Audi Q3
Droomwagen voor perfectionisten
Het antwoord op die vraag is vrijwel direct duidelijk bij het zien van de Q3 2018. Bij veel merken moet een SUV stoer, avontuurlijk en onoverwinnelijk zijn. Ze kiezen voor spannende lijnen, hoge schouders en een gespierde achterzijde. Audi kiest juist voor eenvoudige, strakke lijnen. Eén welgemikte pennenstreek maakt de Q3 elegant en tijdloos. Deze SUV is daarmee misschien minder stoer, de hoge bouw en de scherpe blik geven wél een zelfverzekerde uitstraling.
Ruimte
Ook binnenin is geen spoortje avontuur te ontdekken. De Q3 bedient zich niet van grote handgrepen, een kompas, afwasbare materialen of bevestiging voor jetski's, mountainbikes en meer. Het interieur van de Q3 is even verfijnd en luxueus als dat van de andere modellen van Audi. Opnieuw gaat het niet om het avontuur, maar om schoonheid.
De ruimte voorin is goed, maar de Q3 biedt geen uitgesproken hoge zit. Ook geeft deze SUV geen machtig gevoel, zoals veel andere wagens in dit segment wel doen. De Q3 is merkbaar iets hoger en iets groter dan een doorsnee hatchback in deze prijsklasse, maar daar blijft het bij. De hoofd- en beenruimte achterin zijn prima, mede omdat de achterbank op rails staat. De bagageruimte is bovengemiddeld groot voor een wagen van deze omvang en de achterklep is (optioneel) elektrisch bedienbaar.
Uitrusting
Kenmerkend voor de nieuwe generatie Audi's is, dat de techniek uit het topmodel (de Audi A8) beschikbaar is op de meer alledaagse modellen. Daarom is ook de Q3 voorzien van een "virtual cockpit". Dat betekent dat de klokken (snelheidsmeter en toerenteller) zijn vervangen door een groot beeldscherm. Een tweede beeldscherm, centraal op het dashboard, vervangt de meeste knoppen. Het voordeel hiervan is een meer opgeruimd dashboard en de mogelijkheid om zelf te bepalen waar welke gegevens hoe worden getoond. In de praktijk is dat meer dan alleen een technisch hoogstandje, het maakt het dagelijks leven echt aangenamer omdat de gegevens precies worden getoond zoals de gebruiker dat wil.
Jarenlang koos Audi voor bediening middels een centrale druk- en draaiknop. Een aanraakgevoelig beeldscherm ("touch screen") zou te snel vies worden en zou een minder goede beeldkwaliteit leveren. Met de komst van de nieuwe generatie Audi's is het merk van mening veranderd en zijn alle functies te bedienen door het beeldscherm simpelweg aan te raken. Dat is niet alleen veel logischer, het maakt ook het gebruik van Apple Carplay en Android Auto een stuk eenvoudiger. Aanvullend biedt Audi "natuurlijke spraakherkenning". Dit betreft echter geen slimme assistent die gesproken commando's herkent (artificiële intelligentie), maar simpelweg een systeem dat vaste steekwoorden in willekeurige volgorde accepteert. Optioneel is de Q3 te voorzien van een hoogwaardig audiosysteem van B&O. De klank hiervan is afgewogen, helder en foutloos.
Uiteraard is de Q3 (te) voorzien van semi-zelfrijdende functies. De computer kijkt met de bestuurder mee en waarschuwt voor gevaar of grijpt in wanneer nodig. In de praktijk werkt dit zoals het hoort: deze systemen beïnvloeden het rijden op geen enkele manier en laten pas van zich horen wanneer dat echt noodzakelijk is.
Rijeigenschappen
Audi is een "premium" merk en dat zit niet alleen in vormgeving en materialen, maar ook in de verfijning van de techniek. Het onderstel maakt dat duidelijk. Een SUV heeft vanwege de hoge bouw een hoog zwaartepunt en geeft minder goede rijeigenschappen dan een traditionele, lage personenwagen. De Q3 beschikt echter over een geavanceerd onderstel plus Quattro vierwielaandrijving, waarmee niet alleen alles mogelijk is, maar alles zelfs makkelijk wordt. Ongemerkt rijdt de Q3 daarom (veel) harder dan het overige verkeer, ook op bochtige trajecten.
Omwille van het comfort is de afstand tussen de techniek en de bestuurder zo groot mogelijk gemaakt. Middels "Audi Drive Select" kan worden gekozen voor een comfortabel, dynamisch of economisch karakter. In de praktijk zijn de verschillen tussen deze standen gering en blijft de nadruk liggen op comfort. Om dit te illustreren: wat de dynamische modus van de Q3 is, zou bij sommige andere SUV's de comfortabele stand zijn. In de automatische stand kiest Drive Select op basis van het rijgedrag de juiste stand, maar dit werkt niet altijd goed. Meer dan eens was de besturing plotseling gevoelloos licht. Daarbij zijn de remmen zeer sterk, maar ontbreekt soms het noodzakelijke gevoel om de wagen exact op de gewenste plek stil te zetten.
Prestaties en verbruik
Omdat de Audi Q3 een wagen is die niet alleen wordt gekocht om de functionaliteit, maar ook om het imago en de belevenis, is eerst gereden met het topmodel: de "45 TFSI". Dat staat voor een 230 pk / 350 Nm sterke viercilinder benzinemotor, gekoppeld aan een 7-traps automaat. Deze meest gespierde uitvoering van de Q3 reageert verrassend terughoudend op het gaspedaal. Mede omdat een spannend geluid of een overvloedige reserve ontbreken, is op geen enkele manier duidelijk dat dit het topmodel is.
Wanneer meer gas wordt gegeven, hebben de elektronica en de mechaniek enige bedenktijd nodig om daar gevolg aan te geven. De automaat schakelt terug, de motor komt op toeren, de turbolader bouwt druk op en pas dan komt het beloofde vermogen los en accelereert de Q3. Op papier is de 45 TFSI serieus snel (0 naar 100 km/u in 6.3 seconden, topsnelheid 233 km/u), maar in de praktijk is dit geen opwindende wagen. Ook op de snelweg ontbreekt iedere sensatie van snelheid. Opnieuw ontbreekt daarom het gevoel een top-uitvoering te rijden, maar het zorgt er wel voor dat de wagen zich uitstekend leent voor het afleggen van lange afstanden.
Na het topmodel is gereden met het "instapmodel": de "35 TFSI". Deze is niet voorzien van Quattro vierwielaandrijving en heeft daarom een iets minder scherp weggedrag in lastige situaties en op hoge snelheid. In het dagelijks verkeer is deze 150 pk / 250 Nm sterke versie echter minstens zo comfortabel als de sterkere variant. Ook de 1.5 liter TFSI motor heeft enige bedenktijd nodig wanneer het gaspedaal dieper wordt ingetrapt, maar bijt uiteindelijk goed door en presteert dan ruim voldoende. Bovendien worden lange afstanden met vrijwel evenveel rust en gemak afgelegd als met de duurdere variant. Reken op een verbruik van zo'n 6 liter per 100 km.
De 45 TFSI is de meerprijs in aanschaf en gebruik boven de 35 TFSI daarom niet waard. Het geld dat wordt bespaard door te kiezen voor de lichtere motor kan beter worden besteed aan opties om deze (droom)wagen nog completer of nog mooier te maken.
Conclusie
Audi is een zogenaamd "premium" merk. Dat betekent dat het dingen beter en mooier doet dan een doorsnee merk. Met de Q3 geeft Audi daarom een heel eigen invulling aan de middelgrote SUV. De nadruk ligt niet op avontuur of terreinwaardigheid, maar op superioriteit. De combinatie van een hoge bouw, geavanceerd mechaniek en moderne elektronica zorgen ervoor dat alles kan, alles werkt zoals het moet en alles moeiteloos gaat. Omdat de techniek het werk doet, kan iedereen hard rijden met de Q3. In druk verkeer maken de semi-zelfrijdende functies de wagen veiliger.
Dit maakt de Q3 een uitstekende metgezel voor intensief dagelijks gebruik, maar omdat alles zo gepolijst is, is de Q3 ook een tikkeltje saai. Uiteindelijk zorgen de hoogwaardige afwerking, de prachtige materialen en de vele opties ervoor dat de Q3 toch bijzonder is.
- Ruim en praktisch
- Uitstekend weggedrag
- Overtuigt als premium-product
- Wel modern, niet vernieuwend
- Trage reactie TFSI motoren op gaspedaal
- Soms gevoelloos sturen en remmen in automatische-modus