30 september 2022

Dacia

Dacia licht kleuren en materialen toe

30 september 2022 - Een D en een C, twee witte letters, die met elkaar worden verbonden tegen de achtergrond van een zwart radiatorrooster. Het nieuwe 'Dacia Link'-logo, dat voortaan op het radiatorrooster van Dacia-modellen prijkt, symboliseert als geen ander de oriëntaties van het merk op het vlak van kleur- en materiaalkeuze. Sterke keuzes, die steeds meer aansluiten bij de 'filosofische bakens' van het merk: essentie, eenvoud, maar ook zin voor avontuur. Hoe vertaalt zich dat concreet in de huidige modellen van het gamma? En wat betekent het voor de toekomstige wagens? Hélène, Hoofdontwerpster Kleuren en Materialen bij Dacia, licht de insteek van deze keuzes toe en onthult exclusief enkele nieuwigheden ter zake.
Ik wil van mijn auto af

De wagens van Dacia ademen avontuurlijke reizen met het hele gezin, evenals vrijheid en gezelligheid. Hoe dat komt? Omdat hun design robuustheid, eenvoud, duurzaamheid en interieurruimte verenigt dankzij sterke keuzes op het vlak van kleuren en materialen, keuzes die meestal rechtstreeks inspiratie putten uit de natuur.

Dacia

Nog steeds op zoek naar de essentie

Dacia luistert naar de essentiële behoeften van zijn klanten en wil de auto op een andere manier benaderen door voorrang te geven aan een verantwoord verbruik. Een dergelijk pragmatisme vereist sterke keuzes, zeker op het vlak van design. Op dat vlak staat de dienst 'Kleuren en materialen' van het merk in de frontlinie. Als hoofd van deze dienst, vertrouwt Hélène ons het volgende toe: "Het is voor Dacia van cruciaal belang om zo authentiek mogelijk te werken. De klant moet beseffen dat we streven naar eenvoud en essentie in ons werk. Modieuze kunstgrepen verbannen en op zoek gaan naar nieuwe, milieuvriendelijkere materialen is een pure en quasi fundamentele vorm van creatie."

En Dacia deinst niet terug voor gedurfde keuzes. Zo is de onuitgegeven kleur Lichen Kaki, een groentint die doet denken aan mos en aarde, de eerste zogeheten opake tint in het gamma. Deze kleur benadrukt niet alleen de link van Dacia met de natuur en zijn elementen, maar biedt ook twee essentiële kwaliteiten voor het merk: ze is vrij van mica (metalen glitters), waardoor de kleur eenvoudiger samen te stellen is, en dankzij de matte look zonder glanzend effect, is vuil minder zichtbaar. "Het gebrek aan metaaldeeltjes geeft deze opake lakken een erg solide look," oordeelt Hélène, die verduidelijkt dat "dit perfect past bij de robuuste stijl van Dacia". Deze kleurgroep zal trouwens snel worden uitgebreid binnen het beschikbare kleurengamma.

Chroom en leder volledig afgevoerd: twee sterke en bewuste keuzes

Voor velen blijven deze twee materialen symbool staan voor de auto. Maar voor Dacia behoren chroom en leder van dierlijke oorsprong definitief tot het verleden. Het merk achtte de tijd rijp om een nieuw tijdperk te openen, door ze op intelligente wijze te vervangen. De keuze van de alternatieve materialen werd dus ingegeven door het streven naar meer duurzaamheid en milieuvriendelijkere productieprocessen. "We zochten materialen die, zowel bij de productie als tijdens de levenscyclus een zo klein mogelijke koolstofvoetafdruk hebben," verduidelijkt Hélène.

Zo kan het interieur van de toekomstige Dacia-modellen niet alleen worden aangekleed met stof, maar ook met kunstleder (met kunststof gecoate stof), TEP genaamd. TEP is niet alleen aangenaam om aan te raken, onderhoudsvriendelijk en zeer sterk, maar past ook perfect bij de geest van de gezinsvriendelijke Dacia-modellen en avonturen in de buitenlucht. Hélène is er alvast van overtuigd: "Dacia-klanten zijn vaak mensen die dicht bij de natuur staan en hun wagen zonder al te veel voorzorgsmaatregelen moeten gebruiken. TEP biedt hen in dat geval een onberispelijke duurzaamheid."

Chroom verdwijnt van zijn kant zowel van het koetswerk als uit het interieur van de Dacia-modellen. De bekledingselementen worden voortaan in staalgrijs gelakt. Deze behandeling biedt diverse voordelen, zowel voor onze klanten als voor de planeet: lakken is milieuvriendelijker omdat het proces veel minder CO2 uitstoot dan verchromen. Ook is lak krasbestendiger en duurzamer. Terwijl de overgrote meerderheid van de autologo's verchroomd is, is het nieuwe 'Dacia Link'-logo wit gelakt. "Er werd gezocht naar een heel zichtbaar logo," legt Hélène uit. "Wit is dan ook de perfecte keuze, want het is een kleur die contrasteert met het zwart van het nieuwe radiatorrooster van Dacia-modellen."

Soepel textiel voor meer duurzaamheid

Eveneens met het oog op een grotere duurzaamheid zullen nieuwe, soepele textielmaterialen hun intrede doen, bijvoorbeeld ter vervanging van de huidige kunststofafwerking op het dashboard. Deze keuze biedt tal van voordelen, waaronder een betere geluidsabsorptie en een zachter gevoel op doorgaans harde onderdelen. Bovendien is textiel krasvrij en knelt het niet, in tegenstelling tot harde sierelementen. Hélène ziet enkel voordelen voor de klant: "Soepele materialen zoals textiel zorgen voor een behaaglijke sfeer en een warmer interieur."

Al die keuzes met betrekking tot de kleuren en materialen in Dacia-modellen kaderen in een permanente zoektocht naar de essentie. Of zoals Hélène het verwoordt: "Als er een samenhang is tussen het interieur, het exterieur en de kleuren en materialen van een wagen, denk ik dat we onze opdracht volbracht hebben."

WijKopenAutos.be
WijKopenAutos.be