Publicatiedatum: 15 mei 2007
Dacia Logan MCV (2007 - 2012)
Test

Dacia Logan MCV (2007 - 2012)

Wegens succes verlengd

Test - Een groot gezin heeft een grote auto nodig. Maar juist een groot gezin heeft niet altijd een groot budget voor een auto. Dacia komt nu met een oplossing: de Logan MCV biedt ruimte aan zeven personen, maar kost minder dan de helft van een zevenzits MPV van een ander merk. Is dit Roemeense ruimtewonder het ideale vervoermiddel voor grote gezinnen?

Dacia begon ooit met het bouwen van imitatie-Renaults voor de thuismarkt. Dat werden uiteindelijk eigen modellen waarvoor slechts de techniek werd geleend van Renault. Deze nieuwe Dacia's zijn sinds een jaar ook in Europa te koop en met succes. De Logan is een uiterst voordelige, maar degelijke auto die al het noodzakelijke biedt en beslist niet meer dan dat.

Dacia Logan MCV (2007 - 2012)

Streched Logan

Door het dak te verhogen (+14 cm) en de auto te verlengen (+20 cm) ontstond de "Logan MCV" (Multi Convivial Vehicle). Het ding ziet er uit als een knullige verlengde limousine in Oostblok stijl. Niet alleen de vormgeving, maar ook de afwerking is uiterst rudimentair. Scharnieren steken uit en schroeven zijn duidelijk zichtbaar. In de motorruimte liggen onderdelen open en bloot die bij andere auto's worden beschermd door kunststof kapjes.

Het doet allemaal niets af aan de binnenruimte, want die is gigantisch. Het verhoogde dak zorgt ervoor dat zelfs lange bestuurders met een hoge hoed op achter het stuur passen. Helaas is dat stuurwiel niet verstelbaar en ligt het bij menigeen wel op de knieën. Bovendien zijn de voorstoelen net iets te klein en zijn de verstelmogelijkheden beperkt.

Dacia Logan MCV (2007 - 2012)
Dacia Logan MCV (2007 - 2012)

Achterin

Mede dankzij die kleine voorstoelen, is de ruimte achterin enorm. Drie volwassenen zitten hier prima. Om de prijs van de auto laag te houden, is de achterbank vrij van bakjes, bekerhouders, luchtroosters, stopcontacten of andere verwennerij.

De Logan MCV is leverbaar met of zonder tweede achterbank. Deze is bereikbaar door de zitting van de eerste achterbank op te klappen. Tenminste, als dat lukt. Met de voorstoelen in de achterste stand blijft hiervoor onvoldoende ruimte over. Dit is echter een klein ongemak waar in de praktijk goed mee valt te leven.

De ruimte op de tweede achterbank is ongekend. Achterin deze verlengde Roemeense budget-limousine zitten twee volwassenen riant! Zelfs grote MPV's bieden op de achterste zitplaatsen minder ruimte dan deze eenvoudige Dacia!

Net als bij de meeste MPV's is de bagageruimte achter de tweede achterbank minimaal. De tweede achterbank is daarom eenvoudig weg te klappen, waarna een enorme kofferruimte ontstaat. Die is te bereiken via twee scharnierende deuren, wat in de dagelijkse praktijk veel handiger is dan een omhoog bewegende achterklep.

Dacia Logan MCV (2007 - 2012)

Dacia by Renault

Dacia "leent" techniek van Renault en mede daarom is de auto te koop (en in onderhoud te geven) bij geselecteerde Renault-dealers. Onder de motorkap zijn benzine- en dieselmotoren van Renault te vinden. Voor de test is het absolute topmodel gebruikt: de 1.6 liter 16-kleps benzinemotor met 105 pk / 148 Nm.

Dat zijn uiterst bescheiden waarden voor een zevenpersoons auto, maar de Logan heeft een troef achter de hand. De gemiddelde MPV is een "busje" en deze Logan lijkt meer op een grote stationcar. Dat geeft de auto een veel betere stroomlijn. Bovendien maakt de eenvoudige opzet de auto relatief licht, waardoor de bescheiden krachtbron toch prima prestaties levert.

In de stad geven motor en koppeling weinig feedback en voelt de Logan MCV wat onwillig. Wanneer het er op aan komt, zijn de prestaties zeer verdienstelijk. Op de snelweg voelt de "lange Logan" zich het beste thuis. De viercilinder heeft altijd een forse reserve beschikbaar waardoor bijvoorbeeld een tussenacceleratie van 100 naar 120 km/u vlot wordt uitgevoerd.

De motor en rijgeluiden zijn goed hoorbaar, maar niet onacceptabel luid; zeker niet gezien de prijs van de auto. Het verbruik is beduidend hoger dan Dacia belooft, wat het rijden met deze auto minder voordelig maakt dan de lage aanschafprijs doet verwachten.

Geen busje

Omdat de Logan geen "busje" is, ligt het zwaartepunt laag en is het weggedrag prima. De Logan MCV is merkbaar lang (4 meter 45), maar zeker niet onhandelbaar of onhandig. De auto stuurt als een gewone personenauto.

Ondanks de standaard gemonteerde budget-banden van Oost Europees fantasie-fabrikaat, heeft de Logan MCV een opmerkelijk goede wegligging. Dat is niet alleen leuk, maar vooral heel veilig. Een uitwijkmanoeuvre moet immers niet eindigen in de greppel. Opnieuw is deze spaarzame gezinsauto niet alleen goedkoper dan de gevestigde orde, maar zelfs beter!

Dacia Logan MCV (2007 - 2012)

Conclusie

De Dacia Logan is een slimme budgetauto en nu heeft de Roemeense fabrikant dat succesnummer verlengd tot een uiterst voordelige gezinsauto. Het is meteen duidelijk waarom een Dacia zo voordelig is. De vormgeving, de afwerking, de uitrusting en de techniek zijn allemaal uiterst eenvoudig. Maar op geen enkel punt is de auto slecht.

In vergelijking met veel grote hoge MPV's, rijdt de Logan MCV zelfs beter. Bovendien is dit een van de weinige auto's die volop ruimte biedt aan zeven volwassenen!

voor
  • Ruimer dan menig MPV
  • Goedkoper dan menig MPV
  • Betere wegligging dan menig MPV
tegen
  • Niet vrij van rammeltjes
  • Matig zicht in binnenspiegel
  • Te kleine, te zachte voorstoelen