8 december 2017
Feedback
 

Audi

Audi op het 96e Autosalon van Brussel

Autozine
8 december 2017 | Op het komende autosalon van Brussel, dat van 12 tot 21 januari 2018 plaatsvindt, stelt Audi 31 voertuigen voor aan het grote publiek. De sterren zijn de Audi A7 Sportback die zijn debuut maakt in België, en de A8 en RS4 Avant die hun Belgische salonpremière beleven. Met de Audi Q8 sport concept, werpt Audi alvast een blik op zijn nieuwste model dat in 2018 voorgesteld zal worden. De stand met een oppervlakte van 2.479 m² bevindt zich in Paleis 12 op de Heizel. In paleis 1 wordt de nieuwe Audi R8 Coupé RWS tentoongesteld.
 

De nieuwe Audi A7 Sportback belichaamt nadrukkelijk Audi's nieuwe designtaal en lost de designbelofte van de prologue-studiemodellen in. De vierdeurscoupé geeft concreet vorm aan een Gran Turismo van een volgende generatie. De architectuur van het interieur van de nieuwe A7 sluit naadloos aan bij het nieuwe MMI touch response-bedieningsconcept van Audi. Het vervangt de draai-drukknop evenals de klassieke toetsen van het vorige model door twee grote aanraakschermen met hoge resolutie. Het bedieningsconcept van de MMI touch response met haptische en akoestische feedback is intuïtief te gebruiken zoals een smartphone: wanneer de vinger een functie activeert, hoort en voelt de gebruiker een klik ter bevestiging.

Audi

Met de AI-knop activeert de bestuurder de Audi AI Remote Park Pilot en de Audi AI Remote Garage Pilot, die in de loop van het jaar 2018 beschikbaar zullen zijn. Ze sturen de nieuwe A7 Sportback automatisch in een parkeerplaats of garage en er weer uit. De bestuurder kan voor het manoeuvre uitstappen en de functie via de myAudi-app op zijn smartphone opstarten. Het centrale rijbijstandssysteem (zFAS) stelt op basis van de samengevoegde sensorgegevens permanent een beeld van de omgeving samen. Daarvoor gebruikt het de gegevens van een complexe sensorenset. Afhankelijk van de uitrusting omvat deze set tot vijf radarsensoren, vijf camera's, twaalf ultrasone sensoren en een laserscanner.

Naast de Audi AI-systemen zijn er in de nieuwe A7 Sportback in totaal 39 rijbijstandssystemen om de taak van de bestuurder te verlichten.

De grootste innovatie op onderstelgebied is de dynamische vierwielsturing. Ze verzoent een direct, sportief stuurgedrag met superieure rijstabiliteit en lost op die manier het conflict tussen levendigheid en rijcomfort op. De achterwielen kunnen tot 5 graden mee- of tegensturen. Daardoor wordt de draaicirkel bij maximale stuurhoek met 1,1 meter verkleind. Vanaf 60 km/u stuurt de achteras in dezelfde richting, wat de rijstabiliteit in rechte lijn en bij het veranderen van rijstrook ten goede komt.

Audi

Alle motoren in de nieuwe A7 Sportback zijn standaard uitgerust met een nieuw 'mild hybrid'-systeem (MHEV) voor meer comfort en efficiëntie. Bij de V6-motoren wordt gebruikgemaakt van een elektrisch hoofdsysteem van 48 volt. Een startdynamo met riemaandrijving (RSG) werkt hier samen met een lithium-ionaccu en bereikt tijdens het afremmen een recuperatievermogen tot 12 kW. De vierdeurscoupé kan tussen 55 en 160 km/u met uitgeschakelde motor coasten en daarna comfortabel weer starten via de RSG.

De stop-startfunctie is aanzienlijk uitgebreid en wordt nu geactiveerd vanaf 22 km/u. In combinatie met de standaard camera vooraan kan de motor bij stilstand anticiperen om opnieuw te starten zodra het voorliggende voertuig zich in beweging zet. In reële rijomstandigheden zorgt de MHEV-technologie voor een verbruiksdaling tot 0,7 liter per 100 kilometer.

De nieuwe Audi A7 Sportback wordt gelanceerd met de 3.0 V6 TFSI 340 pk en een maximumkoppel van 500 Nm. In de NEDC verbruikt de basisversie van de Audi A7 55 TFSI 6,8 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 154 g/km. Zijn quattro-aandrijving maakt gebruik van de efficiënte ultra-technologie, die de achterwielen alleen inschakelt indien nodig. Andere zes- en viercilindermotoren, zowel op benzine als op diesel, volgen kort na de productiestart.

Audi

De nieuwe Audi A8 valt vanaf de eerste blik op door zijn dynamische lijnenspel. Hij wijdt een nieuw designtijdperk in bij Audi. Het interieur van de nieuwe Audi A8 innoveert met zijn volledig digitale instrumentenbord. Een resoluut moderne en ambitieuze aanpak, die het dashboard een revolutionaire aanblik geeft door komaf te maken met de traditionele druk- of draaiknoppen. In het midden bevindt zich een 10,1 duim groot aanraakscherm.

De nieuwe Audi A8 zet nieuwe bakens uit op het vlak van autonoom rijden. Het is de eerste auto op de markt die is ontwikkeld voor een doorgedreven geautomatiseerd rijgedrag. De Traffic Jam Pilot neemt in files tot een snelheid van 60 km/u de bediening over van de bestuurder. Dankzij een reeks sensoren en radars aan boord kan hij zelfstandig remmen, vertrekken, optrekken en zelfs bochten nemen. Er is geen enkele menselijke tussenkomst vereist. De bestuurder kan zich dus - afhankelijk van de wetgeving in het land waar hij rijdt - met andere zaken bezighouden: een tijdschrift lezen, e-mails beantwoorden, een sms sturen, zijn sociale netwerken raadplegen of zelfs naar de ingebouwde televisie kijken. De introductie van de Audi AI Traffic Jam Pilot betekent dat het wettelijk kader in iedere individuele markt moet worden verduidelijkt.

De Audi R8 Coupé V10 RWS komt in een beperkte reeks van 999 exemplaren (Rear Wheel Series). Hij krijgt achterwielaandrijving en zal uitsluitend handmatig gebouwd worden in de Böllinger Höfe R8-fabriek. Het puristische karakter van de nieuwe R8-variant wordt onderstreept door het matzwarte rooster van de Singleframe en de matzwarte luchthappers aan de voor- en achterkant van de auto. De Coupé is verkrijgbaar met een optionele rode strip die over de motorkap, het dak en de achterkant loopt. Het dashboard krijgt een genummerd plaatje - '1 van 999' - wat het beperkte aantal exemplaren aangeeft.

Audi

De V10-middenmotor van de Audi R8 Coupé V10 RWS produceert 397 kW (540 pk). Hij levert zijn maximumkoppel van 540 Nm bij 6.500 t/min. Dankzij deze 5.2 FSI-motor sprint hij van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden en door naar een topsnelheid van 320 km/u. De chassisafstelling en controlesystemen maken gecontroleerde drifts mogelijk als de bestuurder de 'dynamische' modus selecteert in het standaard dynamische wegliggingssysteem Audi drive select en de Stabilization Control ESC in 'Sport' zet.

Audi illustreert met het studiemodel Audi Q8 sport concept het potentieel van de toekomstige Q8-modelreeks, die baanbrekende aandrijftechnologie combineert met een uitgesproken sportieve look. Kortom, de dynamische en tegelijk efficiënte SUV van morgen. Audi combineert hier een 3.0 TFSI-zescilindermotor inclusief een 'mild hybrid'-systeem (MHEV) en actieve energierecuperatie met een puur elektrisch aangedreven compressor. De tussen de krukas en versnellingsbak gemonteerde starter-generator zorgt voor de recuperatie en werkt indien nodig omgekeerd als extra elektromotor. Het 48V-boordnet staat in voor de stroomvoorziening. Met zijn vermogen van 350 kW (476 pk) en 700 Nm koppel sprint hij in slechts 4,7 s van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 275 km/u. Zijn rijbereik van meer dan 1.200 km maakt hem dan weer bijzonder geschikt voor lange trajecten.

Dankzij zijn recuperatievermogen van 20 kW schittert de grote SUV tegelijk met een ingetogen verbruik. Tegenover een model met een conventionele TFSI-zescilindermotor zonder MHEV-systeem verbruikt de 20 kW krachtigere Q8 sport concept bijna één liter minder per 100 km, goed voor een verbetering van de CO2-uitstoot met ongeveer 25 g/km. De achteraan onder de koffer geplaatste lithium-ionaccu met een capaciteit van 0,9 kWh maakt het mogelijk om de auto in Stop&Go-verkeer langzaam te laten doorrijden met uitgeschakelde verbrandingsmotor of om puur elektrisch te manoeuvreren en parkeren. De actieve recuperatie via de starter-generator van 20 kW laadt bij het remmen de accu snel weer op, zodat de elektrische aandrijving maximaal ter beschikking staat.

Audi

Het hybridemanagement regelt de werking van de Audi Q8 sport concept tijdens het rijden op een intelligente en flexibele manier. Afhankelijk van de situatie kan de topklasse-SUV 'boosten', 'zeilen' of energie recupereren. De sturingseenheid gebruikt daarvoor bijzonder gedetailleerde informatie over de omgeving, afkomstig van de standaard aanwezige predictieve efficiëntie-assistent. Daarin zijn ook de trajectgegevens van het navigatiesysteem en de Car-to-X-diensten van Audi Connect opgenomen.

Het interieur van de Audi Q8 sport concept ademt pure luxe uit met uitgestrekte lijnen, verfijnde materialen en een overvloed aan ruimte. Het dashboard heeft grote touchscreens, aangevuld met de allernieuwste versie van de innovatieve Audi Virtual Cockpit en een head-updisplay dat met augmented reality werkt. Het zogenaamde 'contact-analogue' head-updisplay projecteert belangrijke informatie op de voorruit in het directe gezichtsveld van de bestuurder en plaatst die schijnbaar in de reële omgeving. Zo verschijnt een navigatiepijl bijvoorbeeld in dezelfde positie als een echte pijl op de weg - een intelligente toepassing van augmented reality. Ook bij de aanwijzingen van de rijbijstandssystemen versmelten de virtuele en reële wereld met elkaar.

Audi presenteert de e-tron FE04, de eerste volledig elektrisch aangedreven racewagen van het merk. Hij weerspiegelt op het circuit dat Audi zich ontwikkelt van een conventionele autoconstructeur tot een vooruitstrevende mobiliteitsprovider. De Audi e-tron FE04 van het vierde seizoen is een éénzitter en de nieuwste generatie van kampioen Lucas di Grassi's winnende racewagen. Audi heeft de volledige aandrijflijn, bestaande uit motor, transmissie en onderdelen van de ophanging zelf ontwikkeld.

Audi

De combinatie van motor en versnellingsbak, die Audi en zijn technologiepartner Schaeffler samen hebben ontwikkeld, is het middelpunt van de auto. Het maximale vermogen van de motor is in de kwalificatie beperkt tot 200 kW (272 pk) en in de race tot 180 kW (245 pk). Via de zogenaamde 'FanBoost' kan kortstondig een vermogen tot 200 kW (272 pk) aan de bestuurders beschikbaar worden gesteld. De Audi e-tron FE04 heeft zijn vermogen te danken aan een 200 kilogram wegende accu die door Williams Advanced Engineering werd ontwikkeld en die voor alle wagens identiek is. De lithium-ionaccu heeft een capaciteit van 34 kWh, waarvan 28 kWh kan worden gebruikt.

Het minimale gewicht van een Formule E-racewagen bedraagt 880 kilogram (inclusief de bestuurder). De elektrische racewagen sprint in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Zijn topsnelheid op de stratencircuits door de stad bedraagt ongeveer 225 km/u.

Natuurlijk pakt Audi ook uit met niet te missen salonvoorwaarden. Zo zijn er uitzonderlijke vanafprijzen op de Audi A1 en Q3 Limited Edition (met bovendien erg voordelige maandaflossingen in AutoCredit), optievouchers voor R- en RS-modellen en special editions zoals de Black Editions die het sportieve en dynamische karakter van het Audi-productgamma benadrukken. Alle voorwaarden zijn op overzichtelijke wijze gebundeld op www.audi.be.

Audi

De Audi-stand herbergt op de mezzanine ook een bijzonder exclusieve zone, de 'Audi exclusive lounge', die staat voor ultieme personalisering en voor de superieure kwaliteit van Audi. Iedere Audi exclusive wordt volledig samengesteld op maat van de klant, die uit het specifieke gamma van Audi exclusive kan kiezen om van zijn Audi een uniek en persoonlijk exemplaar te maken. Alle Audi exclusive-uitrustingen worden af fabriek gemonteerd, zodat ze aan de hoogste kwaliteitseisen beantwoorden, en dat voor alle modellen, van de Audi A1 tot de A8. In de Audi-shop op de stand kan de bezoeker kennismaken met een mooie selectie artikelen uit de Audi-collectie, gaande van miniatuurmodellen, uurwerken en kleding tot lifestyleartikelen en Audi-accessoires.