Publicatiedatum: 9 augustus 2007
Fiat 500
Test

Fiat 500

Publiekslieveling

Test - Fiat hoopte dat de nieuwe 500 zou aanslaan. Maar de werkelijkheid overtreft zelfs de stoutste verwachtingen. Een grootse presentatie op de geboortegrond van de Fiat 500 vormde het startschot voor een ongekend verkoopsucces. Nu is de auto beschikbaar voor een eerste, uitgebreide test. Is de nieuwe Fiat 500 echt zo goed of is het succes alleen te danken aan het imago?

Midden op de snelweg gaat een auto vol op de remmen. Het raampje gaat naar beneden en een mobieltje komt tevoorschijn. De Fiat 500 is gespot en moet op de foto. In de file wordt de testrijder veelvuldig begroet met aanmoedigende blikken en opgestoken duimen. Bij een tankstation verlaat zelfs een kassière haar post om bij de 500 te kijken. Kortom: de nieuwe Fiat 500 valt in de smaak bij het publiek.

Nostalgie

Het uiterlijk is echter niet het enige dat de auto zo leuk maakt. Natuurlijk is de nieuwe Fiat 500 een fraaie reïncarnatie van het legendarische succesnummer van weleer. Maar er is meer. De nieuwe 500 laat zich tot in het kleinste detail personaliseren, zodat iedereen zijn of haar eigen 500 kan samenstellen.

De testauto is voorzien van een Italiaanse vlag over de motorkap en het dak. Ook bij de knipperlichten en zelfs op de vloermatten komt de Italiaanse driekleur terug. Het dashboard en de deurpanelen zijn uitgevoerd in dezelfde bruine tint als de half-lederen stoelen. Zelfs de opdruk van de contactsleutel kan worden aangepast aan de smaak van de koper.

Fiat 500
Fiat 500

Modernisme

Alhoewel het exterieur veel gelijkenissen vertoont met de voorganger, beperkt het interieur zich tot een retro gevoel. De opzet van het dashboard is compleet anders dan dat van de oer-500 en ook de sfeer verschilt. Natuurlijk is het met de nodige jaren '60 kleurtjes en motiefjes wel mogelijk dichterbij te komen. De testauto speelt echter in op de wensen van de moderne mens. Airconditioning, elektrisch bedienbare zijruiten en een boordcomputer zijn allemaal present.

Als optie is "Blue & Me" leverbaar. Dit systeem koppelt de mobiele telefoon en MP3-speler aan de auto. Telefoon en auto vinden elkaar eenvoudig via Bluetooth, waarna het mobieltje met gesproken commando's (in het Nederlands!) kan worden bediend. SMS berichten worden door de computer voorgelezen.

Het koppelen van de iPod lukt echter niet. "Blue & Me" is ontwikkeld door Microsoft en dat bedrijf moet niets hebben van de producten van concurrent Apple. MP3 bestanden op een USB geheugenstick of CD worden echter probleemloos afgespeeld. De klank van het audiosysteem is heel behoorlijk voor een auto in dit segment.

Ruimte

In tegenstelling tot de eerste geruchten, is de 500 geen driezitter maar een gewone vierpersoons auto geworden. De ruimte voorin is goed, zelfs voor lange bestuurders. Wel valt op dat de stoelen relatief hoog zitten. De beloofde hoogteverstelling verandert in de praktijk alleen de hellingshoek van het zitvlak. Het stuurwiel is alleen in hoogte verstelbaar, niet in afstand tot de bestuurder. De ruimte op de achterbank is beperkt, kinderen tot zo'n 1 meter 50 zitten er redelijk.

In het interieur is weinig bergruimte te vinden. De paar beschikbare vakjes zijn klein en niet afsluitbaar. Zelfs de bekerhouders zijn alleen geschikt voor kleine blikjes en kopjes. De bagageruimte is juist diep en fors (185 liter).

Fiat 500

Sport

Zoals verwacht is de presentatie perfect, maar het draait allemaal om de rijeigenschappen. De testauto is voorzien van een 1.4 liter viercilinder benzinemotor die goed is voor 100 pk. Dat is dubbel zo veel cilinders als in het nostalgische model en een veelvoud van het vermogen! Maar de nieuwe generatie is beduidend groter en zwaarder, zodat dit surplus geen overbodige luxe is.

Sterker nog, in eerste instantie reageert de auto loom op het gaspedaal. Staat een deel van de honderd paardenkrachten nog op stal? De 500 komt goed vooruit, maar het gaat allemaal niet van harte.

Gelukkig biedt de "Sport"-knop een oplossing. In de "Sport"-modus reageert de motor veel alerter op het gas en zijn de prestaties beduidend beter. Nu voelt de 500 zich prima thuis op de snelweg. 120 km/u is een prettig tempo, harder mag ook. De geclaimde topsnelheid van 182 km/u is echter alleen berg af, storm mee haalbaar. Dankzij de zesde versnelling is de 500 zeer zuinig en aangenaam stil voor een auto als deze.

Stadsauto

In de stad voelt de auto zich helemaal thuis. Hier is de 500 vlot en levendig. Pas wel op voor verkeersdrempels, de neus is zeer laag. Terwijl Fiat sommige auto's voorziet van onmogelijk kleine spiegels omwille van het uiterlijk, heeft de 500 lekker grote achteruitkijkers. De auto is daardoor perfect te overzien en vanaf het eerste moment voelt menigeen zich thuis in de 500.

Dat laatste is ook te danken aan het stuurgedrag. In de niet sportieve stand stuurt de 500 bijzonder licht, wat prettig is in de stad. In de "Sport"-stand geeft het stuurwiel juist meer gevoel, wat de auto stabiel maakt op de snelweg. Het onderstel is stevig en mede daardoor is de wegligging (lees: de veiligheid) uitstekend. Net als de illustere voorganger stuurt de nieuwe Fiat 500 uiterst behendig en razendsnel overal tussendoor.

Fiat 500

Conclusie

Er is geen twijfel mogelijk: de reïncarnatie van de Fiat 500 valt in de smaak bij vriend en vijand. De auto trekt ongekend veel aandacht, ondergetekende heeft zich nog nooit zo populair gevoeld. Tijdens iedere stop geven mensen spontaan complimenten. Iedereen wil een foto maken, even proefzitten en natuurlijk weten of de auto zo goed rijdt als hij er eruitziet.

Nu de auto beschikbaar is voor langere tests, kan ook die laatste vraag worden beantwoord. De Fiat 500 rijdt beter dan de meeste andere kleintjes. De gereden 1.4 liter benzinemotor is vlotter en zuiniger dan de concurrenten met soortgelijke motor. Het weggedrag is uitstekend, het remvermogen prima en de besturing messcherp. Als dat allemaal ook nog eens in zo'n aantrekkelijke verpakking zit, is het succes van de Fiat 500 niet meer dan verdiend (Ivo Kroone).

voor
  • Vlot en zuinig
  • Uitstekende rijeigenschappen
  • IJzersterk imago, sublieme vormgeving
tegen
  • Matige ruimte achterin
  • Weinig bergruimte in het interieur
  • Gordels niet in hoogte verstelbaar