Publicatiedatum: 20 juni 2002

Ford Fiesta (2002 - 2008)

Hoera! Een Fiesta!

Test - Op 1 juni geboren van vader Mondeo en moeder Focus: Fiesta. Fiesta werd lang verwacht en is drie maanden eerder geboren dan gepland. Fiesta is 3 meter 92 lang en weegt 1103 kilogram. Moeder en kind maken het goed en stellen bezoek zeer op prijs. Autozine ging op kraamvisite.

Eigenlijk was de nieuwe Ford Fiesta voor begin september uitgerekend, maar omdat het grote publiek niet langer kon wachten op de nieuwe telg van de familie Ford, werd de geboorte verplaatst naar juni.

In vergelijking met voorgaande generaties van de Fiesta, is de nieuweling aan alle kanten gegroeid. Voorlopig is alleen een 5-deurs variant leverbaar en die oogt fors. Daarom zal de Fiesta niet langer de prijslijsten van Ford aanvoeren, maar is de Ka het nieuwe instapmodel. De nieuwe grote Fiesta heeft de gladde lijnen van vader Mondeo en de ogen van moeder Focus, alhoewel de scherpe kantjes er van af zijn. De 15" lichtmetalen velgen die een groot deel van het karakter van dit kind bepalen, zijn niet herkenbaar als een product van de vader of moeder, maar staan de benjamin wel heel erg goed.

Familietrekjes

Uiteraard is dit kleintje niet zo groot als de ouders, daarom is de ruimte op de achterbank maar net voldoende (met name de hoofdruimte laat te wensen over). De ruimte voorin is goed, waarbij het verstelbare stuurwiel en de aangename stoelen een prima zitpositie garanderen.

De vormgeving van het interieur is duidelijk herkenbaar als een samensmelting van Mondeo en Focus, zij het dat deze laatste generatie weer net iets doordachter is. Het dashboard bestaat uit dezelfde vloeiende lijnen die tekenend zijn voor de Ford Mondeo, waarbij alle bedieningselementen zijn gegroepeerd op eilandjes. Alhoewel andere auto's echt geen zoekplaatje zijn, geeft het gebruik van deze duidelijk gescheiden groepen een extra rustig en overzichtelijk beeld. Een ander familietrekje is de koepel over de klokken die prominent bovenop het dashboard staat.

Ford Fiesta (2002 - 2008)

De hier gereden "First Edition"-uitvoering is rijkelijk bedeeld met extra's, waaronder: airconditioning, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare zijruiten (alleen voorin), voorruitverwarming en een keurig verzorgd audiosysteem. De ontvangst van de radio is in bepaalde gebieden van Nederland iets minder, maar het klankbeeld is (in de neutraalstand) heel aangenaam.

Het gevoel dat de gebruikte materialen en de afwerking geven, is niet dat van een kleine goedkope auto maar dat van een compacte complete auto. Alleen de afwerking van de kofferruimte is voor verbetering vatbaar. Dit jongste lid van de familie Ford vormt duidelijk een nieuwe doorontwikkelde generatie. Een revolutie is het echter niet; wie weet dat zoiets te wachten staat als Puma en Galaxy elkaar ooit vinden.

Ford Fiesta (2002 - 2008)

Familiegevoel

Slechts een handje vol merken hebben zo'n uitgesproken familiegevoel dat de auto zelfs blindelings is te herkennen. Ford is daar één van. De motor, koppeling, versnellingsbak, gaspedaal en besturing zijn zo op elkaar afgestemd dat het gehele mechaniek uit een massief blok lijkt te zijn gemaakt. Alles voelt solide, duurzaam en sterk.

De 1.4-liter krachtbron van deze testauto is goed voor 80 pk bij 5700 tpm en doet zijn werk vrijwel trillingvrij. Het is pas wanneer de motor na een lange rit wordt afgezet, dat het lawaai van het nakoelen samen met een diepe brom van achteren de auto licht doen trillen. In de eerste vier versnellingen is de jongeling vlot, dartel, speels en ondanks de geringe leeftijd al sneller dan vele soortgenoten met vergelijkbare specificaties. Het vijfde verzet is een echte overdrive waarin de reactie op het gas gering is, maar het geluidsniveau aangenaam laag blijft. Desondanks lijdt ook deze nieuwste Ford aan een typisch familiekwaaltje: het gemiddelde brandstofverbruik is erg hoog.

De stuurbekrachtiging past helemaal bij het gevoel van de auto: niet te zwaar, niet te licht, precies goed. Ook remmen (met schijven voor en trommels achter) scoren een dikke voldoende, maar zijn niet zo subliem als de rest.

Het weggedrag heeft de Fiesta zonder twijfel overgenomen van moeder Focus, want alleen die auto kent eenzelfde zeldzaam goede tussenvorm van communicatie en comfort. Ieder detail op de weg is in de auto te voelen, maar niets maakt het rijden oncomfortabel. Dit maakt de Fiesta niet alleen bijzonder prettig om te rijden, maar ook heel veilig. Bij hoge snelheden zijn uitwijkmanoeuvres geen enkel probleem, snel genomen bochten zijn alleen maar leuk. Ook tijdens de zeer regenachtige testperiode wist de auto nog steeds een veilig gevoel in grenssituaties te geven. Als het om passieve veiligheid gaat is de nieuwe Fiesta duidelijk een kind van deze tijd, want zes airbags, ABS en EBD zijn standaard.

Conclusie

De familie Ford verwacht veel van de jongste telg. Na deze eerste kennismaking luidt de conclusie dat die verwachtingen zullen uitkomen. De nieuwe Ford Fiesta is een goed doordachte auto die aantoont dat de evolutieleer ook op het gebied van de personenauto van toepassing is. Alhoewel de jongste Ford op geen enkel punt vernieuwend of revolutionair is, is de auto wel tot in de finesses geperfectioneerd. Dankzij het frisse gezicht zal de nieuwe Fiesta veel vrienden maken, de moderne techniek garandeert succes op school en de uitgebreide veiligheidsvoorzieningen garanderen een lang leven. De Ford-dealer bij u in de buurt heeft bezoekuur op werkdagen van 9 tot 5 (Ivo Kroone).

voor
  • Subliem weggedrag
  • Complete uitrusting
  • Sterke en stille motor
tegen
  • Geen plek linkervoet
  • Zeer grote dode hoek
  • Hoofsteun te laag / gordel te laag