Publicatiedatum: 4 mei 2007
Hyundai Coupe
Test

Hyundai Coupe

Exclusiviteit op budget

Test - Droomt u van een exclusieve sportwagen? Maar heeft u een beperkt budget? Dan heeft Hyundai een oplossing. De Hyundai Coupé is een tweezits coupé met V6 motor tegen de prijs van een gewone hatchback. Biedt Hyundai een unieke sportwagen tegen een gewone prijs?

Reden voor deze test is de recente facelift. De Coupé heeft in de loop der jaren vele gezichten gehad, variërend van de speelgoedachtige beginjaren tot wilde creaties met ontelbare lampen. Het is blijkbaar een leerproces geweest voor de Koreaanse ontwerpers, want deze laatste generatie is het meest geslaagd.

Sterker nog, deze laatste Coupé doorstaat de vergelijking met Europese tegenstrevers glansrijk. De koplampen zijn nu elegant en sportief getekend met één welgeplaatste lijn. Vooral de aandacht voor details maakt duidelijk dat Hyundai er alles aan gelegen is de Coupé tot een begerenswaardig object te maken.

Kijk bijvoorbeeld naar het knipperlicht aan de zijkant van de auto. Het is gevat in een donkere kunststof houder waarvan de vorm vloeiend overloopt in de deur. De lichtmetalen velgen zijn voorzien van een donker Hyundai logo. Zelfs de afwerking van de tankdop straalt de sportiviteit en aandacht voor detail uit die hoort bij een echte liefhebbersauto.

Hyundai Coupe
Hyundai Coupe

Binnen

Dat is binnenin niet anders. De Coupé is geen sportieve uitvoering van een bestaande auto. Daarom geeft deze Coupé een heel ander gevoel dan de snelle drie-deurs hatchbacks die andere merken aanbieden. De Coupé voelt als een knusse cocon die desondanks voldoende ruimte biedt voor twee volwassenen. De achterbank is alleen geschikt voor extra bagage of uiterst lenige kennissen.

De blauwe kleur van de testauto komt terug in het interieur. Alle knoppen en meters zijn blauw verlicht. Erg leuk zijn de extra meters op de middenconsole die de accuspanning, het huidige verbruik en het actuele koppel van de motor tonen.

De uitrusting is compleet, zoals dat hoort bij een auto als deze. Alles van elektrisch bedienbare zijruiten via klimaatcontrole tot cruise-control is standaard. Alleen parkeerhulp behoort niet tot de standaarduitrusting en gezien het onoverzichtelijke koetswerk is dit geen overbodige luxe. Ook een radio moet de koper zelf aanschaffen. De standaard luidsprekers klinken dankzij goede plaatsing zelfs met een simpele radio al prima.

Zescilinder

Onder de motorkap is naar keuze een 2.0 liter viercilinder (143 pk / 186 Nm) of een 2.7 liter zescilinder (167 pk / 245 Nm) te vinden. De echte liefhebber kiest natuurlijk voor die laatste. Doe bij het starten het raampje even open, want vooral buiten de auto klinkt de V6 hoogst inspirerend.

De Coupé leent zich in eerste instantie vooral als luxe reisauto. Ongeacht het toerental is altijd volop vermogen beschikbaar, zodat zonder schakelen moeiteloos kan worden versneld. Dankzij de zesde versnelling blijft het toerental op de snelweg laag en is het aangenaam kilometers maken met deze Coupé.

Even kietelen

De motor hoeft slechts even gekieteld te worden om de Coupé tot een spannende sportwagen te maken. Hyundai zag binnen het gestelde budget geen mogelijkheid om de Coupé te voorzien van achterwielaandrijving, maar desondanks is dit een hoogst vermakelijke sportwagen. De zescilinder is niet agressief, maar eenmaal aangespoord is de Coupé goed snel.

Het onderstel is op z'n zachtst gezegd stevig, of duidelijker gezegd: keihard. Daarom voelt de bestuurder perfect waartoe de auto in staat is. De grenzen liggen ver en remmen voor een bocht is puur optioneel. Slecht wegdek, remmen in een bocht of moedwillig een verkeerde lijn sturen: het maakt allemaal niet uit. De Coupé blijft keurig in balans en zelfs de domste bestuurder voelt zich een getalenteerd coureur.

Conclusie

Met de vernieuwde Coupé laat Hyundai zien waar het goed in is: binnen een bescheiden budget de best mogelijke prestatie leveren. In dit geval letterlijk en figuurlijk. Want de Hyundai Coupé is betaalbaar, maar tegelijkertijd overtuigend als exclusieve auto. Zeker na de recente facelift is de vormgeving geslaagd. De prestaties zijn prima en tegelijkertijd is de Coupé bruikbaar als dagelijks vervoer.

Voor een kleine 30.000 euro zijn diverse snellere auto's te koop, maar dat zijn geen coupé's en dus is de beleving met die auto's anders. Een snelle hatchback is alleen spannend als het gas mag worden ingetrapt. De Hyundai Coupé is altijd bijzonder om in te rijden.

voor
  • Scherpe prijs
  • Volop rijplezier
  • Ruim, voor een coupe
tegen
  • Fors verbruik
  • Onoverzichtelijk (lastig parkeren)