30 juli 2015
Nieuws

Lexus NX (2014 - 2021)

will.i.am en Lexus creeren geluid- en laserspetakel

30 juli 2015 - Lexus onthulde vandaag een filmpje waarin internationaal ondernemer en muzikant will.i.am wordt uitgedaagd om een van zijn meest bekende nummers, thatPOWER, te remixen tot een adembenemend spektakel vol muziek, kunst en technologie. Over een verlaten landingsbaan waarlangs meer dan 350 geprojecteerde bewegingsgevoelige audiolasers en lichten stonden opgesteld, nam de frontman het op tegen snelheid en ritme om een trio opvallende Lexus NX-modellen te dirigeren en te sturen, zodat de auto's de laserdoelen in het juiste tempo en op het ritme van zijn monsterhit raakten.

Dit onuitgegeven 'live' evenement werd vorige week in slechts één nacht gefilmd. Daarmee werden de kwaliteiten van de muzikant meteen zwaar op de proef gesteld toen hij de drie stuntpiloten (waaronder Niki Faulkner, de ster uit de blockbuster Rush (2013)) over de 'geluidsweg' moest loodsen om de ritmische race-uitdaging tot een goed einde te brengen. En dat nog voor de eerste zonnestralen.

Lexus NX (2014 - 2021)

will.i.am zelf zegt het volgende over de video: "Met de stuntmannen samenwerken om de laserdoelen op de maat van de muziek te raken, was geen eenvoudige klus, maar het eindresultaat is verbluffend. De combinatie in dit project van technologie, design en muziek is simpelweg ongezien."

Een team van vijfenzestig technici werkte meer dan zeven dagen lang aan de installatie van de licht- en bewegingsgevoelige lasers. Die werden ontworpen door de wereldvermaarde lichtkunstenaars van Marshmellow Laser Feast (MLF), het bedrijf dat eerder al samenwerkte met Coldplay en U2.

Barnaby Steel, creatief directeur van MLF, licht toe: "Samen met Lexus hebben we een reusachtig muziekspel gecreëerd, met drie stuntpiloten als spelers en will.i.am als dirigent. Wanneer de wagens de bewegingsgevoelige lichtstralen op het juiste moment en in het juiste ritme raken, wordt de muziek tot leven gebracht. Een beetje zoals een gigantische laserharp, maar dan met wagens in plaats van vingers. De uitdaging voor will.i.am en de piloten bestond erin om de lichtpunten in het juiste tempo te raken. Raakten ze het ritme kwijt of speelden ze de verkeerde noten op het verkeerde moment, dan moest het systeem opnieuw beginnen."

Alain Uyttenhoven, hoofd van Lexus Europe, voegt daaraan toe: "We gaan ervan uit dat de NX een derde van de volledige Europese Lexus-verkoop van dit jaar voor zijn rekening zal nemen. Niet verwonderlijk dus dat we een gedurfd experiment op poten wilden zetten met will.i.am, een project dat de filosofie van ons merk - 'Amazing in Motion' - belichaamt".

Met de Lexus NX die in september 2014 gelanceerd werd, zette het merk zijn eerste stappen in het segment van de prestigieuze middenklasse SUV's. Sinds zijn lancering groeide de wagen in sneltempo uit tot een van de bestverkochte Lexus-modellen in Europa.