23 februari 2017
Honda Civic

Honda Civic

Tien voor tien

Test | Honda introduceert de tiende generatie van de Civic. In de loop der tijd heeft de Civic zich duidelijk ontwikkeld, maar steeds koos de fabrikant een andere insteek. Bovendien verschilde de compacte Honda per continent en was een "Civic" niet overal ter wereld dezelfde wagen. Met de nieuwste generatie zegt Honda zichzelf te hebben hervonden. Verdient de tiende Civic een tien?
 

Met de tiende generatie van de Civic wilde Honda twee problemen oplossen. De wagen moest overal ter wereld hetzelfde zijn om de (productie)kosten te beperken. Daarnaast wilde Honda terug naar de basis. De Civic dankt zijn succes van origine aan superieure techniek en daarmee wil de nieuwe Civic zich wederom onderscheiden van het bestaande aanbod.

Om een Civic te maken die overal ter wereld in de smaak valt, is vooral gekeken naar Europa. Europese wagens worden namelijk overal gewaardeerd. In o.a. Japan is Europees zelfs begeerlijk en daarom worden ook de Civics voor Japan in Europa gebouwd. Zo is ook een Honda een spannend Europees import-product geworden.

Honda Civic

Ruimte

Om de rijeigenschappen naar een hoger niveau te kunnen brengen, moest de Civic lager (lager zwaartepunt) en breder (stabieler) worden dan voorheen. Dat had echter de nodige consequenties. Om tot een harmonieus lijnenspel te komen en om voldoende ruime te kunnen bieden, moest de wagen een stuk langer worden. De Civic is decimeters langer dan gebruikelijk in dit segment. De Civic sedan wordt daarom zelfs gezien als opvolger van de Accord.

Toch is de wielbasis niet langer dan gemiddeld. Om onder het lage dak en binnen de beperkte wielbasis toch voldoende ruimte te kunnen bieden, heeft Honda afscheid genomen van de zogenaamde "Magic Seats". Door de brandstoftank onder de voorzetels te plaatsen ontstond een enorme ruimte achterin, maar volgens Honda werd dit in de praktijk te weinig gebruikt.

Honda Civic

Na het instappen valt op dat de zit zeer laag is. Bovendien "liggen" de inzittenden meer dan ze zitten, als in een sportwagen. De ruimte op de achterbank is bovengemiddeld goed. Bovendien is de bagageruimte zeer groot (420 liter) en goed bereikbaar. Heel slim is de zijwaarts bewegende hoedenplank. Dit bespaart veel ruimte en gewicht, want de enorme stang met oprolmechanisme achter de achterbank komt hiermee te vervallen.

Rijeigenschappen

Honda in het algemeen, en de Civic in het bijzonder, onderscheidt zich altijd met geavanceerde techniek. Moderne techniek op zich is echter geen doel, het moet een nut hebben. Honda zet techniek in om tot komen tot superieure rijeigenschappen. Dat begint met een koetswerk dat is gebouwd als een racewagen met rolkooi. Daardoor is de Civic steviger en is het niet het koetswerk, maar de wielophanging die het weggedrag bepaalt.

Honda Civic

De al even geavanceerde wielophanging is gekoppeld aan zogenaamde "progressieve" besturing, waarbij de reactie op een stuurbeweging scherper wordt naarmate verder wordt ingestuurd. Bovendien maakt de Civic gebruikt van dezelfde besturing als de NSX, voor een snellere reactie op commando's van de bestuurder.

Het effect van deze geavanceerde techniek is niet meteen duidelijk. Wanneer kalm met de verkeersstroom wordt meegereden, stuurt de Civic niet noemenswaardig beter dan andere wagens. De Civic doet dingen namelijk niet zozeer beter dan andere wagens, maar is wel vrij van de problemen van andere auto's. Een simpel voorbeeld is het feit dat de handen vrijwel altijd op de ideale tien-voor-twee positie kunnen blijven en "overpakken" zelden nodig is.

Honda Civic

Iets anders wat pas opvalt als er op gelet wordt: de wegligging is onberispelijk goed. Zelfs wanneer met een veel te hoge snelheid een bocht heel onhandig wordt ingestuurd, geeft het onderstel geen krimp en wordt de ingezette koers gewoon gevolgd. Onderstuur (het wegglijden over de voorwielen) is pas te forceren bij bijna suïcidale snelheden.

Honda Civic

Motoren

De Civic bedient zich niet alleen omwille van een superieur weggedrag van geavanceerde techniek, ook de motoren blinken uit door nieuwe techniek. Echter, een elektrische of hybride-versie staat pas voor 2020 gepland. De geavanceerde techniek dient daarom niet zozeer het milieu, maar opnieuw het rijplezier.

Voorbeelden van de nieuwe techniek zijn een elektrische thermostaat en een variabele oliepomp, waarmee een koude motor zo snel mogelijk op temperatuur wordt gebracht. Eenmaal op bedrijfstemperatuur wordt, omwille van de prestaties en het verbruik, onder een ongebruikelijk hoge compressie gewerkt. Omdat het risico op oververhitting hierbij groter is, wordt het uitlaatspruitstuk actief gekoeld met als resultaat een 100 graden lagere temperatuur. Heel bijzonder is dat de uitlaatklep actief wordt gekoeld voor betere prestaties en een lager verbruik.

Honda Civic

Opnieuw is het effect van al deze techniek niet direct merkbaar. De 1.5 liter motor valt zelfs iets tegen: van het beloofde vermogen van 182 pk / 240 Nm is aanvankelijk weinig merkbaar. Het is alleen bij zeer lage toeren dat de motor meer souplesse toont dan gebruikelijk, terwijl de VTEC-turbomotor bij een hoog toerental juist een tweede adem krijgt en nog beter doorbijt.

Toch is het de 1.0 liter driecilinder motor die echt weet te charmeren. Ondanks beloften van extra geluidsisolatie is dit de meest luidruchtige driecilinder in zijn segment, maar dat is dan ook het enige nadeel. De kleine 1.0 liter motor is veel levendiger dan de grotere, pakt bij lage toeren bijzonder goed op en is vervolgens ronduit gretig.

Honda Civic

Automaat

Honda drong er zeer nadrukkelijk op aan om ook een proefrit te maken met de versie met automaat en al snel werd duidelijk waarom. Honda kiest namelijk niet voor een traditionele automaat, maar voor een continu variabele transmissie (CVT).

Daarbij weet het merk wederom af te rekenen met alle nadelen die een CVT in de regel kent. In de stad zorgt de automaat voor meer souplesse en verfijning. Op de buitenweg zijn de prestaties prima en reageert de CVT alert, zonder de zeurderige geluiden te produceren die daar vaak bijhoren. De 1.0 liter met CVT transmissie is daarom de fijnste combinatie.

Conclusie

Verdient de tiende generatie van de Honda Civic een tien? Het antwoord op die vraag is persoonlijk. Honda heeft alles in het werk gesteld om de Civic tot de best rijdende wagen in zijn segment te maken en een test leert dat de fabrikant grotendeels in die opzet is geslaagd. Het ligt echter aan de bestuurder of dat wel of geen doorslaggevend argument is.

Wie de Civic gebruikt als gezinswagen, merkt weinig van de superieure rijeigenschappen. Dan tellen de bovengemiddelde ruimte, de doordachte ergonomie, het hoge veiligheidsniveau, de moderne uitrusting en de hoge mate van comfort. De motoren deugen, maar een hybride of elektrische variant ontbreekt jammerlijk. Als gezinswagen scoort de Civic daarom een dikke voldoende, maar het verschil met de concurrentie zit slechts in de details.

Autoliefhebbers die van iedere kilometer een feestje willen maken, zullen de Civic het meest waarderen. Wanneer de wagen wordt aangespoord, gaat de Civic steeds net even verder dan gemiddeld en/of blijven nadelen die andere wagens kennen uit. Daarmee is de nieuwe Civic trouw aan het originele concept, waardoor de tiende Civic zeker een tien waard is.

plus
  • Volop ruimte
  • Doordachte ergonomie
  • Uitmuntende rijeigenschappen
min
  • Onhandig groot
  • Geen hybride of elektrische versie beschikbaar

Soortgelijk

Mazda 3Mazda 3