Publicatiedatum: 31 augustus 2007
Audi A8 (2004 - 2010)
Test

Audi A8 (2004 - 2010)

De verlichting

Test - Staatshoofden, ministers en andere hoogwaardigheidsbekleders laten zich graag rondrijden in de Audi A8. De top van het bedrijfsleven kiest de A8 als leaseauto die succes en een verfijnde smaak uitstraalt. Voor deze selecte groep is er goed nieuws: de A8 heeft een facelift ondergaan. Dankzij een nieuwe basismotor is de A8 bovendien één van de schoonste auto's in z'n klasse geworden.

In stripverhalen geeft een lampje boven het hoofd aan dat iemand een helder idee heeft. Zo'n lampje hoort zeker thuis boven het hoofd van de Audi-technicus die de A8 een facelift heeft gegeven. Dat is niet vanwege de nieuwe "single frame" grille, de LED achterlichten of de likjes chroom waarmee de auto is verfraaid.

Een technicus zag het licht en durfde het aan de grote A8 te voorzien van een relatief kleine 2.8 liter motor. Ter vergelijking: concurrent Mercedes-Benz begint met een 3.5 liter motor in het topmodel, Lexus doet het in de top voor niet minder dan 4.6 liter. Dankzij een aantal slimme vindingen is Audi's nieuwe "2.8 FSI" basismotor goed voor een vermogen van 210 pk / 280 Nm.

Audi A8 (2004 - 2010)

Bovendien is de motor zo gebouwd dat het verbruik relatief laag is. De interne wrijving is geminimaliseerd en dankzij een uitgekiend kleplichtsysteem is de verbranding zeer efficiënt. Volgens de fabrikant bedraagt het gemiddelde verbruik 8.3 liter per 100 km en is de uitstoot 199 gram CO2 per kilometer.

Lichtgewicht

Daarbij is de A8 één van de weinige auto's in dit segment die van aluminium is gemaakt, wat de A8 veel lichter maakt dan de tegenstrevers. Mede daarom is deze bescheiden krachtbron toch goed voor prima prestaties.

De zescilinder is uitzonderlijk stil en, zoals het hoort, zoeft ook dit instapmodel van de A8 vrijwel onhoorbaar over de snelweg. Dankzij de continu variabele transmissie blijft het toerental laag: 120 km/u betekent ongeveer 2.000 toeren per minuut. De reactie op het gas is direct en alert, altijd is volop vermogen beschikbaar. In de stad toont de A8 de souplesse en rust die bij een auto als deze hoort. Op de snelweg kunnen moeiteloos zeer hoge kruissnelheden worden aangehouden.

Audi A8 (2004 - 2010)

Zwaargewicht

Ter vergelijking is ook een rit gemaakt met het topmodel: de machtige W12. Deze twaalfcilinder 6.0 liter uitvoering is verpletterend snel, maar zelfs in vergelijking met de 450 pk sterke krachtpatser is het nieuwe instapmodel geen trage auto.

Sterker nog: de W12 is merkbaar zwaarder en dat maakt de auto minder levendig. In het remmen en sturen is dat direct merkbaar. De nieuwe 2.8 FSI maakt de A8 juist tot een opmerkelijk lichtvoetige limousine. Deze lichtste A8 stuurt direct en agiel en voelt als een kleine, lenige auto. Tegelijkertijd biedt ook de A8 2.8 toch alle rust en comfort die een auto in dit segment moet bieden.

Audi A8 (2004 - 2010)

Vele handen maken licht werk

Wat een auto in dit topsegment ook moet bieden is een bevoorrecht en behaaglijk gevoel. De inzittenden moeten zich vanaf het eerste moment omringd voelen door schoonheid en pure luxe. Op dit punt stelt de A8 teleur. De vormgeving is steriel, koud en klinisch. Het grijze interieur van de testauto is fraai, maar weet toch niet te behagen.

De uitrusting is uitgebreid en modern, maar voor de pure verwennerij moet opnieuw in de buidel worden getast voor kostbare optie-paketten. Pas dan komen het subliem klinkende Bang & Olufsen audiosysteem, dubbel glas, 4 zone klimaatbeheersing en portieren met servosluiting binnen bereik.

Audi A8 (2004 - 2010)
Audi A8 (2004 - 2010)

Onder de opties zijn twee nieuwe veiligheidssystemen. "Lane assist" waarschuwt middels trillingen in het stuurwiel wanneer de auto onbedoeld (lees: zonder richting aan te geven) de markering op het wegdek overschrijdt. De vraag is echter of chauffeurs die dat nodig hebben een rijbewijs verdienen. Veel zinniger is "Side assist", waarbij door middel van lampjes in de buitenspiegel wordt aangegeven wanneer zich een object in de dode hoek bevindt.

Standaard biedt de A8 zowel voor- als achterin volop ruimte. Wie zich laat sturen heeft achterin alle ruimte. De variant met verlengde wielbasis (+17 cm) doet daar nog eens een flinke schep bovenop. Dan is de A8 een heerlijke plek om te werken of juist ongestoord te rusten na een dag van hard werken. In het vooronder gaat het werk van de nieuwe, efficiënte motor natuurlijk altijd onverstoorbaar door.

Conclusie

"Downsizing" is niet het eerste woord dat te binnen schiet bij de gedachte aan de Audi A8. Toch heeft Audi juist het grootse topmodel voorzien van een relatief kleine motor. Dankzij uitgekiende techniek biedt de A8 ook met de nieuwe 2.8 FSI motor de prestaties, souplesse en rust die bij een auto in het topsegment horen. Het verbruik is juist ongebruikelijk laag voor een auto als deze. Als klap op de vuurpijl rijdt de A8 dankzij het lichtere gewicht ook nog eens prettiger dan voorheen.

voor
  • Zeer comfortabel
  • Licht en wendbaar
  • Zuinige, snelle, stille 2.8 FSI motor
tegen
  • Steriele vormgeving interieur
  • Alleen compleet met optie-paketten