Publicatiedatum: 11 mei 2006
Alfa Romeo Brera
Test

Alfa Romeo Brera

Supermodel

Test - Een supermodel is nog mooier dan een gewoon fotomodel. De Alfa Romeo Brera is zo veel mooier dan gewone auto's, dat dit model de titel "supermodel" ook verdient. Toen de Brera in 2002 als conceptcar op de Autosalon van Genève werd getoond, was het zonder enige twijfel de ster van de show. Kort daarop begon een ware prijzenregen voor de ontwerpers van de Brera. Nu staat de auto daadwerkelijk in de showroom en is de vraag: rijdt hij zo goed als hij er uitziet?

Het is de scherp gevouwen neus met zes boos kijkende priemende koplampen waarmee de Brera de aandacht wist te trekken tijdens de eerste presentatie. Het is de gedrongen vorm waarbij alle energie naar voren lijkt te worden geduwd, die de aandacht om weet te zetten in fascinatie. Het is de gespierde achterkant die duidelijk maakt dat de Brera meer is dan een mooi gezicht.

Interieur

Het interieur geeft echter het gevoel dat de makers overrompeld werden door het enthousiaste onthaal van het publiek en de Brera gehaast tot productieauto hebben gemaakt. Veel componenten zijn herkenbaar van andere Alfa Romeo's. Daarmee zijn ze niet minder mooi, maar wel minder exclusief. Bovendien is het hele interieur een beetje rommelig.

Alfa Romeo Brera

De hoofdruimte is gering en daarom moeten lange bestuurders zoeken naar een goede zitpositie. De oplossing is onderuit te gaan liggen, waarna bovendien extra kan worden genoten van het "Sky Window" dak. Dit grote glazen dak is standaard op iedere Brera, maar alleen de "Sky Window" uitvoering is voorzien van een elektrisch bedienbare hemel die het mogelijk maakt er daadwerkelijk doorheen te kijken. Op de andere uitvoeringen is het glazen dak alleen aanwezig om het uiterlijk van de auto nog verder te verfraaien.

De ruimte op de achterbank is nihil, maar deze voorziening is wel degelijk zinnig. Als de Brera een rechte achterwand had gehad, was er niet zo veel ruimte om de stoelen te verstellen. Wanneer de bijrijdersstoel maximaal naar voren wordt gezet, kan een klein kind op de achterbank zitten.

Alfa Romeo Brera

Uitrusting

De uitrusting is compleet en alles wat mag worden verwacht in deze prijsklasse is aanwezig. Alleen cruise-control schittert door afwezigheid. De standaard gemonteerde parkeerhulp is zelfs overbodig, want in tegenstelling tot veel andere coupés is de Brera gemakkelijk te overzien; waar de achterruitenwisser begint eindigt de auto.

Het optionele gecombineerde audio-, communicatie- en navigatiesysteem "Connect" valt tegen. De klank van de CD-speler is redelijk, maar zodra het volume wordt opengedraaid klinken de speakers alsof ze van karton zijn gemaakt. Het label "Sound by Bose" verklaart waarom. De ontvangst van de radio is matig. Ook de carkit heeft een matige ontvangst waardoor telefoongesprekken met horten en stoten binnenkomen.

Het navigatiesysteem is niet het meest gebruikersvriendelijke en de graphics zijn niet bijzonder mooi. Bij een auto als deze, mag ook extra aandacht voor de presentatie op het beeldscherm worden verwacht. Het is allemaal niet slecht, maar Alfa Romeo bewijst met andere auto's dat het beter kan.

Beauty by association

Toch voelt de Brera iedere seconde van iedere rit exclusief. Het bevoorrechte gevoel dat een auto als deze moet geven, is in karrenvrachten aanwezig. De Alfa Romeo Brera is een typisch geval van "Beauty by association" waarbij de auto zo mooi is, dat iedereen die er instapt spontaan deel uitmaakt van die schoonheid.

Zoals het hoort bij een supermodel geniet de Brera dagelijks van allerhande complimenten, opgestoken duimen, oneindig lang nastaren en de nodige voorkeursbehandelingen. De jongens van de wasstraat hebben nog nooit zo hun best gedaan. Dit is bovendien de enige auto die ondergetekende bewust vooruit in een parkeervak steekt zodat iedereen kan genieten van de imposante achterzijde.

Alfa Romeo Brera

Motoren

De vier uitlaatpijpen die de achterkant sieren doen vermoeden dat de Brera verpletterende prestaties levert. Maar helaas is dit tekenend voor de Italiaanse cultuur waar vorm voor functie gaat. De testauto is voorzien van een uiterst beschaafde 2.2 liter viercilinder. Na een druk op de startknop produceert die krachtbron een aardig geluid, maar het is pijnlijk duidelijk dat dit niet de acht- of twaalfcilinder is die meestal uitademt via een dergelijk kwartet orgelpijpen.

Gezien de prijs is het niet realistisch om dergelijke wonderen te verwachten en bovendien haalt Alfa Romeo alles uit de viercilinder wat er in zit (wie meer wil kan kiezen voor een 3.2 liter zescilinder). De eerste en tweede versnelling zijn extreem kort waardoor de Brera er als een haas vandoor gaat. Dat is in eerste instantie even wennen, want het maakt de auto uitgesproken agressief.

Uiteindelijk blijken de slim gekozen versnellingsbakverhoudingen het motorvermogen optimaal te benutten. Vanaf de derde versnelling is de Brera nog steeds een vlotte auto, maar komt de nadruk steeds meer op comfort te liggen. De zesde versnelling is prettig op de snelweg om in relatieve rust veel kilometers te maken. Ondanks de zesde versnelling is het verbruik hoog in verhouding tot de geleverde prestaties.

Weggedrag

Het weggedrag is typisch dat van een Alfa Romeo. Met een kalme rijstijl is de Brera een prima coupé, maar is het rijplezier niet veel groter dan dat van andere auto's. Pas wanneer de bestuurder tot leven komt, doet de auto dat ook en levert de Brera het plezier waarop werd gehoopt. De besturing is lekker zwaar en direct, waarmee de auto uitstekend controleerbaar is. De wegligging is uitstekend.

Alfa Romeo heeft een aangenaam compromis gevonden tussen sportiviteit en comfort. Alleen bij zeer hard remmen heeft de Brera de neiging te duiken. In de meeste gevallen is het onderstel tot veel meer in staat dan de krachtbron, waarmee het zorgeloos en veilig genieten is van dit supermodel.

Conclusie

Een supermodel is nog mooier dan een gewoon fotomodel. Maar die sterrenstatus maakt een supermodel niet intelligenter, leniger of vriendelijker dan een ander. Eenzelfde gevoel geeft de Alfa Romeo Brera ook. De auto is ontegenzeglijk mooier dan mooi en zet andere schoonheden op afstand. Maar de Brera rijdt niet heel veel beter dan andere auto's. De auto heeft geen enkel echt nadeel, maar de Brera is niet zo superieur als het uiterlijk doet vermoeden.

Zoals iedere Alfa Romeo is ook de Brera een geslaagde combinatie van sportiviteit en comfort. In de basisuitvoering is de Brera snel, maar niet supersnel. De wegligging is prima, maar niet buitengewoon. De techniek is modern, maar niet revolutionair. Kortom: wie een Alfa Romeo Brera koopt haalt daarmee misschien geen supersportwagen in huis, maar menigeen zal zich zielsgelukkig prijzen om dagelijks op pad te kunnen gaan met een heus supermodel (Ivo Kroone).

voor
  • Mooi ... en snel
  • Mooi ... en sportief
  • Mooi ... en comfortabel
tegen
  • Weinig hoofdruimte
  • Matig functionerend audio- en communicatiesysteem
  • Weet niet te overtuigen als het fijnste dat Alfa Romeo te bieden heeft