Publicatiedatum: 24 april 2012
Kia Cee'd (2012 - 2018)
Test

Kia Cee'd (2012 - 2018)

Verandering van spijs doet eten

Test - Iedere dag hetzelfde is makkelijk en vertrouwd. Maar misschien kan het wel beter! Er is immers meer dan Duitse kartoffeln, Franse croissants en Japanse sushi. In de autowereld stond Korea tot nu toe bekend als goedkoop, maar zeker niet beter. Daar wil Kia nu verandering in brengen. De nieuwe Cee'd zou zo aantrekkelijk zijn dat zelfs het meest verstokte gewoontedier wordt verleid door de Koreaanse smaak.

Het begon in 1999 met de "Shuma". Dat was een prima rijdende en vooral voordelige middenklasser. Het was echter pijnlijk duidelijk waarom de prijs zo laag lag. De afwerking was matig en de vormgeving wat onbeholpen.

Kia leerde van de fouten en kwam in 2007 met de eerste "Cee'd". Dit keer stond de kwaliteit op hetzelfde niveau als bij de gevestigde orde. De wagen zag er keurig uit en Kia brak definitief door als serieus alternatief. Voor deze tweede generatie van de Cee'd wil Kia echter meer. Kia wil niet langer een voordelig alternatief, maar zelfs de eerste keuze vormen.

Vormgeving

Als het om de vormgeving gaat, heeft de Cee'd 2012 alles in zich om die ambities waar te maken! De nieuwe Cee'd is namelijk in Europa vormgegeven en wordt alleen in Europa verkocht. Daarom hoefden geen compromissen te worden gesloten om aan de wens van meerdere markten te voldoen. Bovendien: de Cee'd heeft nu het charisma waar het de Koreanen altijd aan heeft ontbroken.

Kia Cee'd (2012 - 2018)

Onderhuids is de Cee'd gelijk aan de nieuwe Hyundai i30. Waar de Hyundai extravagant en opvallend is, heeft de Kia juist een meer ingetogen charme. "Als de proporties kloppen, dan is het niet nodig om tot in het oneindige door te ontwerpen met kleine details", zo stelt Peter Schreyer (voorheen vormgever bij Audi).

Uitrusting

Ook binnenin straalt de nieuwe Cee'd schoonheid en kwaliteit uit. Het ontwerp is veel minder steriel dan dat van een Duitse wagen en toont meer durf dan de gemiddelde Japanner. De materiaalkeuze en afwerkingskwaliteit zijn prima. De ruimte is gemiddeld voor een wagen van deze omvang.

Kia Cee'd (2012 - 2018)
Kia Cee'd (2012 - 2018)

Wat de Cee'd bijzonder maakt, is dat de wagen de verwachtingen steeds opnieuw overtreft. Zo is het klimaatcontrolesysteem niet alleen links/rechts gescheiden, maar kan het naar keuze snel (maar hoorbaar) of zacht (en stil) zijn werk doen. Een aansluiting voor een mp3-speler of smartphone is standaard. Daarbij voorziet Kia in een USB, een AUX en een Bluetooth koppeling. De koplampen doven simpelweg als de motor wordt uitgeschakeld, da's veel handiger dan een waarschuwing.

Heel bijzonder is de snelheidsmeter die (bij het topmodel) is vervangen door een groot display. Aan de buitenrand wordt een snelheidsmeter getoond die zo levensecht is, dat menigeen niet eens merkt dat het om een projectie gaat. In het hart van de meter worden gegevens van de boordcomputer en het navigatiesysteem getoond. De enige andere wagens die dit bieden kosten vier keer zo veel als de Cee'd!

Rijeigenschappen

Met een druk op de knop kan worden gekozen voor een comfortabele, normale of sportieve besturing. Het verschil tussen deze standen is duidelijk merkbaar. In de stad is de lichte besturing prettig, vooral tijdens manoeuvreren.

Op een bochtig traject verdient de sportieve stand de voorkeur, omdat de bestuurder dan meer gevoel heeft met de wagen. Een bijkomend voordeel van de sportieve dan wel zware stand is dat het hiermee minder inspannend is om rechtuit te rijden op de snelweg.

Zoals eerder aangegeven, is de nieuwe Cee'd speciaal voor de Europese markt ontwikkeld. Het onderstel is daarom precies zoals de Europese automobilist het graag heeft. Op slecht wegdek biedt de wagen voldoende comfort, in snelle bochten hangt het koetswerk nauwelijks over. Verwacht ondanks de prima wegligging echter weinig rijplezier. Wanneer harder wordt gereden laat de Cee'd geen steek vallen, maar de wagen komt nooit echt tot leven.

„de Cee'd heeft nu het charisma waar het de Koreanen altijd aan heeft ontbroken“

Motoren

Kia biedt de keuze uit 1.4 en 1.6 liter motoren. Daarmee gaat Kia niet mee in de "downsizing"-trend van andere merken, die met onwaarschijnlijk kleine motoren een laag verbruik met prima prestaties weten te combineren. De Kia-motoren bedienen zich van moderne, maar niet van vooruitstrevende technieken. Ook alle gangbare verbruiksverlagende maatregelen (stroomlijn, stop/start-systeem, banden met lage rolweerstand, etc.) zijn beschikbaar.

1.6 liter dieselmotor verstaat z'n werk prima, niet meer en niet minder dan dat. Zoals mag worden verwacht van een moderne wagen in dit segment, doet de zelfontbrander zijn werk in alle rust.

Kia Cee'd (2012 - 2018)

Het vermogen van 128 pk / 260 Nm is over een breed toerenbereik beschikbaar. Dat betekent dat er ongeacht de gekozen versnelling altijd voldoende trekkracht beschikbaar is. De ene bestuurder ervaart dit als comfortabel, een ander zal stellen dat de krachtbron weinig karakter toont. Volgens Kia verbruikt de "1.6 CRDi" gemiddeld 3.7 liter per 100 kilometer. Op een veeleisend traject werd dat bij lange na niet gehaald, de testwagen dronk 5.5 liter op 100 km.

De 1.6 liter benzinemotor doet zijn werk overtuigender. Deze 135 pk / 164 Nm sterke viercilinder toont meer karakter en geeft daarom iets meer rijplezier. Voor een benzinemotor is het vermogen al bij een uitzonderlijk laag toerental beschikbaar en desgewenst kan worden gereden alsof dit een diesel is! Ondanks een veeleisend parcours (bergen, stadsverkeer) haalde de testwagen tot op een tiende achter de komma het door Kia beloofde verbruik.

Kia Cee'd (2012 - 2018)

Automaat

De Cee'd is optioneel leverbaar met een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. Deze bestaat in feite uit twee versnellingsbakken: één voor de even en één voor de oneven versnellingen. Op die manier wordt tijdens het accelereren niet van versnelling, maar van versnellingsbak gewisseld. Dat kost veel minder tijd en daardoor is de Cee'd met "DCT" sneller én comfortabeler.

In de regel verlaagt een versnellingsbak met dubbele koppeling het verbruik ook nog eens, maar dat geldt helaas niet voor de Cee'd. Een soortgelijke versnellingsbak van Volkswagen schakelt bovendien nóg sneller en soepeler. De "DCT"-versnellingsbak van Kia is echter allerminst slecht en levert daarom een wezenlijke bijdrage aan het comfort en het rijplezier.

Kia Cee'd (2012 - 2018)

Conclusie

Weet Kia met de Cee'd zelfs het meest verstokte gewoontedier te verleiden tot de Koreaanse keuken? Ja, zeker. Die verleiding begint met het uiterlijk. De Cee'd heeft niet alleen de charismatische uitstraling van een Europeaan, maar biedt ook dezelfde ruimte en kwaliteit.

De rijeigenschappen scoren een ruime voldoende, maar zijn niet bijzonder. Alhoewel de Kia Cee'd en Hyundai i30 technisch identiek zijn, biedt alleen Kia (vooralsnog) een automaat met dubbele koppeling aan en daarmee wint de Cee'd aan comfort en rijplezier.

Als vanouds zal Kia de koper over de eindstreep trekken met de prijs. Wanneer alleen wordt gekeken naar de omvang van de wagen en prestaties, lijkt de Kia nauwelijks goedkoper dan de concurrentie. Voor hetzelfde geld biedt de Cee'd echter een rijkere uitrusting waardoor de wagen veiliger en comfortabeler is. Dat smaakt naar meer!

voor
  • Nette prijs
  • Prima rijeigenschappen
  • Biedt op alle vlakken meer dan gemiddeld
tegen
  • Brede A-stijl belemmert zicht
  • Dieselmotor niet zo zuinig als beloofd