30 maart 2010
Ford Focus (2005 - 2011)

Ford Focus RS

Ford Focus tijdelijk als RS500

Autozine
30 maart 2010 | Een nieuwe en extra krachtige Focus RS, de RS500, wordt in beperkte editie geproduceerd en gelanceerd als ultieme prestatiegerichte Ford. De nieuwkomer wordt op 9 april in wereldpremière voorgesteld op het autosalon van Leipzig 2010 en de benaming RS500 verwijst naar de strikt beperkte productie van 500 individueel genummerde wagens die allemaal te koop worden aangeboden. De nieuwe Focus RS500 wordt aangedreven door een krachtige 2,5 liter vijfcilinder van 350 pk die 15 procent meer koppel produceert dan de standaard Focus RS.
Ik wil van mijn auto af

Met de RS500 wordt de productie beëindigd van de huidige generatie Focus RS, waarvan de laatste wagens in september 2010 van de band zullen rollen in de assemblagefabriek van Ford in het Duitse Saarlouis. Door de overweldigende vraag zal de productie van de Focus RS wellicht de kaap van 11.000 eenheden overtreffen (aanzienlijk meer dan de oorspronkelijk verwachte 7.000 tot 8.000 stuks), maar de productie van de RS500, die in mei start in de Ford-fabriek van Saarlouis in Duitsland, zal strikt beperkt blijven tot 500 wagens voor twintig Europese landen.

Ford Focus (2005 - 2011)

Elke RS500 zal voorzien zijn van een metalen plaatje op de middenconsole met daarin een uniek identificatienummer van 001 tot 500 gegraveerd. Een beperkt aantal pre-productiewagens bestemd voor intern gebruik door Ford – bv. voor ontwikkelings- en demonstratiedoeleinden – heeft een eigen nummering, zodat de 500 wagens bestemd voor verkoop uniek blijven.

Ford Focus (2005 - 2011)

Verwacht wordt dat de vraag naar de RS500 aanzienlijk hoger zal liggen dan het aanbod en bijgevolg zullen de 500 wagens over de 20 Europese landen worden verdeeld in functie van de verwachte interesse. In sommige landen zal het exclusieve karakter van de RS500 dus nog worden versterkt door het bijzonder beperkte aanbod.

Ford Focus (2005 - 2011)
Hopala

Op de speciale website (FocusRS500.com) kunnen klanten en liefhebbers terecht voor meer informatie, ook over de geplande aantallen per land, en kunnen foto's en videoclips worden gedownload. Deze website bevat ook links naar nationale Ford-websites waar men dealers en prijzen vindt.

Ford Focus (2005 - 2011)

Om de RS500 van een passende motor te voorzien, werd de 305 pk sterke 2.5 Duratec RS turbomotor van de standaard Focus RS onder handen genomen met het oog op meer vermogen bij middelhoge en hoge toerentallen, zonder evenwel afbreuk te doen aan de kracht en respons bij lage toerentallen. Het maximumvermogen nam met 45 pk toe tot 350 pk bij 6.000 t/min, terwijl het koppel steeg van 440 tot 460 Nm binnen een ruim toerenbereik van 2.500 tot 4.500 t/min. Om tot het nodige evenwicht te komen tussen krachtige prestaties in de middelhoge en hoge toerentallen, onderging deze motor een aantal ingrepen die hem beter laten ademen en die ook de verbranding ten goede komen. Zo is hij voorzien van een aanzienlijk grotere laadluchtkoeler die de inlaatlucht nog beter koelt en verdicht, een grotere luchtfilter die de luchtstroom minder belemmert, een uitlaatpijp met grotere diameter en een versterkte brandstofpomp in combinatie met aangepaste software die de motorprestaties van de gereviseerde motor optimaliseert.

Ford Focus (2005 - 2011)

Uit voorlopige prestatiecijfers van de Focus RS500 blijkt een acceleratie van 0-100 km/u in 5,6 seconden en een topsnelheid in de buurt van 263 km/u van de standaard RS. Het gezamenlijke ontwikkelings- en testprogramma heeft ervoor gezorgd dat de 350 pk sterke Duratec RS-motor de vooropgestelde prestaties levert en inzake betrouwbaarheid en onderhoudsvriendelijkheid voldoet aan de verwachtingen van Ford RS-klanten. De specifieke uitrustingskenmerken van de 305 pk sterke Focus RS-motor – waaronder een aangepaste cilinderkoppakking, ultraduurzame metaalgespoten cilindervoeringen, aangepaste zuigers en nieuwe drijfstangen – maken bijkomende ingrepen overbodig om de verhoogde prestaties van de RS500 350 pk aan te kunnen.

Ford Focus (2005 - 2011)

Het succes van de huidige Focus RS-generatie is in grote mate te danken aan zijn geavanceerd onderstel met voorwielaandrijving, dat een grotere spoorbreedte combineert met de unieke 'RevoKnuckle'-voorwielophanging en een Quaife conisch wrijvingsdifferentieel voor een directe besturing, optimale tractie en minimale koppelreacties. Dit onderstel is opgewassen tegen het hogere koppel van de Focus RS500 en bleef dus ongewijzigd, zodat de sportieve en dynamische rijeigenschappen waarom de standaard Focus RS bekend staat, behouden bleven. Het performante remsysteem en de 19 inch velgen met 235/35/R19-banden bleven eveneens behouden, maar uniek voor de RS500 zijn de rode remklauwen en lichtmetalen velgen met opvallende zwarte afwerking.

Ford Focus (2005 - 2011)

Gezien het prestatiepotentieel van de Focus RS500, onderging dit model met beperkte editie een hele reeks intensieve uithoudingstests om zijn capaciteiten op het circuit na te gaan. Het ontwikkelingsprogramma omvatte een speciale uithoudingstest op de befaamde Nordschleife van de Duitse Nürburgring, waarbij Ford TeamRS-ingenieurs samen met drie door Ford aangetrokken racepiloten in shifts 10.000 km non-stop reden, het equivalent van tien opeenvolgende en ononderbroken 24-urenraces op de Nürburgring.

Het matzwarte koetswerk is gecombineerd met metallic zwarte lichtmetalen velgen en een glanzend zwarte afwerking van het lage trapezoïdale radiatorrooster en de splitter, de dubbele achterspoiler en de deflector die de luchtstroom achteraan optimaliseert. Kleurtoetsen rondom het voertuig zoals de rode remklauwen, blauwe RS badges en de speciale blauwrode RS500 badge op de achterklep accentueren de unieke look van dit model.

Elke Focus RS500 wordt gelakt in standaard metallic Panther Black voor hij naar een gespecialiseerde afdeling van 3M in de buurt van het Duitse Frankfurt gaat, waar een speciale folie wordt aangebracht om het matzwarte effect te creëren. De folie is ultrasterk en werd speciaal ontwikkeld om bestand te zijn tegen oppervlakkige beschadigingen en krassen waaraan een auto blootgesteld wordt. Bij koetswerkschade kunnen Ford dealers rekenen op de steun van een Europees netwerk van 3M dealers die de folie op de betrokken panelen kunnen vervangen. Speciaal interieur voor de Focus RS500 De detailafwerking van het koetswerk van de RS500 wordt doorgetrokken naar het interieur, met een reeks specifieke kenmerken die uniek zijn voor dit model met beperkte editie. De middenconsole is getooid met een individueel genummerd metaalplaatje en een unieke carbon-afwerking met karakteristiek RS-motief.

MeFirst
Ford Belgium veilt unieke Focus RS500Ford Belgium veilt unieke Focus RS500
20 september 2010
Focus RS rondt kaap van 500 in BeluxFocus RS rondt kaap van 500 in Belux
1 september 2009
 

Info

Test

Technische fiche

Prijs

Reacties