19 februari 2020
Nieuws

Hyundai i20

Hyundai onthult derde generatie i20

19 februari 2020 - De nieuwe i20 is de derde generatie van Hyundai's succesmodel, dat voor het eerst werd gelanceerd in 2008. Als een van de kernmodellen van het merk staat de i20 voor kwaliteit, betrouwbaarheid en functionaliteit. Die kernwaarden combineert de nieuwe i20 met een nagelnieuwe en dynamische stijl. De nieuwe i20 zal in Europa in de Hyundai-fabriek van Izmit (Turkije) van de band rollen, en zal worden voorgesteld op het Internationale autosalon van Genève van 2020.

De nieuwe i20 meet zich als eerste auto in Europa Hyundai's nieuwe designtaal 'Sensuous Sportiness' aan. Die onderscheidt zich door de harmonieuze combinatie van vier kernelementen: proporties, architectuur, stijl en technologie. In vergelijking met zijn voorganger krijgt de nieuwe i20 een krachtigere uitstraling dankzij zijn verlaagde dak (-24 mm) en zijn bredere (+30 mm) en langere (+5 mm) koetswerk. Ook de wielbasis werd langer (+10 mm). Het geheel wordt verfraaid met nieuw ontworpen lichtmetalen 17-duimsvelgen.

Hyundai i20

Het karakter van de nieuwe i20 wordt benadrukt door zijn dynamisch ogende voor- en achterbumper en zijn nieuwe radiatorrooster. In zijaanzicht toont hij energieke proporties en een wigvormige lijn, die nog extra in de verf worden gezet door zijn uitgesproken zijdelingse karakterlijn en unieke C-stijl. Tegelijk sluit de hertekende unieke lichtsignatuur op de zijkant naadloos aan op de achterkant, waardoor de breedte en uitstraling van de nieuwe i20 benadrukt worden. Klanten krijgen de keuze uit tien koetswerkkleuren, waarvan er vier nieuw zijn: Intense Blue, Aurora Gray, Aqua Turquoise en Brass. Bovendien breidt het dak in Phantom Black de personaliseringsmogelijkheden uit door klanten een tweekleurig koetswerk aan te bieden.

De proporties van de volledig nieuwe i20 vertalen zich in een breder koetswerk en een bredere wielbasis ten opzichte van de vorige generatie. Dat belooft extra interieurruimte voor de passagiers achterin. Het koffervolume groeide met 25 liter en biedt voortaan 351 liter bagageruimte. Tegelijk bieden de lagere gordellijn en een klein vast ruitje achter de achterdeur de bestuurder een beter zicht rondom.

Apple CarPlay en Android Auto, die voortaan ook draadloos te gebruiken zijn, stellen klanten in staat om de functies van hun iOS- en Android-smartphones te spiegelen in hun auto . Om de elegantie en het visuele comfort van het interieur te verhogen vormen het nieuwe digitale instrumentenbord van 10,25 duim en het centrale aanraakscherm van 10,25 duim een visueel geheel. Het aanraakscherm biedt bovendien een splitscreenfunctie om te multitasken. Dankzij de draadloze smartphonelader in de middenconsole hebben klanten geen kabel meer nodig om hun smartphone op te laden. Achterin beschikken de passagiers bovendien over een USB-aansluiting. Voor nog meer entertainment in de auto wordt de nieuwe i20 als eerste Hyundai- model in Europa uitgerust met een audiosysteem van Bose. Zeven luidsprekers, waaronder een subwoofer, werden strategisch opgesteld in de auto.

De nieuwe i20 kan schermen met de Bluelink-technologie van Hyundai, die tal van Connected Car- diensten aanbiedt, waaronder Hyundai LIVE Services en diverse vanop afstand bediende functies dankzij de Bluelink-smartphoneapp. Bluelink wordt geleverd met een gratis abonnement van vijf jaar.

De nieuwe i20 kan schermen met de veiligheidsvoorzieningen van het Hyundai SmartSense- systeem en voldoet aan de hoogste Europese veiligheidsnormen. Veel van deze actieveveiligheidsvoorzieningen zijn een primeur voor het B-segment. Zo ook de navigatieondersteunde slimme snelheidsregelaar (Navigation-based Smart Cruise Control, NSCC), die navigatie-informatie gebruikt om te anticiperen op bochten en rechte stukken op de snelweg en de snelheid bijregelt voor meer veiligheid.

Een andere functie, Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), waarschuwt bestuurders met auditieve en visuele signalen wanneer ze te snel rijden en de snelheidsbeperking overschrijden. In combinatie met de manuele snelheidsbegrenzer kan ISLA de rijsnelheid zelfs autonoom aanpassen. Lane Following Assist (LFA) stuurt automatisch bij om de nieuwe i20 netjes in het midden van zijn rijstrook te houden.

Blind-spot Collision- avoidance Assist Warning (BCA) gebruikt radarsensoren om de achterste hoeken in het oog te houden en toont een visuele waarschuwing in de buitenspiegels wanneer een ander voertuig wordt gedetecteerd. Wanneer nodig activeert BCA ook de motorrem om een aanrijding te vermijden of de impactschade te beperken. De botswaarschuwing Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) werd van haar kant opgewaardeerd en detecteert nu ook voetgangers en fietsers. Het veiligheidspakket van de nieuwe i20 beschermt bestuurders ook bij lage snelheden en vereenvoudigt parkeermanoeuvres.

Leading Vehicle Departure Alert (LVDA) waarschuwt de bestuurder wanneer zijn voorligger begint te rijden en hij niet reageert, bijvoorbeeld aan verkeerslichten. Rear Cross-traffic Collision Assist (RCCA) waarschuwt de bestuurder met een geluidssignaal wanneer hij tijdens het achteruitrijden dreigt te botsen met dwarsverkeer achter de auto.

Parking Collision-avoidance Assist - Reverse (PCA-R) activeert automatisch de remmen als het voertuig dreigt te botsen. Bovendien beschikken bestuurders ook over de functie Parking Assist(PA). PA kan de wagen semiautomatisch parkeren dankzij diverse sensoren en software, die samenwerken om de auto in krappe plaatsen te leiden. Andere veiligheidsvoorzieningen van de nieuwe i20 zijn onder meer Lane Keep Assist (LKA), Driver Attention Warning (DAW) en High Beam Assist (HBA). Ook zal de nieuwe i20 uitgerust zijn met eCall, een systeem dat de inzittenden in staat stelt om met een druk op de knop de hulpdiensten te bellen. Het systeem wordt bovendien automatisch geactiveerd wanneer de airbags zijn afgegaan.

Door twee motoren en drie transmissies aan te bieden, speelt de nieuwe i20 in op de behoeften van diverse bestuurders en toont hij zich efficiënter. Bovenaan het gamma staat de 1.0 T-GDi-motor, die naar wens 100 pk of 120 pk levert. Voor het eerst kan deze krachtbron ook worden gekoppeld aan een mild hybrid-systeem met 48-voltbatterij: dit systeem is als optie verkrijgbaar op de motor met 100 pk en standaard op de versie met 120 pk. Het 48-voltsysteem draagt bij tot een daling van het brandstofverbruik en de CO 2 -uitstoot met 3 tot 4 procent.

Op transmissiegebied is het 48-voltsysteem verkrijgbaar met een zevenversnellingsbak met dubbele koppeling (7DCT) of een nieuw ontwikkelde iMT-versnellingsbak (intelligent Manual Transmission) met zes verhoudingen. Die laatste koppelt de motor los van de transmissie wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat, zodat de auto kan freewheelen en brandstof bespaart. Wanneer hij niet aan het mild hybrid-systeem met 48-voltbatterij is gekoppeld, is de 1.0 T-GDI- motor met 100 pk verkrijgbaar met de 7DCT-transmissie of een handgeschakelde zesversnellingsbak. Als instapmotor is ook een 1.2 MPi-viercilindermotor verkrijgbaar. Deze levert 84 pk en is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Doordat hij 4 procent minder gewicht op de weegschaal zet dan zijn voorganger, kan de nieuwe i20 erg competitieve CO 2 -cijfers voorleggen. Dat impliceert ook dat hij zuiniger rijdt zonder toegevingen te doen op het gebied van rijplezier. Bovendien illustreren voorzieningen zoals het standaard gemonteerde Idle Stop & Go zijn milieubewuste karakter.