Reacties Ford S-MAX (2006 - 2015)
Reacties van eigenaars
Forum Ford S-MAX 2.0 tdci 130 pk auto: Na jaren Ford gereden te hebben zeker de laatste Ford voor mij. Verbruik veel te hoog tussen de 7.5 en 11 liter diesel.
Diverse dingen die gewoon stuk gaan bv kopsteunen voorste zetels die inwendig plastic afbreekt, knoppen ramen waar het chroom vanaf springt, deurbekleding die loslaat aan ramen. Lijkt mij meer en meer op goedkope rommel voor dikke prijs niet normaal dat een auto van +6 jaar dit allemaal heeft.
Antwoord: Ik ben eveneens overgestapt naar een ander merk. Voordien altijd Ford gereden totdat ik een S-Max kocht... wat een afknapper van formaat! Afbrekende deurhendels, xenon elk jaar stuk, acherlicht vol vocht, motor stotterde altijd op 80 per uur, ...
Antwoord: Onze eerste Ford, een S-Max, bouwjaar 2006, diesel, was ook een nachtmerrie-auto. Echt onbetrouwbaar. Je vaak afvragen of hij wel zou starten.(terwijl je net 1000km gereden hebt), problemen met batterij, airco, motor (geen roetfilter). Na amper 6,5 jaar met weinig kms, weg gedaan wegens te grote ellende. Totale kost op 6,5j was €7500, en dan nog strand je (na vervanging van Turbo) op weg naar je vakantiebestemming, Zit je 4 dagen vast en kan je terug huiswaarts... nooit nog een Ford.
Forum Ford S-MAX Titanium 2.0TDCI: Een beetje verbaasd van de negatieve reacties en de weinig postieve, maar die zijn er dus ook (komen weinig voor op forums natuurlijk). Wagen is van 2007, dus nu 8j Hier nu 150k op de teller, waarvan 100k zelf. Het dubbel vliegwiel/ontkoppeling begint wat lawaaierig te worden, dus dat wordt de eerste grote kost. Voor de rest weining kosten. Interieur-metal-look is nu wel wat aan het loskomen. Wagen staat dag en nacht buiten, weer en wind.
Blijft voor mij een ideale wagen, ruim van binnen, toch beperkt vanbuiten (meer ruimte dan bv Mercedes E, mar toch 10-20cm korter). Ideaal voor grotere passagiers, maar ook voor kinderen (aparte stoelen achteraan). Een goede garagist en rijden met verstand is zoals zeker met de neiuwe wagens een must. Mijn collega met zijn Audio A6 zit na 40k ook al aan meer dan 10k euro kosten (vliegwiel in de versnellingsbak kapot, boordcomputer problemen, startproblemen, batterijproblemen,...) en bij Audi kost alles echt geld, maar hij blijft zijn Audi verdedigen.. blijkbaar andere instelling bij andere merken...
Voor mij blijft de S-Max qua concept de ideale wagen: ruim comfortabel en redelijk zuinig (6l/100km). Qua gebruikte materialen kan het misschien wat beter, maar ik zie bij de zgn premiummerken ook na 8 jaar dat de sleet er serieus opzit (daaromverkopen er veel hun Duitse bak al als nullie 4jaar oud is...)
De strubbeling bij Ford Genk zullen ook niet altijd geleid hebben tot beter wagens natuurlijk, maar ik hoorde vd garagist dat er met Genk al 30j problemen zijn...
PS: ik heb nog met een Picasso gereden, maar danulls toch een heel andere klasse: de S-max steekt daar echt met kop en schouders boven, naar rijgedrag, wegligging, comfort,...
Volgende een S-Max: zeker al wordt het nu moeilijker om een mooie 2de hands te vinden in België...
Forum Ford S-MAX 1.8Tdci: Na 91.000km heeft motor het begeven. BL-lager stuk, waardoor hij rammelde als een oude tractor en rookte als een vrachtschip. Altijd netjes in onderhoud geweest en rustig mee gereden. Blijkbaar is dit een veel voorkomend probleem bij S-max-motoren type 1.8Tdci en bwj 2009. Wagen stonk het laatste jaar wel geweldig bij het koud starten. Het was achteraf gebleken dat de verbranding van één van de cilinders (die met kapotte BL-lager) niet optimaal de brandstof kon opnemen. Reparatiekosten konden tot meer dan 5000 euro oplopen, waardoor wagen niet meer gerepareerd is geworden. Weggedaan voor prijs van oud ijzer. Opgelet indien je een gelijkaardige motor in je Smax hebt zitten. Mijn advies: verkopen nu het nog kan.
Antwoord: Mijn Mondeo heet 500.00 0km gereden tot 2012 toen ik hem overliet aan de garage. Ondertussen is mijn S-Max met 1753cc TDCI ook al voorbij de 370.000k m. Een wagen blijft zolang rijden als de onderhoudsman dat wilt. Een gedegen onderhoud met kennis van zaken zorgt voor een lage kostprijs. Ik doe zelf mijn onderhoud bij een garagist met veel kennis. Maar bij de wagen van Grig is een productiefout de oorzaak. Een kanaaltje in het oliecircuit is voor een ganse reeks motoren niet volledig doorgeboord geweest doordat het 0-punt van de boortop niet opnieuw is ingegeven in de CNC-machine. Dit was een bij Ford welbekend probleem. Er zijn vele ruilmotoren geplaatst in leasingwagens welke veel km maalden. Zelf heb ik een zware voet bij optrekken en schakel pas bij 2300tr/min ipv 1800tr/min. Een ander probleem bij lagere toerentallen is het breken van de veren in het vliegwiel. Dit doordat men op te lage toeren rijdt. De vliegwielveren moeten te veel werken rond 1500tr/min. Daardoor breken ze vroegtijdig. Ik rij nog tot de Euro4 wagen vn de baan moeten. Mijn roetgetal mag maximaal 0.30 bedragen maar bedraagt slechts 0.03 door de EGR goed te gebruiken bij 2000tr/min of iets hoger.
Forum Ford S-MAX 1.6 TDCi: Ik rijd ondertussen anderhalve maand met nieuwe S-max (type eendagsinschrijving). Stond afgelopen week in panne op terugreis, op zo'n 750 km van thuis. Ben nog eigenhandig naar Ford garage in buitenland kunnen rijden, gelukkig zitten deze in de GPS! Daar vertelde men mij dat ik beter niet meer verder reed. Niet plezant met een kleine van 2 jaar en een zwangere vrouw in de wagen.
De service van Ford assisantance heeft ervoor gezorgd dat we het na ruime tijd beu waren. De garage ginds was immers al gesloten, en wij stonden buiten op straat. Dan maar eigenhandig een hotel opgezocht, en 's anderendaags met de trein naar huis gereden! Nieuwe S-max heeft voor mij volledig afgedaan! Ik weet niet hoe Ford mij nog tevreden zal kunnen stellen. Miscchien door mij nog een mooie som terug te betalen! De auto hoef ik niet meer. Gelukkig zijn we heelhuids thuis geraakt en zijn vrouw en kind ok.
Antwoord: Hier eveneens probleem gehad op weg naar onze skivakantie, net toen we Ookstenrijk binnenreden stopte de S-Max er volledig mee. Instrumentenpaneel deed de meest bizarre dingen, uitlaat rookte als gek. Blijkbaar probleem met smering, waardoor volledige motor is vastgelopen. Voor vertrek alles nog gecontroleerd, oliepeil, koelvloeistof, alles normaal. De S-Max is in Oostenrijk gebleven :-). Voor geen geld van de wereld wil ik dat stuk ellende nog terugzien.
Had 145 000 km en een kilometerslange lijst met ergernissen en problemen toen hij de geest gaf.
Antwoord: Ik ben verbaasd van alle negatieve ervaringen van de S-Max. Met onze tweede dochter in aantocht zijn we aan het rondkijken voor een grotere gezinswagen. We twijflden tussen de S-Max en Grand Picasso.
Het zal dus zowiezo de grand picasso worden na alle slechts ik overal hoor en lees op het net van die S-Max'en. De Grand Picasso is zelfs goedkoper met meer opties etc.
Alvast aan allen bedankt voor de uitgebreide reviews, zodat we ons niet kunnen laten 'vangen'.
Antwoord: Belachelijk al die negatieve berichten. Ik heb een S-Max 2.0 tdci Titanium van 2006. Geen rammels , heel comfortabel, nooit immobiel geweest. Beste wagen (vijfde) die ik al had na 2 Opels, 1 Mazda , 1 Seat en 1 Ford.
Forum Ford S-MAX Titanium S: Mijn advies = nooit kopen.
Ik heb net mijn S-max van 2009 Titanium Sport uitvoering verkocht. Slecht 98000km en niets als problemen gehad!
1. Handremkabelmechanisme stuk (jonge jonge wat een slechte kwaliteit is me dat)
2. altijd schokken rond de 70km/u
3. rammelen rammelen en nog eens rammelen.
4. schokdempers waren gaar op 80000km, na vernieuwing rammelde die auto nog meer.
5. xenonkoplampen ondertussen al 3 maal moeten vernieuwen.
6. vocht in de achterlichten
Oh ja, de kofferdeksel staat scheef sinds ik hem kocht (is normaal volgens dealer).
Ben dolgelukkig dat die nest verkocht is (8000 euro voor gehad, ik was direct akkoord)
Antwoord: Wij hetzelfde! Niets dan pannes, brokken,schokken,ontplofte achterruit, ach zoveel om op te noemen.
Nog geen jaar voorbij gegaan zonder grote kosten. Vorige zomer in panne op vakantie... Touring kent ons al. Nooit meer Ford! Komen nu weer net terug uit de garage omwille van remschijven... Ah ja, ook onze is van bouwjaar 2009.
Forum Ford S-MAX 1.8 Tddi: Krijg water in extra opslagruimte onder bekleding in koffer. Heb al in de koffer gezeten terwijl er iemand anders met waterstraal (in alle richtingen) op de koffer gericht stond, maar zie geen lek. Het is niet veel maar de bodem is toch nat. Heeft iemand anders hier ook problemen mee gehad en een oplossing gevonden?
Antwoord: Ja ook wij hadden water in extra opslagruimte onder bekleding in koffer. Bij ons kwam dit vermoedelijk doordat een vorige eigenaar de dakdragers niet conform instructies gemonteerd had. Het water kwam via de dakgoten (op het dak over de lengterichting van de auto) naar binnen. Dit is makkelijk te controleren door de plastic kapjes op de dakgoot te verwijderen en deze vol te laten lopen met water. Je ziet dan water binnendruppelen aan de achterste harde plastic dakdelen aan de binnenkant. Dit druppelt vervolgens de zijvakken binnen en daarna naar de extra opslagruimte. Wij hebben dit laten oplossen door de dakgoten opnieuw te laten vastzetten waarbij de dakdragerbevestigingen goed dicht gekit zijn. Nu alles kurkdroog. Mail gerust als je vragen hebt.
Antwoord: Ik heb dit ook aan de hand bij mijn pas aangekochte S-Max: lek aan het linker achterraam en dit komt vanonder de strip vermoedelijk. Hebt u een nieuwe strip moeten plaatsen? Dit is eigenlijk een Ford fabricagefout. Hebt u dit vergoed gekregen? Graag wachtend op uw antwoord, mvg Rob
Forum Ford S-MAX Trend 1.8 TDCi: Geen goede auto. Na 1 jaar reeds twee maal de metalen-rubberen aandrijfschijf van de alternator moet vervangen. In het tweede jaar een derde keer hetzelfde probleem op terugreis van Sardinie. Nu reeds tweede maal dualmass vliegwiel moeten vervangen. Eerste vliegwiel op 200 K KM defect, het tweede op 300 K KM.
Heden EGR klep defect, doch de wagen rookt en verbruikt minder. Had beter direct de EGR klep afgesloten zoals op veel sites wordt aageraden.
Overal geen betrouwbare wagen.