Publicatiedatum: 22 januari 2012
Honda Civic (2011 - 2017)
Test

Honda Civic (2011 - 2017)

Bij de tijd

Test - De vorige generatie van de Honda Civic was zijn tijd ver vooruit. De vooruitstrevende vormgeving en uitgesproken rijeigenschappen zorgden er echter voor dat de wagen slechts bij een kleine groep liefhebbers in de smaak viel. Honda bedient liever een grotere doelgroep en introduceert nu de nieuwe, meer volwassen Civic. Geeft de nieuwe Civic desondanks even veel rijplezier als voorheen?

Het is een beproefde methode: vraag de kopers van een product om hun mening en gebruik die informatie om het product te verbeteren. Honda ging voor de nieuwe Civic echter een stap verder en vroeg juist mensen die niet voor de Civic kozen om hun beweegredenen.

Daar kwam uit dat de vorige Civic een te uitgesproken karakter had. De Civic werd alom bewonderd, maar menigeen vond het meer een product voor die ene trendsetter of die modegevoelige kennis. Zo waren het glazen paneel tussen de koplampen en het ufo-achtige dashboard voor sommigen te veel van het goede.

Honda Civic (2011 - 2017)

De nieuwe Civic heeft nog altijd een uitgesproken karakter, maar schreeuwt het iets minder uit. Met andere woorden: de persoonlijkheid is gebleven, maar de wagen is volwassen geworden. Daarbij heeft de afwerkingskwaliteit een grote sprong vooruit gemaakt; de Civic voelt solide en zeer degelijk.

Ruimte

Het dashboard is nog altijd om de bestuurder heengebouwd, zoals de cockpit van een vliegtuig. Bij het starten van de motor volgen echter geen flitsende animaties meer. Op die manier blijft de presentatie bijzonder, maar wordt het minder intens.

Honda Civic (2011 - 2017)
Honda Civic (2011 - 2017)

Wat is gebleven, is de eigenzinnige indeling van de ruimte. De brandstoftank is onder de voorvoorzetels geplaatst, waardoor deze iets minder in hoogte vertelbaar zijn dan wenselijk. Ondanks de coupé-achtige opzet, wordt de bestuurder niet ondergedompeld in de vele displays, maar kijkt hij/zij er op uit. De hoofd- en beenruimte voorin is prima, maar het vraagt wel enige goede wil om een prettige zitpositie te vinden.

De ruimte op de achterbank is matig. Toch heeft de bijzondere plaats van de brandstoftank een doel: het zorgt er voor dat de achterbank niet alleen plat kan worden gelegd, zoals in andere wagens. De zitting van de achterbank kan echter ook omhoog worden gevouwen ("Magic Seats") en dan kan de Civic hogere vrachtjes vervoeren dan alle concurrenten! Zo past een mountainbike rechtstandig achter de voorzetels! De bagageruimte meet standaard 477 liter en ook dat is een recordwaarde voor een wagen als deze.

Diesel

De Civic is leverbaar met twee benzinemotoren en een dieselmotor. Deze motoren zijn overgenomen uit de vorige Civic, maar zijn gemoderniseerd. Alle motoren zijn sterker en toch zuiniger geworden. Minstens zo belangrijk: de stroomlijn van het koetswerk is sterk verbeterd, hetgeen zowel het geluidsniveau als het verbruik ten goede komt. Met name de dieselmotor profiteert hiervan en is 20% zuiniger dan voorheen.

De dieselmotor laat geen traditioneel nagelend geluid horen, maar heeft een metaalachtige klank. Bij lage toeren is de "Civic 2.2" een kalme, goedmoedige en vooral zuinige wagen. Een verbruik van 5 liter per 100 km is moeiteloos te realiseren. Schakel terug, laat de zelfontbrander iets meer toeren maken en deze zakelijke Civic schiet er vandoor!

Benzine

De 1.8 liter benzinemotor heeft eenzelfde karakter. De versnellingsbakverhoudingen zijn zo gekozen dat het toerental laag blijft zodat de Civic een stille, comfortabele wagen is. Alleen wanneer wordt teruggeschakeld, komt de 1.8 liter viercilinder tot leven en zet de Civic prima prestaties neer. De optionele automaat doet zijn werk naar behoren, niet meer en niet minder dan dat.

Honda Civic (2011 - 2017)

Alleen de 1.4 liter benzinemotor valt tegen. Deze presteerde in de vorige generatie van de Civic net voldoende, maar is te licht voor de nieuwe Civic. Berg op moet regelmatig van de zesde naar de vierde (!) versnelling worden teruggeschakeld om een snelheid van 100 km/u vast te kunnen houden.

„De nieuwe Civic heeft nog altijd een uitgesproken karakter, maar schreeuwt het iets minder uit“
Honda Civic (2011 - 2017)

Alhoewel de 1.4 liter motor wel stil is, is deze niet rustig. 120 km/u betekent 3.500 toeren en dat is vermoeiend op de lange afstand. De bestuurder heeft daarom continu het beklemmende gevoel een instapmodel te hebben gekocht. Kortom: spaar als het even kan door voor de Civic 1.8.

Tegenover de matige prestaties staat gelukkig ook een matig verbruik. Ondanks een meer dan vlotte rijstijl op een veeleisend parcours, bleef het verbruik van de "1.4" beperkt tot 6.5 liter per 100 km.

Honda Civic (2011 - 2017)

Eco

Ongeacht de motor, is iedere Civic voorzien van een "eco"-knop. Hiermee wordt het motormanagement efficiënter, ten koste van de prestaties. Ook de airconditioning doet een stapje terug en zal de streeftemperatuur iets minder precies vasthouden om energie te besparen.

De bestuurder wordt op twee manieren aangemoedigd om zuinig te rijden. De verlichting van de snelheidsmeter licht groen op bij zuinig rijden en blauw bij een onzuinige rijstijl. Wanneer lang genoeg zuinig wordt gereden, verschijnen in een display boompjes waaraan gaandeweg blaadjes groeien. Als voldoende bomen zijn "gekweekt", verschijnt een trofee in beeld. Dit is absoluut niet kleinerend, maar vormt in de praktijk een leuke aanmoediging om zo zuinig mogelijk te rijden.

Honda Civic (2011 - 2017)

Weggedrag

Behoudende kopers kozen niet voor de Civic vanwege het vooruitstrevende uiterlijk. Bestaande kopers kopen graag opnieuw een Civic dankzij het sublieme weggedrag. Dat is voor deze negende generatie alleen maar beter geworden! Zelfs de wielophanging van de alledaagse modellen is nu steviger dan die van de meest sportieve Civic van de vorige generatie.

De nieuwe Civic voelt iets minder speels en is iets minder hard geveerd dan de vorige generatie. Desondanks laat het nieuwe model zich met nog hogere snelheden en met nog meer gemak door de bochten sturen. Ook het gevoel in het stuurwiel is nog beter geworden, waarmee de Civic opnieuw tot de best sturende wagens in zijn segment behoort.

Honda Civic (2011 - 2017)

Conclusie

De nieuwe generatie van de Honda Civic heeft een minder uitgesproken karakter dan de voorganger. Alle sterke punten zijn desondanks gebleven. De bijzondere opzet van het dashboard zorgt er nog steeds voor dat de bestuurder het gevoel heeft een bijzondere wagen te rijden. Dankzij de slimme indeling van het interieur biedt de Civic veel ruimte voorin en een enorme hoeveelheid bergruimte achterin. De achterbank kwam in het gedrang en daar is de ruimte matig.

De 1.8 liter benzinemotor en de 2.2 liter diesel presteren prima, terwijl het verbruik bescheiden blijft. De 1.4 liter benzinemotor levert matige prestaties en is simpelweg te zwak voor de wagen.

Het weggedrag is en blijft het sterkste punt van de Honda Civic. Honda is er in geslaagd tegelijkertijd meer comfort en meer rijplezier te bieden. Dat comfort wordt bovendien vergroot door een rijke en moderne uitrusting. Kortom: de Honda Civic is de tijd niet langer vooruit, maar is meer bij de tijd dan ooit tevoren.

voor
  • Volop rijplezier
  • Stil en comfortabel
  • Grote bagageruimte / slimme constructie achterbank
tegen
  • Matige prestaties 1.4 liter motor
  • Hinderlijke reflectie van displays in voorruit (intensiteit is terug te draaien)