Publicatiedatum: 18 februari 2008
Hyundai i10 (2008 - 2013)
Test

Hyundai i10 (2008 - 2013)

In 10 stappen naar succes

Test - Hoe maak ik een goede auto? Het is zinloos om een nieuw model uit te brengen dat hetzelfde biedt als bestaande auto's. Op die manier kan een fabrikant hoogstens een graantje meepikken. Echt succes is alleen te behalen door beter te zijn dan de gevestigde orde. Voor de i10 heeft Hyundai alle regels van het spel exact gevolgd. Autozine legt in 10 stappen uit waarom de Hyundai i10 alles in zich heeft om een succes te worden.

Stap 1: doel

Begin met een duidelijk doel. Een kleine auto moet wel een volwaardige auto zijn. De beschikbare ruimte moet maximaal worden benut. Daarom zijn de wielen op de uiterste hoeken geplaatst en zijn relatief kleine wielen gebruikt. De wielkasten nemen daardoor zo min mogelijk ruimte in beslag.

De ruimte voorin is dankzij deze opzet prima. Vooral in vergelijking met zijn voorganger, de Atos, is de i10 beduidend breder geworden. De inzittenden zitten niet langer schouder-aan-schouder, maar hebben de nodige beweegruimte. De i10 heeft een iets hogere zit dan een gemiddelde personenauto, wat de instap makkelijk maakt.

Ook de ruimte op de achterbank is niet vergeten. Zelfs grote volwassenen zitten hier goed. De beenruimte achterin de i10 is zelfs beter dan die van menig grotere auto!

Hyundai i10 (2008 - 2013)

Stap 2: bagageruimte

Vergeet ook de bagageruimte niet. Helaas deed Hyundai dat wel. Met 225 liter is de laadruimte slechts gemiddeld groot. Met opgeklapte achterbank neemt dit toe tot 889 liter, eveneens een gemiddelde waarde. Helaas kent de i10 een forse tildrempel, wat in- en uitladen minder makkelijk maakt. De hoedenplank scharniert niet mee met de achterklep. Vooral met de handen vol tassen en koffers is dat lastig.

Stap 3: voordelig in aanschaf

Maak de auto voordelig. Hyundai is sterk in het bouwen van auto's met een gunstige prijs/prestatie verhouding. Dat begint met veel praktische zaken die de auto nauwelijks duurder maken, maar wel handiger. De i10 is royaal voorzien van bakjes en vakjes. De schaalverdeling van de snelheidsmeter is uitgevoerd in wit, terwijl de andere klokken (toerenteller, brandstofmeter) een zwarte achtergrond hebben. Dit leest makkelijker af en maakt de auto nauwelijks duurder.

Hyundai i10 (2008 - 2013)
Hyundai i10 (2008 - 2013)

Vanaf de basisuitvoering heeft de i10 stuurbekrachtiging en een radio/CD-speler. Deze laatste weet ook raad met CD's met MP3-bestanden. Zelfs in een aansluiting voor een externe MP3-speler is voorzien! De duurdere versies van de i10 zijn voorzien van centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare zijruiten voor en achter, airconditioning en elektrisch verstelbare buitenspiegels. De hier getoonde topversie wordt aangekleed met een dakspoiler, lichtmetalen velgen en breedstralers.

Stap 4: voordelig in gebruik

Maak de auto niet alleen voordelig in aanschaf, maar ook in gebruik. Daarom is de i10 voorzien van een 1.1 liter viercilinder motor. Deze presteert iets minder goed dan de concurrentie, maar daar staat tegenover dat de i10 bijzonder zuinig is.

In de stad en op buitenwegen komt de 66 pk sterke i10 probleemloos mee met de verkeersstroom. Om vlot in te kunnen voegen op de snelweg moet de i10 hard werken. 120 km/u is een prettige kruissnelheid, maar daarboven is nauwelijks reserve beschikbaar. Hyundai belooft een topsnelheid van 151 km/u, maar 140 km/u is in de praktijk al met moeite haalbaar.

De i10 is ook leverbaar met viertraps automaat. Deze werkt naar behoren, maar daar blijft het bij. De elektronica voelt de bestuurder niet goed aan en schakelt voor het gevoel op de verkeerde momenten. Bovendien is de i10 met automaat beduidend trager dan de handgeschakelde variant. Kortom: als het echt moet voldoet de automaat, maar de i10 komt beduidend beter tot zijn recht met handgeschakelde versnellingsbak.

Stap 5: comfort

Zorg voor voldoende geluidsisolatie. De motor is bij stationair toerental zo stil, dat de ruitenwissers nog beter hoorbaar zijn! Ook geluiden van de banden of rijwind zijn zeer beschaafd voor een auto in deze klasse. Helaas kende de testauto de nodige rammels op zeer slecht wegdek, maar een woordvoerder van Hyundai belooft dat dat exemplarisch is.

De i10 is stevig geveerd en daardoor zijn oneffenheden in het wegdek nadrukkelijk voelbaar. Dat doet iets afbreuk aan het comfort, maar Hyundai heeft hier terecht voor gekozen met het oog op punten 6 en 7:

Hyundai i10 (2008 - 2013)

Stap 6: rijplezier

Kies voor een stevig onderstel, dat garandeert een goede wegligging. Kleine, voordelige auto's hebben in de regel ook een "voordelig" onderstel waardoor de wegligging te wensen over laat. De i10 laat zich probleemloos met hoge snelheid door de bocht sturen zonder grip te verliezen. De i10 geeft daarom meer rijplezier en vertrouwen dan menig tegenstrever.

De i10 is zeer wendbaar (draaicirkel: 9,5 meter) en voelt zich met name thuis in de stad. Tijdens de proefrit stonden smalle straatjes op het programma die met de fiets zelfs uitdagend zouden zijn, maar de i10 liet zich probleemloos door de smalste steegjes sturen. Daarbij is de i10 zeer overzichtelijk, wat het manoeuvreren nog makkelijker maakt.

Hyundai i10 (2008 - 2013)

Stap 7: veiligheid

De goede wegligging voorkomt ongelukken (actieve veiligheid), maar vergeet de passieve veiligheid niet. Helaas heeft de i10 in de basisuitvoering slechts één airbag. Voor een bescheiden meerprijs is dit gelukkig uit te breiden tot twee of zelfs vier airbags.

Remmen met ABS, waardoor de auto bestuurbaar blijft tijdens een noodstop, zijn standaard. Bovendien heeft de i10 rondom schijfremmen (trommelremmen achter zijn meer gangbaar), waardoor de auto uitstekend remt.

Stap 8: interieur

De bestuurder ziet vooral het interieur voor de auto, dus zorg juist hier voor een aantrekkelijke vormgeving. Het dashboard van de i10 is opgebouwd uit speelse, ronde vormen. Alle knoppen en hendels zijn ondergebracht op "eilandjes" die ieder een eigen functie hebben.

Hyundai i10 (2008 - 2013)
Hyundai i10 (2008 - 2013)

Afhankelijk van de uitvoering is het interieur voorzien van kleurige accenten. De stoelen kunnen worden bekleed met frivole prints.

Stap 9: exterieur

Ook een kleine auto mag er mooi uitzien. Daarom heeft Hyundai de i10 vloeiende vormen gegeven. De neus met hoogopgetrokken koplampen geeft de i10 een dappere en zelfverzekerde blik. De zwarte accenten geven deze stadse rakker een robuuste uitstraling. De i10 is duidelijk een Hyundai van de nieuwe generatie, net als de i30.

Hyundai i10 (2008 - 2013)

Stap 10: bonus

Ga voor de bonus: laat de auto door Autozine fotograferen op een groot plein in de binnenstad van Palermo (Sicilië, Italië). Zet een vriendelijke dame achter het stuur om de foto's op de vrolijken.

Volg deze tien stappen en de Hyundai i10 wordt zeker een succes!

Conclusie

De Hyundai i10 is een auto volgens het boekje. Minpunten zijn daarom nauwelijks te ontdekken: de bagageruimte heeft een forse tildrempel en de hoedenplank scharniert niet mee met de achterklep. De automaat functioneert slechts redelijk, maar daar blijft het bij.

De Hyundai i10 biedt volop binnenruimte, zowel voor- als achterin. Rekening houdende met de uitrusting en het comfort is de prijs/prestatie verhouding prima. Dankzij de zuinige motor is de i10 ook in gebruik voordelig. Het weggedrag (wegligging, besturing, remmen) is bovengemiddeld goed, wat de i10 ook zeer veilig maakt. Tenslotte ziet de auto er goed uit. Kortom: de Hyundai i10 heeft alles in zich om een groot succes te worden!

voor
  • Zeer zuinig
  • Veel ruimte, ook achterin
  • Uitstekende wegligging, zeer wendbaar
tegen
  • Matig functionerende automaat
  • Forse tildrempel bagageruimte
  • Testwagen niet vrij van rammels