Publicatiedatum: 11 april 2008
Audi A4 Avant (2008 - 2015)
Test

Audi A4 Avant (2008 - 2015)

Nutztier für Genießer

Test - Er is een verschil tussen een lekker luchtje en een verfijnd parfum, een verhaaltje en literatuur, een hapje eten en haute cuisine, een schilderijtje en een meesterwerk. Steeds dienen ze hetzelfde doel, maar maken de details een wereld van verschil. Zo is het ook met de A4 Avant. Een uitgebreide proefrit leert dat dit nieuwste model van Audi meer is dan zomaar een stationcar.

Voor Audi-liefhebbers volstaat de fotoreportage bij dit verslag. Ook de A4 Avant heeft de voor Audi kenmerkende strakke vormgeving en smetteloze afwerking die een onbedwingbare aantrekkingskracht op hen uitoefent.

Deze stationcar heeft een zogenaamde "Tornado"-lijn die van de koplampen helemaal doorloopt tot de achterlichten en de auto al dynamiek geeft als deze stilstaat. De Avant is even groot als de sedan, maar het lijnenspel geeft de indruk van een langere, elegantere verschijning.

Rijden of schrijden?

Maar het blijft niet bij uiterlijk vertoon. Audi onderscheidt zich door een sportieve ondertoon en mede daarom is deze A4 Avant niet alleen een plezier om naar te kijken. Een echte aanrader is de 2.0 liter T-FSI krachtbron (nog niet leverbaar bij introductie, verwacht rond de zomer). Dankzij de innovatieve "T-FSI" techniek levert deze relatief kleine motor toch een groot vermogen (211 pk), terwijl het verbruik wel "klein" blijft (6,8 liter per 100 km).

Audi A4 Avant (2008 - 2015)

Met deze nieuw ontwikkelde motor reageert de A4 Avant op z'n zachtst gezegd gretig op het gaspedaal. Vanaf het eerste moment is voelbaar dat deze statige zakenauto meer dan voldoende vermogen paraat heeft. Al vanaf 1.500 toeren per minuut is de maximale trekkracht van 350 Nm beschikbaar, waardoor de auto een zeer levendig (lees: uitdagend) karakter heeft.

Wie zich niet laat provoceren door de gewillige motor, heeft aan de A4 Avant TFSI juist een heerlijke stille en comfortabele zakenauto.

Zelfs deze bescheiden benzinemotor levert al zo veel vermogen dat de voorwielen het maar net kunnen behappen. Mede daarom is Audi's "Quattro" vierwielaandrijving leverbaar op de meeste motorvarianten.

Audi A4 Avant (2008 - 2015)
Audi A4 Avant (2008 - 2015)

De meeste testkilometers zijn afgelegd met de 2.7 liter zescilinder turbodiesel (leverbaar vanaf midden 2008) met achttraps automaat. Deze geeft de A4 Avant een compleet ander karakter. Deze krachtpatser levert de prestaties met zo veel gemak en superioriteit, dat de A4 Avant diesel zich gedraagt als een statige reislimousine. De kleinere motoren zorgen door hun levendige karakter juist voor meer dynamiek en sportiviteit.

Dynamiek of comfort?

Een deel van het rijplezier is te danken aan het onderstel. Met het standaard onderstel is een A4 Avant een heerlijk sturende auto die een mooi compromis tussen veiligheid en comfort biedt. Het optionele sportonderstel maakt de auto beduidend levendiger, maar volgens sommigen juist nerveus.

"Dynamic Steering" zorgt ervoor dat de auto directer stuurt bij lage snelheid, en juist stabieler is op hoge snelheid. De wegligging is uitstekend. Daarbij is de communicatie tussen auto en bestuurder zo goed, dat prima merkbaar is wanneer de grenzen zijn bereikt.

Het verschil tussen beide onderstellen is groot en een proefrit met beide varianten is zeker de moeite waard. Zoals in het intro al werd aangegeven zit het verschil in de details: het sportonderstel maakt van een prima rijdende auto een voortreffelijke stuurmansauto.

Leasebak of zakenauto?

Dat laatste komt niet geheel als een verrassing: de conclusie van de testrit met de Audi A4 sedan was niet anders. Maar de Avant koppelt aan het rijplezier de praktische eigenschappen van een stationcar.

Toch valt die extra ruimte in eerste instantie tegen. De sedan en stationcar zijn even groot: Audi heeft niet de moeite genomen om de Avant significant meer binnenruimte te geven door middel van een grotere wielbasis of extra overhang. De ruimte op de achterbank is daarom matig.

Audi A4 Avant (2008 - 2015)

Lange passagiers zitten met de knieën tegen het harde kunststof van de achterkant van de voorstoelen (het materiaal verschilt per uitvoering). De dikke rand bij de aansluiting tussen het dak en de deuren dwingt passagiers het hoofd schuin te houden. Tenslotte drukken de achterste hoofdsteunen hinderlijk in de nek en zijn de verstelmogelijkheden gering. De ruimte op de achterbank is voldoende voor kinderen, maar lange volwassenen zitten niet prettig achterin.

Pakezel of reisgenoot?

Gelukkig is het praktische aspect van de Avant juist zeer doordacht. De kofferruimte is fors en kent geen tildrempel, zodat in- en uitladen eenvoudig is. De achterklep kan (optioneel) elektrisch openen en sluiten. Dat lijkt misschien overbodig, maar in de praktijk is dit met handen vol boodschappen een uitkomst.

Audi A4 Avant (2008 - 2015)
Audi A4 Avant (2008 - 2015)

De bagageruimte is eenvoudig te vergroten; een druk op de knop is voldoende om de achterbank op te klappen. De laadruimte is met 1.430 liter gemiddeld groot voor een auto van deze omvang (maar veel groter dan de vorige A4 Avant). Heel praktisch is de tweezijdige laadvloer: de ene kant is bekleed met stof, de andere kant is van stevig rubber. Een pakket van (optionele) flexibele barrières, zelf te plaatsen scheidingswanden en bevestigingsogen zorgen ervoor dat de lading perfect is vast te zetten en de laadruimte flexibel is te gebruiken.

Conclusie

Voor buitenstaanders is het soms onbegrijpelijk waarom schijnbaar rationele zakenmensen in katzwijm vallen voor een nieuwe Audi. Menig liefhebber heeft in het bijzonder uitgekeken naar de nieuwe A4 Avant. Audi stelt niet teleur en heeft een waar kunstwerk van de auto gemaakt. Alleen daarom is deze stationcar voor menigeen zelfs aantrekkelijker dan de sedan.

Alhoewel de ruimte op de achterbank tegenvalt, is de kofferruimte juist groot, praktisch en flexibel te gebruiken. De uitrusting is volledig afhankelijk van de gekozen optiepakketten. Alle denkbare luxe is leverbaar, met name het "B&O" audiosysteem is zeer de moeite waard.

Ook de rijeigenschappen zijn sterk afhankelijk van de uitvoering. Met het standaard onderstel en een zescilinder dieselmotor voelt de auto groot en statig. Dan is de A4 een comfortabele, bijna majestueuze auto, die zich bij uitstek leent voor het afleggen van zeer lange afstanden. De lichtere motoren zijn juist levendig en geven in combinatie met een sportonderstel een uitgesproken dynamisch karakter. De Audi A4 Avant mag dan een functionele stationcar zijn, het is een werkpaard voor echte fijnproevers.

voor
  • Uitstekende rijeigenschappen
  • Grote, praktische bagageruimte
  • Zuinige, sterke, stille motoren
tegen
  • Laadvloer niet geheel vlak
  • Matige hoofd- en beenruimte achterin
  • Pas echt bijzonder met (kostbare) opties