Citroen DS4
Opvallend goed
De fout is snel gemaakt. Maak als autofabrikant dus niet de fout om een succes uit het verleden letterlijk te kopiëren. Daarom is de DS4 geen moderne incarnatie van de "DS" uit de roemrijke historie van Citroën. Net als de eerste DS, is de DS4 wel een vernieuwende wagen.
De DS4 combineert namelijk drie soorten wagens. De DS4 heeft de dynamische lijnen van een coupé, de stoere uitstraling van een SUV en de praktische mogelijkheden van een hatchback. Dat geeft op zich al een bijzonder resultaat, maar de vormgevers zijn verder gegaan dan alleen een bijzondere vorm. Wie langer naar de DS4 kijkt, ontdekt steeds nieuwe details. Let bijvoorbeeld eens op de bijzondere velgen, de kunstwerkjes in de dorpel, het stikwerk in de met leder beklede zetels of de dashboardverlichting waarvan de kleur instelbaar is. Het zijn allemaal zaken die de wagen niet beter maken, maar wel leuker.
Ruimte en uitrusting
In het interieur overheersen donkere tinten, om het geborgen gevoel van een coupé te versterken. Tegelijkertijd komt er veel licht naar binnen dankzij de panoramische voorruit. Bovendien zijn dankzij de ver naar boven doorlopende voorruit verkeerslichten gemakkelijker te zien.
De ruimte voorin is prima, de ruimte achterin helaas matig. Met name de ruimte onder de voorzetels is minimaal, waardoor de achterpassagiers de voeten moeilijk kwijt kunnen. Echt bezwaarlijk is het feit dat de achterruiten niet zijn te openen. Van de SUV heeft de DS4 de iets hogere zit, zij het dat het verschil met andere auto's niet zo groot is als de reclamefilmpjes van Citroën willen doen geloven.
Omdat het plezier voorop staat bij de DS4, heeft Citroën specialist Denon gevraagd om het audiosysteem te leveren. De klank van het (optionele) hifisysteem is krachtig en ruimtelijk. Bovendien blijft het ook op hoog volume beheerst klinken. Ook in iPhone/iPod integratie is voorzien. Een aanrader!
Minder leuk, maar wel zo praktisch zijn de vele veiligheidssystemen waarmee de DS4 is uit te rusten. Wanneer zich een voertuig in de dode hoek van de buitenspiegel bevindt, licht een waarschuwingslampje op. Bij het onbedoeld overschrijden (lees: zonder richting aan te geven) van de belijning op het wegdek, wordt de bestuurder gewaarschuwd door middel van een trilling in de zetel. Vergeet de optionele massagefunctie: dit is niet meer dan het herhaald oppompen en weer leeg laten lopen van de lendesteun.
Rijeigenschappen
Een origineel gelijnd koetswerk en een spannend vormgegeven interieur zorgen voor een aangename kennismaking, maar een wagen overtuigt uiteindelijk met de rijeigenschappen. De DS4 is technisch gebaseerd op de C4. Het onderstel is echter veel stugger afgeveerd. Daarbij stond de testauto op 19 duims velgen en daarmee is ook het laatste restje comfort op slecht wegdek definitief ingeleverd.
Mede dankzij het harde onderstel is de baanvastheid subliem. In korte, scherpe bochten benadert de DS4 de alertheid van een sportwagen. In lange bochten bijten de brede banden zich vastberaden vast in het asfalt. De kleinere DS3 doet ditzelfde met (beduidend) meer flair en gretigheid, maar de DS4 is minstens zo capabel. De besturing geeft meer gevoel en de remmen zijn berekend op een sportievere rijstijl dan bij de C4. Een noodstop gaat echter gepaard met veel drama en de remweg is niet meer dan gemiddeld.
Diesel
De DS4 is bedoeld als echte pretauto, daarom is met de sterkste dieselmotor en met de sterkste benzinemotor gereden. De dieselmotor levert 163 pk / 340 Nm en reageert ongeacht het toerental gretig op iedere beweging van het gaspedaal. Daardoor is de "DS4 HDi 160" niet alleen snel, maar voelt ook zo. De diesel laat zich net zo makkelijk schakellui rijden; zelfs wanneer het toerental afzakt tot 1.000 tpm, geeft de krachtbron geen krimp! Bij een hoger toerental is de dieselmotor duidelijk hoorbaar en dat doet afbreuk aan het comfort.
De "HDi 160" is niet voorzien van een stop/start-mechanisme, maar helpt de bestuurder wel zuiniger te rijden dankzij een schakeldindicator. Een kalme rijstijl kost in de praktijk zo'n 5.2 liter diesel per 100 km. Stevig doorrijden vergt 6.4 liter diesel per 100 km.
Benzine
Alle benzinemotoren van de DS4 zijn ontwikkeld in samenwerking met BMW. De sterkste daarvan is de "THP 200" die, zoals de naam al zegt, 200 pk levert. Deze motor reageert nog gretiger op het gaspedaal dan de dieselmotor en bijt vervolgens beduidend harder door.
De voorwielen kunnen dit vermogen probleemloos verwerken, mede dankzij de "intelligente tractiecontrole". Dit systeem doet zijn naam eer aan: bij snel accelereren probeert de computer uit of beter wordt gepresteerd door iets wielspin toe te laten. Bij extreme gladheid kan dit namelijk effectiever zijn dan wegrijden zonder wielspin (met traditionele tractiecontrole kan de wagen stilvallen omdat de wielen nooit 100% grip vinden).
Om de pret verder te verhogen, wordt vanaf zo'n 5.000 tpm een klep in de luchttoevoer opengezet die de DS4 een heerlijk sportief geluid geeft. Tegelijkertijd kleurt het display van de toerenteller rood. Ondanks het feit dat regelmatig aanspraak is gemaakt op alle 200 paardenkrachten, bedroeg het gemiddelde testverbruik een uiterst beschaafde 6.8 liter per 100 km. Op de koop toe is de benzinemotor stiller en beduidend voordeliger in aanschaf dan de diesel.
Conclusie
Veel auto's proberen twee uitersten te combineren. Ze moeten sportief en toch comfortabel zijn, compact en toch ruim of opvallend en conservatief. Het gevolg is altijd een compromis tussen beide. Daarom brengt Citroën voortaan twee varianten van nieuwe modellen uit. De "C4" is de meer behoudende auto van het nieuwe duo middenklassers. De hier gereden DS4 is de levensgenieter.
Als het om rijeigenschappen gaat, heeft Citroën een duidelijke keuze durven maken. De DS4 is stug geveerd en biedt daarom beduidend minder comfort dan de C4. De wegligging is echter stukken beter en het rijplezier enorm.
Dat wordt versterkt door de motoren. De hier gereden "HDi 160" en "THP 200" zijn beide levendig, sterk en desondanks aangenaam zuinig. Het plezier wordt compleet gemaakt door de creatieve vormgeving, wat deze DS4 in alle opzichten opvallend goed maakt.
- Volop rijplezier
- Originele vormgeving
- Uitstekende prestaties, bescheiden verbruik
- Forse prijs
- Matige ruimte achterin
- Achterruiten niet te openen