1 augustus 2019
Audi e-tron

Audi e-tron

Audi e-tron nu ook als 50 Quattro

Autozine
1 augustus 2019 | Audi introduceert eind dit jaar een nieuwe vermogensversie van zijn elektrische SUV: de Audi e-tron 50 quattro. De nieuwkomer zal door twee elektrische motoren worden aangedreven met een totaalvermogen van 230 kW en een maximumkoppel van 540 Nm. Met een bruto energiegehalte van 71 kWh staat de batterij garant voor een rijbereik van meer dan 300 km volgens de WLTP-cyclus.
Nieuwe vloermatten voor de Audi e-tron?
Dat kan! Vanaf € 45
Just Carpets.be

 

De Audi e-tron 50 quattro combineert een hoog efficiëntieniveau met sportieve prestaties. Net als het model dat aanvankelijk op de markt werd gebracht, is de nieuwe basisversie ook met twee elektrische motoren uitgerust: één op de vooras en één op de achteras. Met een gecombineerd totaalvermogen van 230 kW en een totaal maximumkoppel van 540 Nm stuwen ze de elektrische SUV in 7,0 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De snelheid wordt pas bij 190 km/u elektronisch begrensd. Met het oog op de hoogst mogelijke efficiëntie wordt in de meeste rijomstandigheden alleen de achterste elektrische motor aan het werk gezet; de voorste krachtbron wordt predictief ingeschakeld zodra dat nodig is. Het elektrische vierwielaandrijvingssysteem wordt uiterst snel geregeld, is in hoge mate onderling geconnecteerd en werkt nauwkeurig. In combinatie met moderne ophangingscomponenten zoals de luchtvering en het lage zwaartepunt van het voertuig claimt de e-tron 50 quattro uitstekende dynamische eigenschappen en een uitmuntende stabiliteit.

Audi e-tron

De batterij-unit van de auto bestaat uit 324 prismacellen die in 27 modules zijn ondergebracht. Zij slaan tot 71 kWh energie op, wat volstaat voor een rijbereik van meer dan 300 kilometer volgens de WLTP-cyclus. De hoge efficiëntie kan worden toegeschreven aan de nieuw gekalibreerde aandrijving en verschillende ingrepen waarmee het hoogspanningssysteem kon worden geoptimaliseerd. Het lagere brutogewicht, dat ook de rolweerstand helpt verlagen, en het efficiënte thermische beheersysteem met de standaard warmtepomp helpen in dit verband eveneens. Het systeem regelt niet alleen de temperatuur in het interieur, maar voorkomt ook oververhitting van de batterij. Daarnaast zorgt het voor de nodige afkoeling van de elektrische motoren, de vermogenselektronica en de lader. Op die manier draagt het systeem bij tot de lange levensduur van de hoogspanningscomponenten en maakt het snel laden met gelijkstroom (DC) mogelijk.

De batterij van de Audi e-tron 50 quattro kan aan een zogenaamd 'high-power' laadstation met maximaal 120 kW worden opgeladen. Dit betekent dat de elektrische SUV na een laadbeurt van ongeveer een half uur weer helemaal klaar is voor een volgende lange etappe. De batterij kan ook met wisselstroom (AC) worden gevoed. Met een laadcapaciteit van 11 kW betekent dit dat de batterij na ongeveer zeven uur opgeladen is. Na de marktintroductie zal een tweede ingebouwd laadsysteem als optie worden aangeboden. Hiermee zal het voertuig aan de vlot beschikbare AC-stations tot 22 kW kunnen worden opgeladen. De Audi e-tron Charging Service, de eigen laaddienst van het merk, biedt klanten met een kaart toegang tot meer dan 100.000 openbare laadpunten in Europa: een aantal dat voortdurend toeneemt. Daarnaast kunnen ze hun elektrische SUV tijdens het eerste jaar zonder een maandelijkse basisvergoeding opladen.

Bij de Audi e-tron 50 quattro wordt standaard ook het compacte mobiele laadsysteem meegeleverd, waarmee de batterij thuis kan worden opgeladen. Dit systeem ondersteunt een laadcapaciteit van maximaal 11 kW wanneer het met een industrieel stopcontact van 400 volt is verbonden. Met een huishoudelijk stopcontact van 230 V is 2,3 kW haalbaar. Tegen het einde van 2019 zullen klanten indien gewenst een aansluiting op het laadsysteem kunnen bestellen waarmee ze slimme laadfuncties zullen kunnen gebruiken. Daarmee zullen ze bijvoorbeeld de batterij van hun Audi e-tron tijdens de daluren kunnen opladen, waardoor ze elektriciteitskosten kunnen besparen. In combinatie met een energiebeheersysteem thuis kunnen klanten van extra voordelen genieten (bv. opladen met zelf geproduceerde zonne-energie als de klant een fotovoltaïsch systeem bij hem thuis heeft geïnstalleerd). Met de myAudi-app kunnen klanten alle laadprocessen en timers en de airco vooraf via hun smartphone instellen.

Net als de krachtiger versie van de elektrische SUV recupereert de Audi e-tron 50 quattro bij meer dan 90% van alle vertragingen ook energie via zijn twee elektrische motoren (voornamelijk via de achterste). Dit betekent dat de energie van bijna alle normale remmanoeuvres wordt gerecupereerd en naar de batterij wordt teruggevoerd. Het nieuw ontwikkelde wielremsysteem met elektrohydraulische activering wordt alleen boven een vertraging van meer dan 0,3 g aan het werk gezet. Dit levert in alle situaties kortere remwegen op. De standaard efficiëntieassistent helpt de bestuurder ook om een zuinige rijstijl aan te houden dankzij de automatische recuperatie en de predictieve informatie die in de virtuele cockpit van Audi wordt weergegeven. Het systeem maakt daarbij gebruik van radarsensoren, camerabeelden, navigatiedata en Car-to-X-informatie om de verkeersomgeving en de route op een correcte manier te detecteren. In combinatie met het adaptieve cruisecontrol rijhulpsysteem kan de efficiëntieassistent de elektrische SUV ook op een predictieve manier afremmen en doen accelereren.

De Audi e-tron 50 quattro, die wordt geassembleerd in de koolstofneutrale productievestiging in Brussel, zal tijdens het laatste kwartaal van 2019 gecommercialiseerd worden op de Europese markten. In ons land krijgt het nieuwe model een basisprijs mee van 70.950 euro (btw inbegrepen).