19 oktober 2010

Lexus

Lexus 20 jaar in Belgie

19 oktober 2010 - In 1990 start het toenmalige International Motor Company (IMC) met de verdeling van het eerste Lexus-model in België en Luxemburg, de LS 400. Voor de verdeling opent IMC 6 centra in België en 2 in Luxemburg. De verkoop gaat midden 1990 officieel van start. Dat jaar gaan er in totaal 88 exemplaren over de toonbank in de Belux. De drie volgende jaren blijft de verkoop ongeveer gelijk. In 1993 wordt een tweede Lexus model gelanceerd, de GS 300. Dankzij deze introductie verdubbelt de verkoop van het merk in 1994.

In 1995 verschijnt de tweede generatie van de LS 400 op de Belgische markt, enkele maanden na de introductie in de VS. Het model heeft een sensationele cw-waarde van slechts 0,27 en heeft zijairbags als standaarduitrusting, iets ongeziens voor die periode. Ook de GS wordt vernieuwd in 1997. 1999 en 2000 zijn belangrijke jaren voor Lexus in België. Eerst verschijnt de IS 200 op de markt gevolgd door de RX 300, 's werelds eerste premium SUV. De verkoopcijfers zijn ook navenant. In 2000 worden er maar liefst 890 Lexus-wagens in ons land verkocht, waarvan de IS 200 de helft voor zijn rekening neemt.

Begin jaren 2000 worden maar liefst drie Lexus modellen vernieuwd, de LS, de GS en de RX en verschijnt er onder de vorm van de SC 430 een coupé cabriolet in het gamma. In 2005, 15 jaar na de lancering van het merk, slaat Lexus een nieuw strategisch pad in door voortaan ook hybride versies van sommige voertuigen uit het gamma te gaan aanbieden. De eerste in rij is de Lexus RX 400h, 's werelds eerste hybride SUV. Een jaar later volgt de huidige GS 450h en nog een jaar later de LS 600h. Hoewel er in 2006 nog een dieselvariant op de markt komt van de IS (IS 220d), waarvan er dit jaar ook een nieuwe variant op de markt verschijnt (IS 200d), is het duidelijk dat Lexus voor de toekomst de hybride kaart volledig wil trekken. De compacte Lexus CT 200h die in februari 2011 gelanceerd zal worden is hier het beste bewijs van. Ook qua verkoop slaan de hybride modellen aan. In België is tegenwoordig immers 70 % van de verkochte Lexus modellen uitgerust met een hybride aandrijving.

  • 1983: In augustus 1983 verklaart Eji Toyoda in interne kring dat Toyota in de toekomst een auto moet bouwen die zich in het luxesegment met de beste berlines ter wereld kan meten.
  • 1984: Het Maru F1-team, bestaande uit 15 medewerkers, wordt opgericht. Maru F is de ontwikkelingscode voor de latere LS 400. 'F1' staat voor 'Flagship 1'. Nieuw bij Toyota: in tegenstelling tot de normale productietijd van vier jaar bij Toyota, wordt de Maru F1 binnen een productietijd van zes jaar gebouwd, net als de westerse concurrenten.
  • 1985: In juli wordt het eerste rijklare prototype gebouwd. Aan het project F1 werken 3.700 medewerkers mee, ingedeeld in 24 ontwikkelingsteams met 2.300 technici, 1.400 ingenieurs, 60 ontwerpers en 220 ontwikkelingsassistenten. Een tot dan toe wereldwijd unieke prestatie voor de ontwikkeling van een nieuwe luxeberline.
  • 1986: Het bedrijf Lippincott & Margulies krijgt de opdracht om een merknaam te bedenken. Er wordt een lijst met maar liefst 219 mogelijke namen samengesteld. In mei 1986 beginnen uitgebreide hogesnelheidstesten op de Duitse autowegen, in een omvang die nieuw is voor een niet-Europese fabrikant.
  • 1987: De Toyota Flagship 1 wordt omgedoopt tot de LEXUS Flagship 1. Het uiteindelijke ontwerp wordt vastgelegd.
  • 1988: In het kader van de Los Angeles Motorshow viert het merk LEXUS zijn debuut op 2 januari. In november wordt de definitieve modelnaam LS 400 vastgelegd. LS staat voor Luxury Sedan, 400 voor een cilinderinhoud van 4,0 liter.
  • 1989: De wereldpremière van de LEXUS LS 400 op de North American International Auto Show NAIAS in januari. In mei start de productie in de fabriek in Tahara, de start van de verkoop in Noord-Amerika wordt vastgelegd op september. Met 35.000 dollar is de prijs heel gunstig. Ter vergelijking: de BMW 735i kost 46.000 dollar, de BMW 750i kost ongeveer 70.000 dollar. Wereldprimeurs bij de LS 400: de eerste topklasseberline met als uitrusting verwarmde en elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie, automatisch dimmende binnenspiegel, in de trekkracht verstelbare veiligheidsgordels en een optisch systeem dat waarschuwingssymbolen op het instrumentenpaneel projecteert. Een van de eerste seriemodellen met Premium audiosysteem, in eerste instantie van Nakamichi. De ES 250 is gebaseerd op de Toyota Windom (Camry) en is vanaf september 1989 verkrijgbaar bij de Noord-Amerikaanse handelaars voor prijzen vanaf 21.500 dollar.
  • 1990: In januari krijgt de LS 400 de onderscheiding 'Car and Driver 10Best'. In februari kent de US Motoring Press Association de LS 400 de titel 'Best Imported Car of the Year' toe. In juli verschijnt LEXUS voor het eerst in een studie van J.D. Power & Associates als '#1 Carline' in de Initial Quality Study (IQS). Geen enkel nieuw model slaagde hier zo snel in. In maart maakt de LS 400 zijn debuut op het autosalon van Genève. Midden 1990 gaat de verkoop van start in België en Luxemburg.
  • 1991: In mei start de verkoop van de LEXUS SC 400 in Noord-Amerika, een V8-coupé op basis van de derde generatie van de Toyota Soarer. In augustus wordt de LEXUS SC 300 geïntroduceerd. LEXUS behaalt in het eerste jaar van de opname door J.D. Power al drie eerste plaatsen (sales satisfaction, initial quality, customer satisfaction) – een nooit eerder vertoonde prestatie. In september vervangt de LEXUS ES 300 – met opnieuw als basis de Toyota Windom (Camry) – het model ES 250. In de VS wordt LEXUS met 71.206 eenheden het best verkochte luxueuze importmerk.
  • 1992: De modellen SC 400 en ES 300 krijgen de titel 'Automobile Magazine All-Stars' en de SC 400 krijgt de titels 'Car and Driver 10Best' en 'Import Car of the Year'. In september krijgt het model LS 400 een opknapbeurt met meer dan 50 wijzigingen om aan de wensen van de handelaars en klanten te voldoen. In de VS overtreft LEXUS de verkoopcijfers van BMW en Mercedes-Benz en verovert het merk de eerste plaats in het segment 'Luxury Import'.
  • 1993: In januari wordt de LEXUS GS als 'Luxury Performance Sedan' geïntroduceerd in de VS. Dit model bevindt zich tussen de modellen ES en LS en is gebaseerd op de Toyota Aristo. De basislijnen van het ontwerp zijn van de hand van Giorgetto Giugiaro en waren ontworpen voor de studie Jaguar Kensington (debuut op het autosalon van Genève). Een wereldprimeur bij de GS zijn de bumpers uit Toyota Super Olefine Polymeer (TSOP). In vergelijking met standaardmaterialen zoals polypropyleen of polyurethaan is deze kunststof veel lichter, krasvaster, gladder en bijzonder geschikt voor recycling. Net zoals de LS 400 is de GS 300 ook uitgerust met gepatenteerd gelamineerd absorberend staal met trillingsdempende koolstofvulling voor geluidsisolatie.
  • 1994: In november wordt de tweede generatie van de LS 400 in de VS geïntroduceerd met een voor het segment op dat moment sensationele cW-waarde van 0,27. Zijairbags behoren vanaf dat moment tot de standaarduitrusting. Introductie op de Belgische en Luxemburgse markt in februari 1995.
  • 1995: Gedurende vijf opeenvolgende jaren is LEXUS '#1 Carline' in de klantentevredenheidsstudie van J.D. Power & Associates – een ongeëvenaarde prestatie. Maart 1995: de LEXUS LS 400 is optioneel verkrijgbaar met luchtvering.
  • 1996: Voor het eerst bij LEXUS: de introductie van gordelspanners, gordelkrachtbegrenzers en SRS-zijairbags. Op 15 januari start de verkoop van het Luxury Sport Utility Vehicle LEXUS LX 450 in de VS. De LX is gebaseerd op de Toyota Land Cruiser J8 uit 1995. Twee maanden later haalt de LX 450 de Range Rover in en wordt het nummer één in het segment van de luxe SUV's. De LS 400 wordt een van de 'Twenty-Four Most Important Automobiles of the Century', een titel toegekend door het Amerikaanse 'Automobile Magazine'. In september start de verkoop van de tweede generatie van de LEXUS ES 300 (gebaseerd op de Toyota Windom).
  • 1997: Op de NAIAS Detroit Auto Show maakt de studie LEXUS HPS (High Performance Sedan) met VVT-i-motor zijn debuut. De LEXUS LX 470 viert zijn première met een achtcilindermotor met een cilinderinhoud die vergroot is naar 4,7 liter. In oktober wordt de tweede generatie van de LEXUS GS 300/GS 400 voorgesteld. De basis voor dit model is opnieuw de Toyota Aristo. Een facelift voor de LS 400: nieuw frontdesign, een van de eerste motoren met acht cilinders met variabele kleptiming ter wereld en een vijftrapsautomaat. Nieuw is ook een 'satellietgestuurd' navigatiesysteem met touchscreen. De verkoop start in december.
  • 1998: In januari onthult LEXUS een nieuwe SUV, de LEXUS RX 300, op de NAIAS Detroit Auto Show. De RX 300 is afgeleid van de Toyota Harrier, die in Japan al sinds 1997 wordt verkocht. Bij zijn introductie op de Noord-Amerikaanse markt geldt de RX 300 als de eerste premium SUV ter wereld. Tijdens het eerste jaar van de verkoop worden al 47.623 eenheden in Japan geproduceerd en geëxporteerd. Start van de verkoop in Europa voor de tweede generatie van de LEXUS GS (GS 300/400). De LEXUS IS 200 viert zijn première op autosalon van Genève. De IS is gebaseerd op de Toyota Altezza. Europese première van de zescilinder-lijnmotor met variabele kleptiming VVT-i. Met zijn compacte buitenafmetingen van 4,40 x 1,72 x 1,41 meter biedt de IS 200 de grootste beschikbare ruimte in zijn segment. De aflevering gebeurt in België vanaf 1999.
  • 1999: Marktintroductie van de LEXUS IS 200 en IS 200 SportCross. In juli krijgt LEXUS voor de achtste keer in negen jaar de titel '#1 Nameplate' in de J.D. Power Customer Satisfaction Index. In november bereiken de verkoopcijfers van LEXUS in de VS de kaap van één miljoen.
  • 2000: In juni maakt de LEXUS IS 300 zijn debuut. Na meer dan 600.000 verkochte eenheden wordt in oktober de derde generatie van de LS gelanceerd. Oktober 2000: start van de verkoop van de LEXUS RX 300, die in september zijn Europese première vierde op het autosalon van Parijs. Daarnaast lancering van de LEXUS GS 430 in Europa.
  • 2001: De LEXUS SC 430 wordt in maart op de Amerikaanse markt geïntroduceerd als 's werelds eerste luxecoupé met elektrisch bedienbaar stalen klapdak en met Mark Levinson Audio System, als model 2002. Wereldprimeur: als eerste voertuig ooit is de achterbank van de SC 430 voorzien van speciaal op de akoestiek van het geluidssysteem afgestemde bekleding. Het geluidssysteem wint daardoor vijf decibel. Na de Peugeot 206 CC de tweede coupé-cabriolet met 2+2 zitplaatsen ter wereld. In juli vindt het Europese debuut voor de modellen LEXUS IS 300/IS 300 SportCross plaats. Augustus: start van de levering in België en Luxemburg voor de LEXUS SC 430 en de LEXUS GS 430. In oktober wordt een nieuwe LEXUS ES 300/ES 330 geïntroduceerd.
  • 2002: In oktober stelt LEXUS een model van het jaar 2054 voor, de Off-Systems Sports Car. De futuristische sportcoupé wordt getest door Tom Cruise in de film 'Minority Report' van Steven Spielberg, die vanaf 3 oktober in de bioscopen te zien is. Voor Steven Spielberg is LEXUS het automerk van de toekomst. De concept car uit de film beschikt als eerste voertuig over een toegangssysteem met DNAidentificatie. Een wereldprimeur is ook de carrosserie bestaande uit tegen vervorming resistente geheugenmetalen, die zichzelf automatisch repareren. De kleur van de carrosserie past zich aan de stemming van de bestuurder aan. De conceptversie van LEXUS wordt aangedreven door een 495 kW/670 pk sterke elektromotor, die van energie wordt voorzien door een brandstofcel.
  • 2003: De nieuwe LS 430 viert zijn wereldpremière op de IAA, de verkoop start op 21 november. De LS 430 is uitgerust met 's werelds eerste Pre-Crash Safety System. Nieuw bij LEXUS is een zestrapsautomaat voor de LS 430. De hybride concept car LEXUS LF-S (LEXUS Future-Sedan) combineert een V8-benzinemotor met een elektromotor en is een voorproefje van de nieuwe designfilosofie L-Finesse. De in New York onthulde concept car LEXUS HPX (High-Performance Crossover) toont daarentegen een mogelijke seriecross-over. De concept car LEXUS LF-X (LEXUS Future-Crossover) moet de prestaties van een sportieve berline combineren met de veelzijdigheid van een SUV. Voor het eerst: LEXUS LS 430, ES 300, GS 300/430 en RX 300 bekleden de eerste plaats in de vier luxecategorieën van de IQS Rating van J.D. Power. In mei vindt in Europa de marktintroductie van de nieuwe generatie van de LEXUS RX 300 plaats (voorstelling op het autosalon van Genève). In maart wordt de LEXUS RX 330 in Noord-Amerika ingevoerd (niet in Europa).
  • 2004: De nieuwe generatie van de LEXUS GS viert zijn Europese première op het autosalon van Genève en is de eerste realisatie volgens de nieuwe designfilosofie 'L-Finesse'. Ook de LEXUS RX 400h viert zijn première op het autosalon van Genève. Wereldprimeur: eerste volledig hybride SUV met elektronisch geregelde vierwielaandrijving E-Four. Planeetwieloverbrenging met traploze variabele transmissie. In oktober wordt de concept car LEXUS LF-C voorgesteld, een vierzitscabriolet met inklapbare metalen hardtop gebaseerd op de LEXUS IS. De LF-C 'Drive-by-Wire' is uitgerust met een stuurwiel met Formule 1-vormgeving.
  • 2005: LEXUS stelt in Detroit de conceptstudie LF-A voor. Wereldpremière voor de eerste interpretatie van een toekomstige supersportwagen. De LF-A viert zijn eerste Europese optreden op het autosalon van Genève. Sportwagen met twee zitplaatsen met chassis en carrosserie uit carbon en aluminium (een wereldprimeur), volledig aluminium V10-motor met een cilinderinhoud van minder dan vijf liter en meer dan 500 pk. Topsnelheid boven 320 km/u. Voor-/middenmotor, transaxle op de achteras en naar achter verplaatste waterkoeler voor optimale gewichtsverdeling tussen voor- en achteras. September: Duitse première van de LF-A op de IAA in Frankfurt. Oktober: première van de optisch en technisch verder ontwikkelde LF-A op de Tokyo Motor Show.
  • 2006: Januari 2007: wereldpremière van de tweede generatie van de LF-A op de NAIAS in Detroit. Nu in de LEXUS-designfilosofie LFinesse, met volledig nieuw interieur en grotere afmetingen: lengte 4.460 mm, breedte 1.895 mm, hoogte 1.220 mm, wielbasis 2.600 mm. Het grootste ontwikkelingsproject sinds de invoering van de eerste LS 400 in 1989 is de nieuwe generatie van de LS, die in eerste instantie zijn debuut maakt als LEXUS LS 460.
  • 2007: In januari wordt de LS 460 in Duitsland op de markt gebracht. Start van de serieproductie van de LEXUS LS 600h/LS 600h L. Wereldprimeurs: eerste luxeberlines met V8-motor en hybride aandrijving en eerste serievoertuigen met LED-koplampen. De LS 600h L is de duurste Japanse luxeberline aller tijden. Start van de verkoop in België en Luxemburg in augustus 2007. De studie LEXUS LF-Xh is een voorproefje van de toekomstige hybride SUV (V6-benzinemotor met elektromotor). Start van de serieproductie van de LEXUS ES 350. Start van de verkoop van de LEXUS LX 470 in Noord-Amerika.
  • 2008: Januari 2008: wereldpremière van de LF-A Roadster op de NAIAS in Detroit. Voor-middenmotor, V10-motor, SMT-transmissie (Sequential Manual Transmission), vermogen hoger dan 500 pk, topsnelheid boven 330 km/u, voorbanden 265/35R20, achterbanden 305/30R20, lengte 4.460 mm, breedte 1.895 mm, hoogte 1.210 mm, wielbasis 2.605 mm. De LF-A Roadster heeft op beide spatborden het 'F'-logo. De 'F'-serie gaat in productie met de IS F. De LEXUS IS F is de eerste sportberline van de F-serie. Voorstelling van de LEXUS LX 570 als opvolger van de LX 470.
  • 2009: Marktintroductie van de modellen LEXUS RX 450h en LEXUS IS 250 C. Wereldprimeurs in de RX 450h: combinatie van Atkinson-cyclus, gekoelde uitlaatgasrecirculatie EGR en gebruik van uitlaatgaswarmte EHR; bovendien eerste OLED-display en headup-display. Tussen elektromotor en V6 is er geen mechanische verbinding, een planeetwieloverbrenging en de elektronica regelen de samenwerking tussen de motoren. Wereldprimeurs bij de LEXUS IS 250 C: het snelste driedelige metalen klapdak met de beste waarde van 15 motoren en de eerste afstandssonar ter bescherming van de zich openende hardtop.
  • 2010: Detailaanpassingen aan de RX 450h, waaronder een nieuw, optioneel Rear Seat Entertainment-systeem. Start van de verkoop van de IS-modellen met een nieuwe uitrustingslijn 'F Sport' in Duitsland op 15 januari. Wereldpremière van de LEXUS CT 200h op het autosalon van Genève. Eerste volledig hybride compacte berline in het premiumsegment. Pre-Crash Safety System voor het eerst in het compacte segment, knieairbags standaard.