Audi Q2
Audi maakt prijzen Q2 bekend
Zijn brede schouderlijnen en hoekige stijl stralen energie en zelfvertrouwen uit. De lage daklijn en de hoge taille geven de sportieve wagen een coupé-achtige uitstraling met een lage wegligging. Opvallend zijn de wigvormige koplampen, het hoog gepositioneerde Singleframe-radiatorrooster en de grote luchtinlaten. Aan de achterzijde zorgen een lange dakrandspoiler en een diffusor met visueel uitgewerkte bodembescherming voor een strak uiterlijk. Achter de kofferklep schuilt een ruime koffer om bijvoorbeeld sportuitrusting of winkelartikelen te vervoeren. Een elektrisch bediende kofferklep is beschikbaar als optie. Verder vormt de doorlaadopening in de achterbank om ski's of planken makkelijk te vervoeren een praktisch element.
De bestuurder zit sportief laag, maar net als alle SUV's biedt de wagen een uitzonderlijk zicht rondom. Op vlak van connectiviteit en infotainment beschikt de Q2 over technologieën uit een hoger segment. De bestuurder kan met het optionele touchpad door het menu scrollen of inzoomen op de kaart van het navigatiesysteem, terwijl de passagiers toegang hebben tot internet en hun smartphones, tablets en andere mobiele toestellen kunnen gebruiken via een wifihotspot aan boord. De informatie van de snelheidsmeter en toerenteller wordt aangevuld door de gedetailleerde grafieken op het 12,3-inch scherm van de Audi virtual cockpit. Het head-up display toont de belangrijkste rijgegevens, zoals navigatie-instructies of de snelheid, in het gezichtsveld van de bestuurder. Meer nog, met de Audi connect-diensten kan de bestuurder bijvoorbeeld beschikbare parkeerplaatsen, brandstofprijzen of het laatste nieuws laten weergeven op het scherm van het infotainmentsysteem. Hij kan ook met zijn smartphone inloggen op Twitter en zo inhoud delen. Het daarvoor vereiste dataforfait is dankzij de vast in de Q2 ingebouwde SIM-kaart inbegrepen. Een gratis app maakt Online Media Streaming en de synchronisatie van de agenda tussen smartphone en het scherm van de wagen mogelijk.
In gevaarlijke situaties bieden rijbijstandssystemen, zoals het standaard noodremsysteem Audi pre sense city, meer veiligheid. Als een voetganger plots voor het voertuig oversteekt of de voorgaande wagen stopt bruusk, remt de Q2 in dat geval de wagen automatisch met volle kracht af. Bovendien kan de wagen, indien uitgerust met de systemen, autonoom een afstand houden tot de voorligger, het stuur kort overnemen bij langzaam verkeer tot 65 km/u, de dode hoek waarnemen, verkeersborden herkennen en helpen met het binnen een rijstrook blijven bij een snelheid van meer dan 60 km/h. Als de bestuurder niet reageert op de waarschuwingen van dit koerscorrectiesysteem, brengt de nieuwe noodremhulp de Audi Q2 automatisch tot stilstand.
De 4,19 meter lange SUV helpt bij het parkeren in parallelle of loodrechte parkeerplaatsen. De Q2 kan ook parkeerplaatsen uitrijden. Hiervoor moet de bestuurder enkel de juiste versnelling instellen, versnellen en remmen.
Met korte overhangen en bijna 15 cm bodemvrijheid klimt de Q2 steile hellingen op. De permanente vierwielaandrijving levert de nodige tractie en grip en is standaard voor de top-diesel- en -benzinemotoren die gepaard gaan met een nieuw ontwikkelde S tronic-zevenversnellingsbak. Deze versnellingsbak met dubbele koppeling verandert razendsnel van versnelling en biedt extra rijplezier. Voor degenen die liever zelf de versnellingspook bedienen, maakt de handgeschakelde transmissie stevig en nauwkeurig schakelen mogelijk. Bij de lancering biedt de Q2 de keuze tussen 6 motoren: drie TFSI- en drie TDI-motoren met een vermogenswaaier van 85 kW (116 pk) tot 140 kW (190 pk).