Publicatiedatum: 27 juni 2006
Jaguar XK Convertible
Test

Jaguar XK Convertible

Wie mooi wil zijn ...

Test - De nieuwe Jaguar XK werd afgelopen voorjaar tegelijkertijd als coupé en cabriolet geïntroduceerd. Op het moment dat de auto net beschikbaar was, viel de keuze op de coupé voor een eerste kennismaking. Maar nu is het zomer, tijd om in alle rust te genieten van het fijnste dat Jaguar te bieden heeft.

De Jaguar XK onderscheidt zich van de concurrentie doordat de auto niet is gemaakt van de eerste de beste homp ijzer, maar van hoogwaardig aluminium. De XK is daarom beduidend lichter dan de directe tegenstrevers en dat is te merken. Vanaf het eerste moment voelt de XK Convertible licht en lenig. De auto is onmiskenbaar groot, maar niet zwaarlijvig. De enorme omvang maakt de XK wel stabiel en eenvoudig controleerbaar onder alle omstandigheden.

Net als bij de coupé huist onder de lange aluminium motorkap een 4.2 liter 8 cilinder motor die de achterwielen aandrijft. De krachtbron is goed voor 298 pk, maar dankzij het geringe gewicht van de auto presteert de XK alsof er minimaal 100 pk meer aan boord is. Indien gewenst kan de XK met kruipsnelheden flaneren over een boulevard, waarbij iedereen de auto zal opmerken. Het motorgeluid is zo intens en diep dat een naderende XK meetbaar is op de schaal van Richter. Het geluid is machtig, maar net niet ordinair.

Jaguar XK Convertible

Sensatie!

Druk het gas dieper in en de XK Convertible verandert in een ronduit sensationele sportwagen. Nu vertrouwt de bestuurder niet langer op de prima schakelende 6-traps automaat, maar geven de hendels achter het stuurwiel volledige controle over de versnellingsbak. Het motorvermogen is enorm, maar het ontwikkelt zeer geleidelijk en verrast nooit met een plotselinge en ontembare uitbarsting van wielspin.

Torderen is deze cabriolet zo goed als vreemd, waardoor de wegligging minstens zo goed is als die van de Coupé. In de bocht is de XK gemakkelijk met het gas bij te sturen om de pret compleet te maken. Dat wil zeggen: bijna, want tot nu toe zijn alleen de heerlijkheden van de XK Coupé herbeleefd. De aantrekkingskracht van deze Convertibele is natuurlijk de vrijheid van cabriorijden.

Cabriolet

Voor de XK cabriolet heeft Jaguar gekozen voor een traditioneel stoffen dak. Terwijl de trend een ingenieus metalen dak is waarmee een auto coupé en cabriolet in één is, bewandelt Jaguar het conventionele pad.

Daar heeft het een goede reden voor. De constructie van een stoffen dak is veel eenvoudiger dan die van een metalen dak en dat maakt de XK lichter. Het voordeel daarvan is inmiddels bewezen in de uitstekende rijkwaliteiten. Daarbij is een stoffen dak makkelijker te manipuleren waardoor het opvallend snel opent en sluit (18 sec.). Dat gaat uiteraard geheel automatisch en bovendien blijft relatief veel bagageruimte over.

Jaguar XK Convertible

Met geopend dak is het comfort niet des Jaguars. Vooral bij snelheden boven de 100 km/u buldert de wind om het interieur en moet de stem flink worden verheven om nog een gesprek te kunnen voeren.

Losliggende spullen waaien met geopende kap alle kanten op. Het optionele windscherm brengt hier maar weinig verandering in. Een eenvoudige Volkswagen Eos of Saab 9-3 Cabrio biedt beduidend meer comfort dan deze drie keer zo dure Jaguar XK.

Jaguar XK Convertible

Het nadeel van een lichtgewicht stoffen dak openbaart zich als het weer omslaat en de kap wordt gesloten. De geluidsisolatie is ronduit matig en niet van Jaguar-niveau. De geluiden van het overige verkeer zijn vaak zo nadrukkelijk hoorbaar, dat het lijkt alsof er een raam open staat.

Bij wind van een ongunstige kant, kan het in de XK Convertible gieren en fluiten als op een tochtige zolder. De regen tikt op het dak alsof de bestuurder door niet meer dan een tentdoek tegen de elementen wordt beschermd.

Comfort

Comfort is echter meer dan beschutting tegen de wind, comfort is ook luxe. De XK is de eerste van een nieuwe generatie Jaguars waarbij het merk zich richt op een jongere doelgroep dan voorheen. De XK is daarom standaard geen rijdende gentlemens club van leder en wortelnotenhout, maar kan ook worden voorzien van aluminium accenten en donker houtfineer.

Uiteraard is de XK voorzien van alle denkbare elektronica om het rijden aangenamer danwel veiliger te maken. Centraal in het dashboard is het aanraakgevoelige display van het gecombineerde klimaatcontrole-, communicatie-, navigatie- en audiosysteem. De bediening ervan is logisch en intuïtief.

Helaas is het scherm met geopend dak in de volle zon niet altijd leesbaar. Dat het in samenwerking met Microsoft is gemaakt blijkt als het navigatiesysteem het eerste gevraagde adres al niet kan vinden en uiteindelijk opgeeft. Dat het audiosysteem is gemaakt in samenwerking met Alpine blijkt uit het briljante geluid van de CD-speler, uiteraard met mp3-mogelijkheid.

Een techniek die in de XK debuteert is het "Pedestrian Deployable Bonnet System". Mocht deze Jaguar ooit een voetganger aanrijden, dan komt de motorkap automatisch een paar centimeter omhoog zodat het slachtoffer niet direct in aanraking komt met harde motordelen. Op die manier is de XK veilig en toch adembenemend mooi.

Jaguar XK Convertible

Conclusie

De Jaguar XK Coupé is een sublieme auto die weet te behagen met comfort en sportiviteit. De XK Convertible is minstens zo sportief, maar verruilt het comfort voor de vrijheid van open rijden. Dat is op zonovergoten dagen een waar genoegen, maar met gesloten dak is het comfort beduidend lager dan dat van de coupé. Bovendien kent de cabriolet diverse schoonheidsfoutjes die de coupé zijn bespaard.

Ongeacht de uitvoering is de Jaguar XK een auto die de inzittenden met overweldigende schoonheid en imponerende prestaties een bijzonder en bevoorrecht gevoel geeft. Is de XK bedoeld als tweede auto, dan is de cabriolet de meest logische keuze omdat open rijden de ervaring compleet maakt. Voor dagelijks gebruik biedt de Coupé meer gemak en comfort.

voor
  • Zeer snel
  • Moderne techniek
  • Buitengewoon mooi
tegen
  • Matige kwaliteit cabriokap
  • Veel windgeluiden met geopend dak