Publicatiedatum: 24 januari 2005
Chevrolet Kalos
Test

Chevrolet Kalos

Wederopstanding

Test - Daewoo heeft een bewogen geschiedenis achter de rug. Het begon allemaal met imitatie Opels die met opvallende reclamecampagnes aan de man werden gebracht. Later ontwikkelde de Koreaanse fabrikant zelf auto's en opnieuw waren het de originele reclames waarmee Daewoo definitief naam in de autowereld maakte. Nu verandert die naam in "Chevrolet". De succesformule van veel waar voor weinig geld blijft. Bovendien werden diverse modellen voor de gelegenheid verbeterd, te beginnen met de Chevrolet Kalos 3-deurs.

De introductie van deze vernieuwde Kalos vindt plaats op een locatie met een al even bewogen geschiedenis: Dubrovnik, Kroatië. Wie niet beter weet, waant zich in een uitzonderlijk mooi stukje Italië waar men verdacht goed Engels spreekt en ongebruikelijk vriendelijk is. Vooral buiten de stad zijn de sporen van het verleden terug te vinden in de vorm van kapot geschoten huizen, muren vol kogelgaten en heel veel autowrakken.

Chevrolet Kalos

Daartussen nu de hagelnieuwe Chevrolet Kalos 3-deurs. Het contrast met de afgedankte of uitgebrande Zastava's, Yugo's en wat dies meer zij is enorm. Het verschil tussen de Daewoo Kalos en Chevrolet Kalos is echter gering. Het meest opvallend is de driedeurs koets die de Kalos een nieuw elan weet te geven. Uiteraard is ook het logo op de neus en de achterklep veranderd, maar daar blijft het bij. Ook de wijzigingen in het interieur zijn gering, maar ze geven de Kalos wel een heel andere uitstraling. De drie-deurs variant biedt bovendien een royale instap. Ook de zit achter het stuur is prettiger. De stoelen zijn tegelijkertijd stevig en comfortabel, wat betekent dat het zitmeubilair zich prima leent voor lange ritten.

De instap naar achteren is redelijk, de ruimte op de achterbank gemiddeld voor een auto in dit segment. Wie achterin kinderzitjes plaatst, zal blij zijn te vernemen dat de achtergordels zo lang zijn dat ze desnoods tot enkele meters buiten de auto komen! Wel jammer is de onhandige constructie van de achterste gordels, waardoor het risico bestaat dat de gordel bij de hoedenplank beklemd raakt en dan voor een rammel zorgt. De bagageruimte is slordig afgewerkt en ook op andere punten is reden voor twijfel over de duurzaamheid.

Sturen

Minder portieren maken een auto steviger en dat vertaalt zich in betere rijeigenschappen. Samen met het onderstel dat is aangepast aan de Europese voorkeur, voelt de Chevrolet Kalos meer Europees dan de Daewoo-variant. Mede dankzij het prettig in de hand liggende met leder beklede stuurwiel van de hier gereden Style-uitvoering, geeft de auto al na de eerste paar bochtjes een prettiger gevoel dan de vorige Kalos (ook de winterbanden van de testauto zijn hierop van invloed, iets wat niet standaard is in Nederland).

Chevrolet Kalos

De wegen rondom Dubrovnik zijn ronduit slecht en op een enkele plek is zelfs nog te zien hoe het asfalt is weggeslagen door granaatvuur. Terwijl de Kalos veel comfort biedt op slecht wegdek, biedt de auto ook een prima wegligging (lees: veiligheid) op slingerende bergweggetjes rondom besneeuwde bergtoppen. Het maakt de Kalos nog steeds niet tot een opwindende auto, maar het gevoel is wel meer Europees en dat betekent dat Chevrolet de concurrentie aan kan met duurdere auto's dan voorheen.

Chevrolet Kalos

Motoren

De Chevrolet Kalos is leverbaar met een 1.2 en 1.4 liter motor. Deze laatste is naar keuze voorzien van 8 of 16 kleppen techniek. De hier gereden "16v" variant is duurder, maar ook sneller en zuiniger dan de 8-klepper.

De steile bergweggetjes rondom de 412 meter hoge berg genaamd "Srd" vormen geen enkel probleem voor de 94 pk sterke krachtbron. Ook bij lage toeren is ruim voldoende kracht voor handen, alhoewel klimmen en tegelijkertijd de airconditioning aandrijven soms iets te veel van de motor kan vragen. Meer relevant voor de Nederlandse situatie is dat de motor bij lage toeren veel kracht levert en dus stil en zuinig is op de snelweg.

Chevrolet Kalos

Conclusie

Het lijkt wat omslachtig om helemaal naar Kroatië af te reizen om daar alleen maar te leren dat Daewoo nu Chevrolet heet en de Kalos op details is verbeterd. Maar het effect is als dat van een ezelsbruggetje: wie nu aan een zeldzaam mooi landschap denkt, denkt als vanzelf ook aan de Kalos die daarin rond reed. Bij de gedachte aan interessante cultuur met een tumultueuze geschiedenis, volgt vanzelf ook het verhaal achter Daewoo en Chevrolet. En bij een voordelige reisgelegenheid worden Dubrovnik en de Chevrolet Kalos nu in één adem genoemd.

Alle sterke punten van Daewoo zijn dus gebleven. Vrijwel alle nadelen die in de vorige Kalos-test naar voren kwamen zijn bovendien opgelost. Onder de naam Chevrolet moet de boodschap die bij het nieuwe merk hoort nu meer dan ooit wereldkundig worden gemaakt.