Publicatiedatum: 12 juni 2008
Ford Kuga (2008 - 2012)
Test

Ford Kuga (2008 - 2012)

Aanstormend talent

Test - Ford heeft een reputatie hoog te houden. Iedere Ford, van het goedkoopste instapmodel tot de duurste sportwagen, heeft een subliem weggedrag. Nu introduceert Ford de Kuga: een zogenaamd Sports Utility Vehicle (SUV). Zo'n auto wordt in de regel geplaagd door zwaarlijvigheid, een hoog zwaartepunt en andere zaken die de rijeigenschappen niet ten goede komen. Beschikt de Kuga over dezelfde talenten als de andere Fords?

Over welke talenten moet een goede SUV beschikken? Een dergelijke auto moet er stoer uitzien, volop ruimte bieden, comfortabel rijden en heel veilig zijn. Alhoewel niemand er ooit gebruik van zal maken, moet de auto zich ooit hebben bewezen in het terrein.

Uiterlijk

De SUV is populair dankzij het stoere uiterlijk. Menigeen geniet van het gevoel om een grote, machtige auto te besturen. De Ford Kuga is geen afschrikwekkende terreinauto die hele rijbanen weet schoon te krijgen alleen maar door in de binnenspiegels van de voorliggers te verschijnen. Maar de hoge neus maakt de Kuga wel stoer en belangrijk. De breedstralers dragen bij aan de vastberaden uitstraling.

Ford Kuga (2008 - 2012)

De bodembescherming is tot aan de bumpers doorgetrokken, wat doet vermoeden dat de Kuga tot heel wat in staat moet zijn. Omdat de wielen in de uiterste hoeken zijn geplaatst, is de overhang minimaal en zou de Kuga in theorie steile hellingen moeten kunnen beklimmen.

Ruimte

Onder het robuuste uiterlijk gaat een comfortabel cocon schuil. De ruimte voorin is prima, zelfs met zonnedak blijft de hoofdruimte uitstekend. De (optionele) met leder beklede stoelen zijn lekker stevig en goed verstelbaar. Zoals het hoort bij een auto als deze, is de zitpositie hoog en dat geeft een prima zicht op het overige verkeer. Het gevoel een onoverwinnelijke machine te besturen blijft echter uit.

Ondanks de forse omvang van de auto, valt de ruimte achterin tegen. In vergelijking met soortgelijke SUV's biedt de Kuga minder ruimte dan gemiddeld op de achterbank. De bagageruimte is fors, maar wederom niet zo groot als gemiddeld voor een auto als deze. Het fraaie lijnenspel haalt flinke happen uit de kofferruimte die daarom onregelmatig is gevormd. Om grote stukken te kunnen vervoeren, is het daarom vaker nodig om de achterbank weg te klappen.

Ford Kuga (2008 - 2012)

Volgens de laatste trend kan de achterklep van de Kuga in twee delen worden geopend. Voor grote ladingen moet de gehele achterklep worden geopend. Voor kleine spullen volstaat het om alleen de bovenste helft te openen. Hier heeft Ford zijn doel echter voorbij gestreefd. Deze bovenste helft is zo sterk gemaakt, dat het bijna evenveel kracht kost om de hele achterklep te openen. Daarmee is het voordeel van een deelbare achterklep teniet gedaan.

In het interieur van de Kuga zijn veel standaard Ford-onderdelen herkenbaar. Dat betekent dat de uitrusting modern en op punten zelfs vooruitstrevend is. De testauto is voorzien van een prima audio-, communicatie- en navigatiesysteem. Deze laatste valt op door het zeer recente kaartmateriaal. De Kuga wist al de weg te wijzen in nieuwbouwwijken waarvan het cement nog maar net droog is! Gezien de prijs is de uitrusting royaal en doet de Kuga nauwelijks onder voor een gewone personenauto met eenzelfde prijskaartje.

Ford Kuga (2008 - 2012)
Ford Kuga (2008 - 2012)

Comfort

En dat laatste geldt ook voor het comfort. Vooralsnog is de Kuga alleen leverbaar met een 2.0 liter diesel die zijn werk in alle rust doet. In getallen uitgedrukt is het geboden vermogen van 136 pk / 320 Nm aan de magere kant voor een auto als deze.

Ford Kuga (2008 - 2012)

In daadwerkelijke prestaties uitgedrukt, stelt de Kuga nooit teleur. Natuurlijk is dit geen sportwagen, maar de auto komt altijd probleemloos mee met het overige verkeer. Ook als het een keer sneller moet, weet de Kuga van doorrijden. Dankzij de vierwielaandrijving blijft wielspin uitgesloten, ook in extreme weersomstandigheden. Wanneer kalm wordt gereden, is het door Ford beloofde verbruik van 6,4 liter per 100 km daadwerkelijk te realiseren.

Veiligheid

Een veelgehoorde reden voor aanschaf van een SUV is het gevoel van veiligheid. Dat blijft in de regel bij een gevoel, want door het enorme gewicht en de grote hoogte laat de wegligging van een SUV vaak veel te wensen over.

De Kuga doet de reputatie van Ford echter alle eer aan. Net als alle andere Fords stuurt deze terreinauto uitzonderlijk goed. In de meeste opzichten gedraagt de Kuga zich als een gewone personenauto. Deze SUV laat zich veilig door bochten jagen op snelheden waarbij de mindere goden onder de sportcoupés al problemen zouden hebben!

Ford Kuga (2008 - 2012)

Na lang rijden is toch één zwak punt gevonden: door het hoge gewicht en de lange veerwegen kan de Kuga op een lang golvend wegdek met een zekere traagheid reageren en zweverig worden. Als juist dan een plotselinge stuurbeweging wordt gemaakt, heeft de auto nauwelijks grip. Alleen in dit geval is een lichte, lage personenauto nog altijd in het voordeel.

Terrein

De Ford Kuga is niet bedoeld als terreinauto en heeft daarom ook geen terreinauto-techniek aan boord. De in- en uitloophoeken zijn groter dan die van een personenauto, maar de bodemvrijheid is nauwelijks groter. De standaard gemonteerde banden zijn puur gemaakt voor de openbare weg, niet voor de modder.

Wel is de Kuga voorzien van een bijzonder korte eerste versnelling. Dat is in de stad vervelend, omdat vaker moet worden geschakeld. Maar in het terrein maakt het de auto extra sterk en kunnen steile hellingen opmerkelijk eenvoudig worden genomen. Dezelfde korte "1" maakt het mogelijk om effectief te remmen op de motor bij het afdalen.

Ford Kuga (2008 - 2012)

De automatische vierwielaandrijving is in de praktijk doeltreffend. Meestal wordt gereden met voorwielaandrijving, maar wanneer nodig springen de achterwielen bij. Daardoor wist de Kuga z'n talenten ook in licht terrein overtuigend te bewijzen.

Conclusie

Applaus voor Ford! Met de Kuga heeft Ford een echt talent in huis gehaald. De auto voldoet aan alles waar een moderne SUV aan moet voldoen. De Kuga ziet er stoer uit, maar biedt binnenin juist volop luxe en comfort.

De rijeigenschappen zijn uitstekend voor een SUV. De wegligging doet nauwelijks onder voor die van de personenauto's van Ford. De prestaties van de dieselmotor zijn keurig, terwijl het verbruik heel beschaafd blijft. Ondanks de eenvoudige off-road techniek presteert de Kuga verdienstelijk in licht terrein.

voor
  • Complete uitrusting
  • Uitmuntende wegligging voor een SUV
  • Prima prestaties, beschaafd verbruik
tegen
  • Ruimte achterin valt tegen
  • Deelbare achterklep nauwelijks zinvol