Publicatiedatum: 25 april 2006
Hyundai Sonata
Rijtest

Hyundai Sonata

Sonate in D

Rijtest - Met de Sonata belooft Hyundai een voordelig maar volwaardig alternatief voor grote zakensedans van toonaangevende Duitse en Japanse merken. De auto is al eerder getest en toen was de conclusie dat de Sonata die belofte grotendeels waar maakt. Maar uit de eerdere tests bleek ook dat een dieselmotor de Sonata pas echt tot slim zakelijk alternatief zou maken. Nu, een dik jaar na de introductie van de vijfde generatie Sonata, is de auto ook leverbaar met dieselmotor.

Eindelijk een dieselmotor! Het moet de zakelijke rijder als muziek in de oren klinken. Draai de sleutel om en er klinkt vooral weinig. Alleen buiten de auto is een onmiskenbaar dieselgeluid hoorbaar. Binnenin de Sonata heerst rust.

De twee liter dieselmotor is in de basis gelijk aan die van de Hyundai Tucson, maar het karakter is aangepast voor de Sonata. De zelfontbrander is naar keuze te koppelen aan een handschakelde zesversnellingsbak of een automaat. Die laatste optie is interessant, want de combinatie diesel-automaat is dun gezaaid maar veel gezocht.

Hyundai Sonata

Automaat

De automaat die Hyundai levert is een traditioneel exemplaar dat gebruik maakt van een zogenaamde "koppelomvormer". De concurrentie is inmiddels massaal overgestapt op de techniek van een handgeschakelde versnellingsbak die met behulp van een robot wordt geschakeld. Het verschil is dat de automaat van Hyundai meer brandstof en meer onderhoud vraagt. Bovendien is de meerprijs voor deze viertraps automaat fors. Het doet echter geen afbreuk aan de prestaties; in de praktijk rijdt de Sonata diesel automaat heerlijk, schakelt de auto prima en is het geluidsniveau ondanks het geringe aantal verzetten beschaafd.

Toch verdient de handgeschakelde versie de voorkeur omdat deze veel zuiniger is en meer controle over het motorvermogen geeft. Vooral het verschil in brandstofverbruik is enorm. Het omslagpunt voor diesel of benzine ligt mede daarom meer dan tienduizend kilometer per jaar lager voor de handgeschakelde uitvoering.

Diesel

Ongeacht de overbrenging voelt de nieuwe motor zich prima thuis in de Sonata. In de stad toont de krachtbron veel souplesse en kan desnoods stapvoets worden gereden in een hoge versnelling. Op de buitenweg is voldoende reserve voor handen om wanneer nodig vlot en veilig in te halen. Op de snelweg is de Sonata diesel aangenaam stil en, met handgeschakelde versnellingsbak, zeer zuinig. Hyundai belooft een gemiddeld verbruik van 6,1 liter per 100 km, maar met een kalme rijstijl is het goed mogelijk nog iets zuiniger te rijden.

De prestaties, het geluidsniveau en het verbruik van de Sonata "2.0 CRDi VGT" zijn vergelijkbaar met die van duurdere diesels van de concurrentie, maar het venijn zit in de staart. In de extremen scoort Hyundai steeds een fractie minder. Passeren op provinciale wegen is geen probleem, maar duurdere diesels zijn net iets feller en leveren de prestaties met enorme overmacht. Stationair loopt de Sonata zeer rustig, maar de geavanceerde Japanse diesels tonen hier nog meer raffinement.

Standaard is de Sonata voorzien van roetfilter, maar de meest vooruitstrevende diesels van andere merken hebben nog slimmere technieken om het milieu te ontzien. Het zijn allemaal geen redenen om de Sonata te laten staan, maar het verklaart wel waarom de Hyundai zo voordelig is.

Rijeigenschappen

De wegligging geeft eenzelfde gevoel als de motor: in eerste instantie prima, maar als het uiterste gevraagd wordt is de grens eerder bereikt dan bij de duurdere collega's. De Sonata ligt mede dankzij de forse afmetingen rustig op de weg, maar bij bijvoorbeeld zeer slecht weer raakt de Sonata eerder uit het spoor dan de duurdere zakensedans.

Hyundai Sonata

Daarmee blijft het rijplezier uit waar vooral de Duitse en Franse concurrenten om bekend staan. Bovendien zijn tractiecontrole en een elektronisch stabiliteitsprogramma niet standaard op de basisuitvoering.

De royale afmetingen zijn een deel van de aantrekkingskracht van de Sonata. Simpel gezegd levert Hyundai meer voor minder. De binnenruimte is enorm. De voorstoelen zijn groot, de bewegingsruimte voorin is riant en zelfs het dashboard is ruim bemeten. In tegenstelling tot eerder gereden Sonata's heeft de testauto een buitengewoon somber blauw/grijs dashboard dat bovendien wat goedkoop aandoet. De ruimte op de achterbank is bovengemiddeld. De bagageruimte is overvloedig groot.

Naast de dieselmotor heeft de Sonata nog een nieuwtje te melden: de auto is voortaan leverbaar met een geïntegreerd audiosysteem. Deze optionele radio/cd-speler laat zich vanaf het stuurwiel bedienen en speelt ook MP3 bestanden af. Daarmee biedt de Sonata nu ook op de lange afstand het vermaak dat hoort bij een slimme zakelijke kilometervreter.

Hyundai Sonata

Conclusie

De Hyundai Sonata was al een prima alternatief voor een grote zakensedan van de gevestigde orde. De rijeigenschappen, de uitrusting en de veiligheid waren al goed. De ruimte is zelfs bovengemiddeld en de prijs blijft bijzonder scherp.

Met de nieuwe dieselmotor is nu ook de prijs per kilometer scherper gesteld. De dieselmotor doet op het gebied van prestaties en verbruik niet onder voor die van duurdere auto's. Met zo'n voordelige dieselmotor is de Sonata meer dan ooit een klinkend aanbod!

voor
  • Zeer ruim
  • Scherpe prijs
  • Prettige dieselmotor
tegen
  • Rijplezier blijft uit
  • Hoog verbruik met automaat
  • Goedkope uitstraling dashboard