit (54,3 kilowattuur), die in de NEDC-cyclus een bereik haalt van 400 km, wat overeenkomt met een vooropgesteld bereik van meer dan 300 km in de WLTP-cyclus. De lithium-ionbatterijgroep met 288 cellen bevindt zich onder de cabinevloer en de achterbank, waardoor het zwaartepunt laag ligt en de ruimte en het gebruiksgemak verzekerd zijn die men van een urban crossover mag verwachten.

Lexus UX

Voor een betere controle en een langere levensduur van de batterij bewaken sensoren de spanning van elke batterijcel en elk blok, alsook de temperatuur van de batterijcellen. In combinatie met het geavanceerde Battery Management System van de wagen resulteert dit in een maximaal bruikbare capaciteit van de batterijcellen en een groter rijbereik.

Voor de UX 300e heeft Lexus een luchtkoelsysteem voor de batterijcellen ontwikkeld, dat veiliger en lichter is dan watergekoelde systemen. Doordat gekoelde lucht in de batterijgroep circuleert, kan een stabiel uitgangsvermogen van de batterij worden verkregen, zelfs bij hoge snelheid en tijdens herhaald snel opladen. Samen met de airconditioning van de cabine verbetert het systeem de prestaties van de wagen, de levensduur van de batterij en de laadprestaties.

Bij de ontwikkeling van het batterijverwarmingssysteem stond betrouwbaarheid ook op de voorgrond. Verwarmingselementen onder elke batterijmodule beperken de invloed van koud weer op het rijbereik tot een minimum, zodat het volle vermogen van bij de start beschikbaar is.

Voor een lange en probleemloze levensduur is de batterijgroep ten slotte uitgerust met rubberen afdichtingen als bescherming tegen water en stof. Als illustratie van het vertrouwen van het merk in zijn volledig elektrische wagentechnologie biedt Lexus een servicegarantie van 10 jaar (of 1.000.000 km) aan voor alle functionele defecten van de hoofdbatterij van de BEV (Battery Electric Vehicle - batterij-aangedreven elektrisch voertuig) en capaciteitsdaling onder 70%, op voorwaarde dat de eigenaar de regelmatige gezondheidscontroles naleeft die in het onderhoudsprogramma voorzien zijn. Naast de batterijgarantie geniet de eigenaar van de UX 300e ook van de autogarantie van 3 jaar en 5 jaar dekking (of 100.000 km) op defecten van de aandrijflijn.

De totaal nieuwe BEV-aandrijflijn van de UX 300e omvat een elektromotor/generator met groot uitgangsvermogen van 150 kW (204 DIN pk) voor de aandrijving van de voorwielen. Dit geeft de wagen een natuurlijke maar vlotte acceleratie met een topsnelheid van 160 km/h en 0-100 km in 7,5 seconden

De UX 300e wordt tegen het einde van het jaar op geselecteerde markten in Europa gelanceerd. De anderen Europese landen volgen begin 2021.

Ik wil van mijn auto af
Claudia de Sabe decoreert Lexus UXClaudia de Sabe decoreert Lexus UX
20 maart 2020
 

Info

Test

Technische fiche

Prijs

KM-kosten

Reacties