Publicatiedatum: 12 juni 2011
Chevrolet Aveo
Test

Chevrolet Aveo

Nieuwe generatie

Test - Chevrolet is zichzelf in rap tempo aan het vernieuwen. Het laatste model dat nog afkomstig was uit een vorige generatie, was de Aveo. Ook de Aveo is nu geheel nieuw. De eerste Aveo onderscheidde zich van de concurrentie door een lage prijs. Deze tweede generatie belooft behalve een lage prijs ook een hoge kwaliteit. Autozine reisde af naar Zürich om als eerste proef te rijden met de geheel nieuwe Aveo.

"Chevrolet" mag tegenwoordig op-en-top Amerikaans klinken, de oprichter van het merk is de Zwitserse migrant Louis Chevrolet. Dat is waarom het merk nog steeds in Zwitserland het hoofdkantoor heeft. Daarbij benadrukt Chevrolet dat de Aveo zeker geen Amerikaanse wagen is, maar een "wereldauto".

Die term duidt op een model dat over de hele wereld wordt verkocht en dus ook een breed publiek moet aanspreken. Om dat te realiseren hebben vormgevers van verschillende continenten samengewerkt. Dat leidt meestal tot een nietszeggend compromis; het eindontwerp spreekt niemand aan, maar staat in ieder geval ook niemand tegen. De Aveo is een welkome uitzondering op die regel. De nieuwe Aveo heeft een sterke en onverzettelijke uitstraling. Dit mag dan de op één na kleinste Chevrolet zijn, het is wel het model met de stoerste uitstraling!

Chevrolet Aveo

Ruimte

Bovendien is de prijs per strekkende meter wagen zeer scherp. De Aveo is langer en breder dan bijvoorbeeld een Volkswagen Polo, Opel Corsa of Hyundai i20. Helaas vertaalt dat zich niet in extra binnenruimte. De bagageruime is onregelmatig van vorm, waardoor de nuttige ruimte zelfs minder is dan die van sommige tegenstrevers. Wie maximale kofferruimte zoekt, kan terecht bij de Aveo sedan. Deze heeft een overweldigend groot (502 liter) laadruim en ziet er voor een sedan niet half zo oubollig uit als de directe concurrentie.

Ook de ruimte voorin is niet merkbaar groter dan gemiddeld. Dat wil allerminst zeggen dat de Aveo krap is. De ruimte achterin is gemiddeld goed, terwijl twee volwassenen voorin zelfs royaal zitten. De hoek waaronder de voorzetel en het stuurwiel zijn geplaatst is ongebruikelijk, waardoor menigeen lang moet spelen met de instellingen om een prettige zitpositie te vinden. Gelukkig is het stuurwiel zowel in de lengte als in de hoogte verstelbaar.

Chevrolet Aveo
Chevrolet Aveo

De bestuurder kijkt uit op een hoogst origineel vormgegeven dashboard. Het lijnenspel is zelfs als "dynamisch" te betitelen omdat het golft door het interieur en doorloopt tot in de portieren. Door gebruik te maken van verschillende materialen, worden de verschillende functies (bergvakken en bedieningselementen) visueel van elkaar gescheiden.

Alhoewel het dashboard er op het oog leuk uitziet, doen de gebruikte materialen bij aanraken goedkoop aan. De beloofde sprong vooruit in kwaliteit, is tijdens deze kennismaking niet ervaren. De vorige generatie van de Aveo werd geplaagd door onbetrouwbaarheid. Over de betrouwbaarheid van deze nieuwe generatie wilde geen van de Chevrolet-medewerkers, ondanks herhaald aandringen, een uitspraak doen. Wel benadrukte een woordvoerder dat de nieuwe Aveo geheel opnieuw ontworpen is en dus geen van de onderdelen van de vorige generatie deelt.

Uitrusting

Ook de klokken zijn origineel vormgeven en bovendien slim ingedeeld. Een toerenteller is in een wagen als deze meer decoratief dan informatief. Daarom is de toerenteller uitgevoerd als een traditionele, ronde klok. De snelheidsmeter is juist digitaal, omdat dat makkelijker en exacter is af te lezen. De boordcomputer wordt bediend met een hendel aan het stuurwiel die een druk en draaiknop combineert. De werking vraagt daarom enig puzzelwerk, maar is daarna heel praktisch.

Afhankelijk van het uitrustingsniveau is de Aveo voorzien van een audiosysteem met USB-aansluiting (in het bovenste dashboardkastje, waar precies voldoende ruimte is voor een mp3-speler). Deze herkent behalve USB-sticks met daarop mp3-bestanden ook de iPod. De klank van het audiosysteem is heel redelijk, gezien het prijskaartje.

Motoren

De Aveo is vooralsnog alleen leverbaar met een 1.2 en 1.4 liter benzinemotor. In de toekomst zijn ook een 1.6 liter benzinemotor en een 1.3 liter dieselmotor gepland. De 1.2 liter benzinemotor levert een respectabele 86 pk / 115 Nm, maar doet dat alleen bij een hoog toerental. De motor moet daarom zeer nadrukkelijk worden aangespoord om te presteren en voelt onwillig. Vooral helling op moet de Aveo 1.2 zeer hard werken om mee te komen met de verkeersstroom.

Wanneer de wagen eenmaal op snelheid is, wordt deze gemakkelijk aangehouden en is de Aveo aangenaam stil. Dat geldt niet alleen voor de motor, ook geluiden van banden en rijwind zijn gering voor een wagen in deze prijsklasse.

„Dit mag dan de op één na kleinste Chevrolet zijn, het is wel het model met de stoerste uitstraling“
Chevrolet Aveo

Chevrolet belooft dat de "Aveo 1.2" gemiddeld 5.9 liter per 100 km verbruikt, maar zelfs tijdens een zeer kalme rit kwam de testwagen niet verder dan 7.2 liter per 100 km.

Als alternatief voor de 1.2, is een 1.4 liter motor beschikbaar. Deze is op papier niet significant sterker (100 pk / 130 Nm) of sneller, maar presteert in de praktijk met meer gemak. De 1.4 liter motor reageert beter op het gaspedaal en voelt daarom minder traag. Omdat minder vaak het uiterste wordt gevraagd, is het fabrieksverbruik ook beter te benaderen.

Automaat

Alleen de Aveo 1.4 is leverbaar in combinatie met een zestraps automaat. Deze schakelt steevast te laat, waardoor de bestuurder de neiging heeft om zelf te schakelen. Dat kan met een knopje aan de zijkant van de versnellingshendel, maar door altijd zelf te schakelen is de automaat in feite overbodig. Bovendien is het testverbruik met de "Aveo 1.4 AT" zeer hoog: 9 liter per 100 km.

Chevrolet Aveo

De geteste wagen is echter afkomstig uit een zogenaamde "voorserie", wat betekent dat er nog kleine wijzigingen kunnen worden doorgevoerd voordat de massaproductie begint. Naar aanleiding van deze negatieve ervaringen, heeft Chevrolet toegezegd het schakelgedrag te herzien.

Weggedrag

De Aveo heeft aanvankelijk een prima weggedrag. Het gevoel in het stuurwiel is redelijk en ook in snelle bochten of bij een uitwijkmanoeuvre reageert de wagen veilig en voorspelbaar.

Chevrolet Aveo

Zodra eenzelfde proef wordt uitgevoerd op slecht of nat wegdek, is echter merkbaar dat Chevrolet heeft bespaard op de kwaliteit van het onderstel en/of de banden. Onder moeilijke omstandigheden glijdt de wagen gemakkelijk weg over de voorwielen ("onderstuur") en duikt tegelijkertijd nadrukkelijk in de veren. Dit maakt de Aveo lastig te corrigeren, maar gelukkig grijpt het elektronische stabiliteitsystseem ("ESP") in voordat de wagen uit koers raakt. Ook het ABS remsysteem moet alle zeilen bijzetten om een noodstop op slecht wegdek tot een goed einde te brengen.

Net als bij de prestaties, heeft de 1.4 motor ook een gunstige invloed op het weggedrag. Met de zwaardere motor voorin is de Aveo iets beter in balans en dat resulteert in een vertrouwenwekkender wegligging. Alhoewel de wielbasis van de Aveo hatchback en sedan gelijk is, is de sedan in de praktijk toch iets rustiger en stabieler dan de hatchback.

Chevrolet Aveo

Conclusie

Chevrolet prijst de Aveo aan als een wagen die maximale ruimte, comfort en kwaliteit biedt tegen een minimale aanschafprijs. In dat lijstje wordt niets gezegd over de rijeigenschappen en die zijn dan ook niet meer dan gemiddeld. De prestaties van de "Aveo 1.2" zijn matig, terwijl het verbruik hoger is dan beloofd. De "1.4" presteert wel naar behoren. Omdat de "Aveo 1.4" minder hard hoeft te werken om mee te komen met het verkeer, is het met deze versie ook makkelijker om zuinig te rijden. Het weggedrag is goed als het wegdek ook goed is. Op slecht wegdek of onder ongunstige weersomstandigheden is het elektronische stabiliteitssysteem geen overbodige extra.

De Aveo scoort prima op de punten die Chevrolet zelf benadrukt. De Aveo is groter dan de concurrenten (alhoewel de binnenruimte niet of nauwelijks groter is). De vormgeving is origineel en dat geldt zowel voor het exterieur als het interieur. Het beloofde comfort vertaalt zich in een complete standaarduitrusting, weinig rijgeluiden en prima veercomfort.

voor
  • Stil
  • Veel auto per euro
  • Stoere uitstraling
tegen
  • Matige prestaties
  • Matig weggedrag op slecht wegdek
  • Beloofde lage verbruik nauwelijks haalbaar