Ford Puma
Klaar voor de aanval
De naam "Puma" is niet toevallig gekozen. Zo'n twintig jaar geleden was er ook al een Ford Puma. Dat was een driedeurs coupé omdat sportieve modellen toen populair waren. De nieuwe Puma gaat met de huidige trend mee en is een "crossover" (personenwagen met invloeden van een terreinwagen). Ford heeft opnieuw voor de naam Puma gekozen omdat het de naam al in huis had en omdat beide wagens worden gekenmerkt door koplampen die bovenop de neus liggen.
In tegenstelling tot crossovers van andere merken kiest Ford voor een veel vloeiender lijnenspel. Daarmee is de Puma minstens zo interessant en aantrekkelijk om te zien, zonder dat Ford hoeft te vervallen in extreme lijnen of een extravagante uitstraling.
Ruimte en uitrusting
Bovendien heeft Ford, nog meer dan andere merken, ingezet op praktische mogelijkheden. Zoals bij de meeste wagens van dit formaat is de ruimte achterin net voldoende voor grote volwassenen. De ruimte voorin is prima, waarbij moet worden opgemerkt dat het optionele glazen panoramadak sterk ten koste gaat van de hoofdruimte. Het valt op dat de bestuurderszetel veel verder in hoogte verstelbaar is dan de bijrijderszetel. Dat komt omdat zaken die meestal in de bagageruimte liggen (bandenreparatieset, gevarendriehoek, etc.) bij de Puma onder de bijrijderszetel zijn te vinden. Dat heeft twee voordelen: in noodsituaties zijn ze direct voor handen en het gaf de ontwerpers de vrijheid om de zogenaamde "megabox" te introduceren.
De "megabox" is een extra bergruimte van 80 liter onder de laadvloer. Dit is vergelijkbaar met bijvoorbeeld twee flinke rugzakken. Deze extra laadruimte is gemaakt van eenvoudig te reinigen kunststof en heeft een eigen afwateringskanaal (handig na vervoer van natte laarzen, planten, etc.). De gewone kofferruimte heeft een regelmatige vorm (de subwoofer van het audiosysteem is in de zijwand verwerkt), zodat deze maximaal is te benutten. De hoedenplank is flexibel en hoeft daarom niet te worden verwijderd bij iets te hoge vrachtjes. Heel bijzonder voor een wagen in dit segment: de Puma is leverbaar met een elektrisch bedienbare achterklep.
Als het om de uitrusting gaat, biedt de Puma alles wat mag worden verwacht van een moderne wagen in deze prijsklasse. Het infotainment-systeem is keurig verzorgd, met ondersteuning voor Apple Carplay en Android Auto. In plaats van een traditionele snelheidsmeter en toerenteller heeft de Puma een groot beeldscherm achter het stuurwiel. Ford maakt daarbij optimaal gebruik van de mogelijkheden die dit beeldscherm biedt: afhankelijk van de gekozen rijmodus (economisch, sportief, normaal, etc.) wordt de layout aangepast. Daarbinnen kan de bestuurder nog kiezen voor meer of minder informatie.
Het optionele, hoogwaardige B&O audiosysteem klinkt beduidend beter dan een standaard audiosysteem, maar minder dan hoogwaardige audiosystemen van andere merken. Als het gaat om bestuurders-assistenten is de Puma modern en veilig. Wanneer wordt gekozen voor de meer luxueuze varianten zijn zelfs functies zoals zetelverwarming en -massage beschikbaar.
Motoren
Alle nieuwe modellen die Ford de komende tijd introduceert zijn elektrisch of in ieder geval deels elektrisch aangedreven. Omdat de Puma één van de voordeligste nieuwe modellen is, is gekozen voor de eenvoudigste vorm van elektrische aandrijving: de "mild hybrid". Dit staat voor een systeem dat bewegingsenergie omzet in elektriciteit tijdens remmen en uitrollen (dus niet opladen aan een stekker). De motor wordt automatisch uitgeschakeld wanneer de wagen tot stilstand komt en de "gratis" elektriciteit wordt vervolgens gebruikt om deze weer te starten bij het wegrijden. Belangrijker: de mild-hybrid kan een "gratis" duwtje in de rug geven in situaties waarbij de motor hard moet werken.
De mild-hybrid techniek wordt gecombineerd met een 1.0 liter driecilinder benzinemotor die afhankelijk van de gekozen uitvoering 125 pk / 170 Nm of 155 pk / 190 Nm levert. Het verschil zit in de turbolader, de compressie, de mate van assistentie van de elektromotor en het motormanagement.
Eerst is gereden met de 155 pk sterke variant. Omdat de elektromotor ook bij lage toeren assisteert, zet de Puma zich eenvoudig in beweging. Daarna vallen de prestaties van deze sterkste motor aanvakelijk tegen. Dat komt omdat de schakelindicator suggereert het toerental zo rond de 2.000 tpm te houden. Dan is slechts weinig vermogen beschikbaar en bromt de motor alsof het toerental te laag is; menig bestuurder schakelt dan intuïtief naar een lager verzet. Alleen wanneer het gaspedaal resoluut wordt ingetrapt en het toerental boven de 3.500 tpm komt, laat de Puma zijn tanden zien. Dan is de Puma ronduit gretig, snel en zelfs opwindend.
De 125 pk sterke Puma heeft een compleet ander karakter. Het vermogen is over een veel breder toerenbereik verdeeld en dat zorgt voor meer rust en meer souplesse. Bovendien: wanneer om meer gevraagd, is ook deze basisvariant levendig en vlot. De voorkeur gaat daarom uit naar de 125 pk sterke versie.
Op een veeleisende route (bergen, stadsverkeer en zware regenval) kwam het testverbruik met de 125 pk sterke Puma uit op 6.4 liter per 100 km. De 155 pk sterke versie verbruikte een halve liter meer per 100 km. In vergelijking met soortgelijke wagens op een soortgelijk parcours is dat netjes, maar met hybride-aandrijving zou een lager verbuik verwacht mogen worden.
Weggedrag
Technisch gezien is de Puma gebaseerd op de Ford Fiesta, toch voelt de Puma als een compleet andere wagen. Dat heeft niet alleen te maken met de eenvoudigere instap en de hogere zit, maar ook met het gevoel achter het stuurwiel. De Puma voelt een stuk groter en vooral: breder. De Puma is namelijk hoger dan de Fiesta en om toch een stabiel weggedrag te kunnen realiseren compenseert de Puma de extra hoogte met extra breedte. Daarbij voelt de Puma sterk en solide, alsof de wagen uit één blok is gegoten.
Dankzij het sterke koetswerk, de forse spoorbreedte, een nieuwe stuurinrichting en Fords expertise op het gebied van weggedrag rijdt de Puma uitstekend. Via het stuurwiel voelt de bestuurder perfect wat er gaande is onder de voorwielen. Tegelijkertijd is ook duidelijk waartoe de wagen in staat is en dat geeft heel veel gemoedsrust. De Puma leent zich daarom even makkelijk voor een ritje naar de supermarkt als voor een opwindende reis door de bergen. Voor nog meer avontuur is een "trial"-modus beschikbaar waarmee de Puma zich, ondanks het ontbreken van vierwielaandrijving, toch leent voor het rijden in licht terrein.
Conclusie
Ford zet de aanval in en het eerste wapenfeit is de geheel nieuwe Puma. De Puma is een compacte crossover en daarmee stort Ford zich in een van de drukst bevochten segmenten van de markt. Gelukkig weet de Puma zich goed te onderscheiden van de vele concurrenten. De vormgeving is aantrekkelijk en opwindend, zonder dat Ford vervalt in extremen. De binnenruimte is gemiddeld, maar dankzij de slim ontworpen bagageruimte en de "megabox" is de Puma toch bovengemiddeld functioneel.
Ford onderscheidt zich ook door gebruik te maken van "mild-hybrid"-technologie. Hiermee zou het verbruik lager en de mate van comfort hoger moeten zijn, maar helaas is in de praktijk weinig merkbaar van deze elektrische assistentie. Sterker nog: de motoren hebben een storende brom bij lage toeren, waardoor de bestuurder intuïtief in een lagere versnelling rijdt dan nodig en daardoor meer verbruikt. Van de beide motoren is de 155 pk versie ongetwijfeld de sterkste, maar biedt de 125 pk versie meer rust en souplesse. Het weggedrag is zonder twijfel het sterkste punt van de Puma: dat is uitmuntend. De Puma heeft niet alleen een uitstekende wegligging, maar biedt ook nog eens bovengemiddeld veel rijplezier. Deze eerste aanval van Ford is daarmee zondermeer geslaagd.
- Bovengemiddeld functioneel
- Uitstekende rijeigenschappen
- Moderne, complete uitrusting
- Brommend geluid bij lage toeren
- Opvliegend karakter 155 pk motor
- Effect mild-hybrid techniek gering