Publicatiedatum: 24 juli 2007
Audi S5
Rijtest

Audi S5

Watervlug

Rijtest - Een Audi S5 is een trots bezit. Deze strak gelijnde coupé met 354 pk sterke V8 motor biedt volop rijplezier. Maar de rijlessen van destijds hebben menig chauffeur niet voorbereid op zo'n krachtige auto. Daarom biedt Audi rijvaardigheidstrainingen aan voor rijders van de snelste modellen. Autozine testte beide.

Op een vroege dinsdagochtend ligt het TT circuit van Assen er verlaten bij. Het is koud en de regen valt met bakken uit de hemel. Alleen in een klein zaaltje brandt al licht. Daar brengt een instructeur van het "Audi Driving Experience Team" de gelukkigen van vandaag de fijne kneepjes bij van het rijden met een snelle Audi.

Audi S5

Quattro

De zware regenval lijkt een probleem op een dag als deze, maar het maakt de training juist extra interessant. Na het korte theoriegedeelte is het tijd de 4.2 liter achtcilinder te starten. Een druk op de knop is genoeg. In het interieur van deze grote coupé is nauwelijks wat te horen, maar buiten de auto klinkt een machtige grom. De 354 paardenkrachten zijn tot leven gekomen en staan te trappelen om te presteren.

Tijdens de eerste proef laat een instructeur zien wat de ideale lijn door een bocht is. Hij wijst aan waar het rempunt ligt, waar moet worden ingestuurd en wanneer weer gas mag worden gegeven. Dat laatste is het interessantst! Met het vermogen dat de S5 levert, is de kans groot dat de banden de krachten niet op het asfalt kunnen overbrengen. Dat zou wielspin opleveren waardoor de auto, ook in de ideale lijn, toch de grip verliest.

Audi S5

Accelereren

Dankzij Audi's Quattro-aandrijving wordt het motorvermogen niet op slechts twee, maar op alle vier de wielen overgebracht. De S5 kan het vermogen daarom zelfs op het scherpst van de snede gemakkelijk verwerken. In de stromende regen wordt het tempo er goed ingezet. 5,1 seconden na vertrek staat de 100 km/u op de teller en met die snelheid wordt de bocht ingezet.

De S5 laat zich heerlijk sturen en kan ook in deze omstandigheden optimaal presteren. Op het rechte stuk na een bochtencomplex loopt de snelheid gemakkelijk op tot zo'n 160 km/u. Daarbij valt op dat de auto nog steeds comfortabel blijft; het gevoel van snelheid is gering. In bijvoorbeeld een Audi RS4 lijkt het allemaal veel harder te gaan.

Audi S5

Slalom

Tijdens de slalom demonstreert Audi de wendbaarheid van de S5. Het zwaartepunt van de motor is zo ver mogelijk naar het midden verplaatst. Mede daarom is het gewicht van de auto vrijwel perfect (50/50) over de voor- en achterwielen verdeeld. Tenslotte past Audi veelvuldig aluminium toe om de auto zo licht mogelijk te maken. Het resultaat is dat ook deze forse coupé zich watervlug tussen de pionnen laat sturen.

Opnieuw valt op dat de S5 geen compromisloze sportwagen is. De besturing is te licht en de auto helt wel degelijk over. Wanneer de bestuurder het te gek maakt, glijdt de S5 voorspelbaar en eenvoudig corrigeerbaar over de voorwielen weg. De standaard aanwezige elektronische vangnetten geven de coureur in spe enige ruimte om zelf te spelen. Wanneer het te gek wordt, grijpt de elektronica in.

Openbare weg

Na de cursus leert een rit over de openbare weg dat deze atleet zich net zo goed thuisvoelt buiten het circuit. De afwezigheid van een machtig motorgeluid, zorgt er nu voor dat de S5 comfortabel is en dat ook blijft op lange afstanden. Wel valt op dat de extra verzwaarde koppeling vooral bedoeld is om plotseling veel vermogen te verwerken; kalm en schokvrij wegrijden met de S5 is een hele kunst. Het feit dat de auto niet op een keihard sportonderstel staat, laat ook enige ruimte voor comfort op slecht wegdek.

Audi S5
Audi S5

In het ruime coupé-interieur (verwacht geen knusse tweezitter) ontbreekt het aan niets. Een links/rechts gescheiden klimaatcontrolesysteem, een door Bang & Olufsen verzorgd audiosysteem, een navigatiesysteem, integratie van de mobiele telefoon en parkeerhulp zijn allemaal standaard. De met leder beklede, elektrisch verstelbare en elektrisch verwarmbare kuipstoelen zitten voortreffelijk. De ruimte op de achterbank is mede door de grote voorstoelen minimaal, de bagageruimte is juist zeer groot.

Conclusie

Een Audi S5 blijft een Audi A5, en dat is een compliment. De S5 levert dankzij een 4.2 liter V8 FSI motor volop vermogen en kan dat dankzij Quattro vierwielaandrijving ook optimaal benutten. De lichte bouw en gunstige gewichtsverdeling maken de auto wendbaar en geven een subliem weggedrag. Tegelijkertijd is de S5 een comfortabele auto die zich prima leent voor dagelijks gebruik.

Tijdens de rijvaardigheidstraining van Audi leert de trotse eigenaar in een veilige omgeving waartoe deze auto daadwerkelijk in staat is. Ervaren instructeurs laten zien waar de grenzen liggen en hoe te handelen als die grens wordt overschreden. Op die manier heeft de trotse eigenaar nog heel lang plezier van zijn/haar Audi S5.

voor
  • Sublieme prestaties
  • Sportief en comfortabel
  • Gedistingeerd uiterlijk
tegen
  • Forse prijs
  • Geen coupe-gevoel
  • Te lichte besturing