6 maart 2018
Feedback
 

Audi e-tron

Audi toont e-tron prototype

Autozine
6 maart 2018 | Audi onthult het prototype van zijn eerste volledig elektrische model op het autosalon van Genève 2018. De SUV combineert de binnenruimte en het comfort van een echte luxeauto met een rijbereik dat hem geschikt maakt voor dagelijks gebruik. Tot en met de start van de serieproductie zullen bijna 250 ontwikkelingsvoertuigen wereldwijd tests afleggen onder extreme omstandigheden. Speciaal gecamoufleerde prototypes geven het startsein voor een zoektocht naar de meest spectaculaire foto's.
 

Het prototype van de Audi e-tron is een voorbode van de eerste volledig elektrische auto van het merk met de vier ringen. Onder het gecamoufleerde koetswerk gaat een SUV schuil die plaats biedt aan vijf inzittenden en heel wat bagage. Zijn ruimteaanbod en comfort staan op hetzelfde peil als een gewone Audi uit het luxesegment. Zijn rijbereik maakt hem geschikt voor langere afstanden en de talrijke laadopties bieden klanten de mogelijkheid om zuiver elektrisch te rijden zonder hiervoor compromissen te hoeven sluiten.

Audi e-tron

De productieversie van het Audi e-tron prototype kan aan snellaadstations bijladen tegen een maximale laadcapaciteit van 150 kW. In net iets minder dan een half uur is de SUV in zo'n geval klaar voor de volgende etappe in een langeafstandsverplaatsing. De elektrische quattro katapulteert vierwielaandrijving naar een nieuw tijdperk en staat borg voor prima prestaties op iedere ondergrond. De productieversie van de Audi e-tron zal eind 2018 op de Europese markt worden gecommercialiseerd. De auto wordt in de koolstofneutrale fabriek in Brussel gebouwd.

Het prototype van de Audi e-tron krijgt niet de klassieke prototypecamouflage aangemeten, maar wel een speciaal ontworpen camouflagefolie geïnspireerd op zijn elektrische aandrijving. Het vervormde e-tron-opschrift over de volledige lengte van de flank lijkt wel onder stroom te zijn gezet. Achteraan volgt de 'e', die letterlijk een stroomstoot lijkt te hebben gekregen, ter hoogte van de wielkasten de contouren van de kofferklep. De oranje elementen lijken zo uit een stroomdiagram weggeplukt en geven aan dat het Audi e-tron prototype een volledig elektrisch voertuig is. De volledige onderkant van de auto wordt ermee 'onder stroom gezet'. De expressieve deurdrempels met hun kleurrijke inzetstukken, geven aan waar de batterij en dus het energetische centrum van de auto is te vinden.

Tegen het moment dat het eerste elektrische model van het merk met de vier ringen eind dit jaar gelanceerd worden, zal de sportieve SUV in vier continenten zijn getest. De zuiver elektrisch aangedreven SUV moet zijn allroundcapaciteiten bewijzen tijdens compromisloze praktijktests in extreme omstandigheden, van de Scandinavische koude tot de Afrikaanse hitte, maar net zo goed op de ijle hoogtes van Aziatische bergketens, op de Nordschleife, in het stop-en-goverkeer van Chinese grootsteden en als op de Amerikaanse snelwegen. Audi test de preserievoertuigen voor klantgericht gebruik in alle klimaatzones, van -20 tot meer dan 50 graden Celsius. Bovendien wordt ook de oplaadtechnologie wereldwijd getest, een belangrijk criterium in het veilig gebruik van elektrisch aangedreven batterijvoertuigen. De individuele laadstandaards wordt getest op aparte testcircuits en in openbare plaatsen om de volledige waaier aan verschillende oplaadopties in kaart te brengen. In totaal worden bijna 250 Audi e-tron prototypes aan deze tests onderworpen. Samen zullen ze meer dan vijf miljoen kilometer afleggen. Dat komt ruwweg overeen met 125 keer de wereld rond en 85.000 uur testritten.

Nog voor de eigenlijke wereldpremière zal een deel van de Audi e-tron testvloot in hun 'elektrische' camouflage over de openbare weg rijden. De eerste tussenstop voor de verschillende prototypes is Genève. Bij de start van het autosalon zullen zij de belangrijkste plaatsen in de Zwitserse wereldstad aandoen. De uitgelezen gelegenheid om het prototype in zijn unieke livrei vast te leggen op de gevoelige plaat en die foto's met de hashtag #etron te posten op sociale netwerken.