20 oktober 2010
 

Ford Ranger

Nieuwe Ford Ranger maakt debuut op Autosalon van Sydney

Autozine
20 oktober 2010 | De volledig nieuwe Ford Ranger maakt zijn internationale debuut op het Australische autosalon in Sydney. De pick-up werd door Ford en Mazda samen ontwikkeld voor de internationale markt, en is het recentste model binnen het initiatief 'One Ford'. Met zijn nieuwe, stoutmoedige uiterlijk vervangt hij de twee pick-ups van de vorige generatie die nu nog in productie zijn. De nieuwe Ranger zal in meer dan 180 landen op de vijf continenten op de markt gebracht worden. Hij wordt aangeboden als een volledige serie van compacte pick-ups: vier verschillende cabinetypes, 4x2- en 4x4-aandrijfsystemen, twee chassishoogtes en, afhankelijk van de markt, vier afwerkingsniveaus.
Ik wil van mijn auto af
Info

Met zijn gloednieuwe chassisframe, nieuwe voor- en achterophangingen en nieuwe stuursysteem biedt de Ranger een groter laadvermogen en een hoger trekvermogen dan voorheen. Het motoraanbod omvat drie nieuwe krachtbronnen die aan automatische of manuele zesversnellingsbakken gekoppeld worden.

Ford

Met tot 20 opbergvakken is er in de hele cabine ruim voldoende opbergruimte. De opbergvakken in de vier deuren van de Double Cab bieden ruim plaats aan waterflessen. In bepaalde modellen is er zelfs een middenconsole met koelvak gemonteerd om de drankjes koel te houden. Het handschoenkastje is groot genoeg om een laptop in op te bergen, terwijl er in de console bergruimte is voor gsm's en andere kleine voorwerpen. Onder de achterzetels is een opbergruimte voor elektronische toestellen en kleine pakketten voorzien. En bepaalde modellen van de Ranger Double Cab zijn uitgerust met een centrale armsteun achteraan waarin twee bekerhouders geïntegreerd zijn.

Om de gebruikskosten van de Ranger te verminderen, vooral aan de benzinepomp, werd een groot aantal designkenmerken verbeterd om het brandstofverbruik te reduceren. Specialisten op het vlak van de aerodynamica maakten gebruik van dezelfde vooruitstrevende simulatietechnologie die ook F1-teams toepassen, om meer dan 1000 aerodynamische simulaties uit te voeren en de vorm van de auto te perfectioneren.

Ford

De ingenieurs konden bijvoorbeeld aantonen dat een harde lijn op de bovenzijde van de bumper de windstroom verdeelt en de luchtweerstand vermindert. Die werkwijze bracht ook aan het licht dat het beter was om de achterlichten verticaal te plaatsen, om de A-stijlen nog te verbeteren en om een kleine spoiler op de bovenzijde van de achterklep te monteren. De voorspoiler speelt een belangrijke rol bij het beheersen van de luchtstroom onder het voertuig, wat tot een aanzienlijke daling van de luchtweerstand leidt.

De op de vier wielen aangedreven versies van de nieuwe Ranger zijn uitgerust met een elektronisch gestuurde tussenbak. Daarmee kunnen de bestuurders op elk moment, via een elektronische schakelaar op de console, overschakelen van 4x2 op 4x4 en omgekeerd. Als er extra koppel of bijkomende remkracht tijdens een afdaling vereist is, kan ook een lage terreinversnelling ingeschakeld worden. Het frame heeft een grotere stijfheid, de bodemvrijheid bedraagt tot 232 mm, en de onderdelen van de aandrijflijn werden strategisch boven het frame gemonteerd zodat ze niet beschadigd kunnen raken.

Ford
WijKopenAutos.be

De volledig nieuwe voorophanging, waarbij de schroefveren boven de veerbenen gemonteerd zijn, maakt het mogelijk om de onderste en bovenste wielarm beter af te stellen. De ophangconfiguratie, die voor alle modellen (zowel 4x2 als 4x4) identiek is, biedt nieuwe mogelijkheden en is op alle modellen met specifieke schokdemper- en veerkrachten afgestemd om het gewicht optimaal op te vangen, om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden en om het koppel en de aandrijfkrachten zo goed mogelijk te verdelen.

De belangrijkste elektrische onderdelen en de luchtinlaten van de Ranger zijn strategisch hoog in het motorcompartiment ondergebracht om de gebruiksmogelijkheden van klanten in gebieden waar moessonregens geregeld overstromingen veroorzaken, niet te beperken. Daardoor heeft de Ranger ook een grote doorwaaddiepte.

Ford

De laadbak van de nieuwe Double Cab is meer dan 100 mm breder dan voordien; de maximumbreedte bedraagt nu 1560 mm, de lengte 1549 mm en de hoogte 511 mm. Het volume is 1,21 m³. De breedte tussen de wielkasten bedraagt op alle modellen 1139 mm en in de laadbak zijn er speciale voorzieningen boven de wielkasten waarin houten balken gelegd kunnen worden. Op die manier kunnen spaanplaten of isolatieplaten vlak vervoerd worden. De opening van de achterklep, ter hoogte van de bovenzijde van de laadbak, is 1330 mm breed.

In de zomer van 2011 gaat de productie geleidelijk van start. Eerst in de vestiging in Rayong, Thailand, die de regio Asia Pacific zal bevoorraden. Ford verbouwt ook fabrieken in Argentinië en Zuid-Afrika om over bijkomende productiecapaciteit te beschikken en andere regio's te bevoorraden wanneer de Ranger in almaar meer landen geïntroduceerd wordt. Door die nieuwe productiestrategie zal de bouw van de Ford Ranger in alle vestigingen, waar ook ter wereld, een grotere uniformiteit vertonen.

Ford
Ik wil van mijn auto af
Ford maakt prijzen nieuwe Focus bekendFord maakt prijzen nieuwe Focus bekend
23 april 2018
Levering eerste Ford GT in BelgieLevering eerste Ford GT in Belgie
13 maart 2018
Ford toont vernieuwde Tourneo in BrusselFord toont vernieuwde Tourneo in Brussel
8 december 2017
Ford Focus ST nu ook met PowerShiftFord Focus ST nu ook met PowerShift
16 november 2015