1 juni 2022

BMW X1

BMW introduceert nieuwe X1

1 juni 2022 - BMW introduceert de nieuwe X1. Bij de lancering in oktober 2022 zal er aanvankelijk keuze zijn uit twee benzine- en twee dieselmotoren. Deze zullen standaard gekoppeld zijn aan een zeventraps Steptronic transmissie met dubbele koppeling, en hun aandrijfkracht zal wordt naar de weg geleid via de voorwielen of het xDrive vierwielaandrijving, afhankelijk van het model. Dit startende kwartet wordt onmiddellijk gevolgd door de volledig elektrische iX1 xDrive30, alsook door een paar plug-in hybride modellen en nog twee conventioneel aangedreven varianten met 48V mild hybrid technologie. De nieuwe X1 zal worden gebouwd in BMW Group fabriek Regensburg, waar modellen met verbrandingsmotoren, plug-in hybride systemen en volledig elektrische aandrijving voor het eerst van één enkele assemblagelijn rollen.

De belangrijkste elementen van het nieuwe interieur zijn het slanke instrumentenpaneel, het BMW Curved Display, de "zwevende" armsteun met geïntegreerd bedieningspaneel en het smartphonebakje met indirecte verlichting aan de voorzijde van de middenconsole. De nieuw ontwikkelde zetels zijn beschikbaar met de optie van zowel Sensatec geperforeerde en Vernasca lederen bekleding. Ook staan op de optielijst staan sportstoelen, elektrische stoelverstelling met geheugen functie en lendensteun inclusief massagefunctie. Verbeteringen zijn aangebracht aan zowel het akoestisch comfort als de bescherming van de inzittenden. Het geïntegreerde passieve veiligheidsconcept geïntegreerde passieve veiligheidsconcept omvat nu ook een nieuwe interactie airbag tussen de voorstoelen.

BMW X1

Het achtercompartiment van de nieuwe X1 omvat drie volwaardige zetels die een opmerkelijke verbetering van het zitcomfort bieden. De rugleuningen van de achterbank, in de verhouding 40:20:40, kunnen worden neergeklapt of in een andere hoek worden gezet om de bagageruimte te vergroten. De voor- en achterwaartse verstelling van de achterbank, die als optie verkrijgbaar is voor de modellen met zuiver verbrandingsmotor, zorgt voor nog meer veelzijdigheid. De bagageruimte kan worden vergroot van 540 tot maximaal 1.600 liter. De trekhaak die als optie voor de nieuwe X1 kan worden besteld, wordt nu met een druk op de knop elektrisch bediend.

Het Maps navigatiesysteem, een lederen sportstuur, intelligente automatische klimaatregeling met twee zones en een regensensor met automatische koplampactivering zijn standaard in de nieuwe generatie van de X1, net als vier USB-C-poorten, twee 12V-stopcontacten en een veel groter aantal rijhulpsystemen in vergelijking in vergelijking met het vorige model.

De iX1 xDrive30 is de eerste elektrische auto met vierwielaandrijving die het merk introduceert in het compacte premiumsegment. Twee geïntegreerde aandrijfeenheden op de voor- en achteras leveren een gecombineerd vermogen van 230 kW / 313 pk (rekening houdend met het tijdelijke boost-effect), en een totaal koppel van 494 Nm (364 lb-ft). De elektrische vierwielaandrijving claimt in alle situaties tractie en baanvastheid. De iX1 xDrive30 legt de sprint van 0 naar 100 km/u (62 mph) af in 5,7 seconden.

De nieuwe X1 wordt gelanceerd met een keuze uit conventionele verbrandingsmotoren met twee benzine- en twee dieseleenheden uit de nieuwe modulaire generatie Efficient Dynamics motoren van de BMW Group. De tweede generatie 48V mild hybridetechnologie met een in de zeventraps Steptronic transmissie geïntegreerde elektromotor helpt zowel de efficiëntie als de vermogensafgifte van de twee krachtigste motoren te verbeteren. Hierdoor kan de viercilinder X1 xDrive23i voor een maximaal vermogen van 160 kW/218 pk. Ook in de launch line-up is de nieuwe X1 sDrive18i aangedreven door een driecilindermotor met een vermogen van 100 kW/136 pk. Een viercilinder dieselmotor in combinatie met mild hybrid technologie in de nieuwe BMW X1 xDrive23d voor een maximaal vermogen van 155 kW/211 pk. De viercilinder dieselmotor in de nieuwe BMW X1 sDrive18d genereert 110 kW/150 pk.

De nieuwe X1 is standaard uitgerust met een wielslipbegrenzing die zowel de tractie als de baanvastheid ten goede zou komen. Andere nieuwe kenmerken zijn het geïntegreerde remsysteem en de extra, liftgerelateerde demping op de vooras. Het optionele adaptieve M-onderstel is voorzien van frequentieselectieve demping, sportsturing en een 15 millimeter lagere rijhoogte.