Publicatiedatum: 2 augustus 2011
de | en | fl | nl
BMW 1-Reeks

BMW 1-Reeks

Eén reeks, twee gezichten

Ooit werd een nieuwe BMW aangeprezen om het vermogen, de spanning, de sensatie en natuurlijk het rijplezier. Hoe meer hoe beter. Maar bij de nieuwe 1-Reeks lijkt het juist te draaien om minder: minder verbruik en minder CO2-uitstoot. Een moderne BMW ontleent de aantrekkingskracht aan efficiency en niet aan paardenkrachten. Het rijplezier wordt nog slechts in een bijzinnetje genoemd. Dus rijst de vraag: rijdt de nieuwe 1-Reeks als een echte BMW?

Meteen het circuit op! Dat lijkt onlogisch, maar de tijd van voorbeschouwen is voorbij. Voordat de 1-Reeks in productie was genomen, meldde BMW trots hoe zuinig het nieuwe instapmodel zou zijn. Nu de eerste exemplaren beschikbaar zijn voor testritten, ligt de nadruk als vanouds op de rijeigenschappen.

Weggedrag

De testwagen is daarom voorzien van een sportonderstel. Mede daarom stuurt de 1-Reeks haarscherp en laat de zich gewillig over het bochtige circuit dirigeren. Ook deze kleinste BMW is achterwielaangedreven, om het gevoel in de besturing niet te verstoren door krachten van de aandrijflijn. Het gewicht is zo evenredig mogelijk over de voor- en achterwielen verdeeld. Waar mogelijk is gewicht bespaard, want dat komt zowel het verbruik als de prestaties ten goede.

BMW 1-Reeks

De besturing is zeer direct: het kost welgeteld twee slagen om de voorwielen van uiterst links naar uiterst rechts te draaien. Een die gretig reageert op de kleinste beweging van het gaspedaal voelt machtig; op eenzelfde manier voelt de 1-Reeks dankzij de directe besturing bijzonder lenig. De glimlach die thuishoort op het gezicht van een BMW-rijder verschijnt daarom al na luttele meters sturen.

Eenmaal buiten het circuit is het echter snel gedaan met de grijns. Op slechte wegen is het veercomfort met het sportonderstel minimaal. Als alternatief is daarom een adaptief onderstel leverbaar. Met een druk op de knop is de 1-Reeks meer dan sportief (zelfs stugger dan met het sportonderstel) of juist comfortabel. In de laatste stand zweeft de 1-Reeks niet over het wegdek, maar de klappen komen beduidend minder hard aan.

BMW 1-Reeks

Voor dagelijks gebruik verdient het standaard onderstel echter de voorkeur. Dit biedt simpelweg het beste compromis tussen comfort en sportiviteit, zodat de wagen ook op de lange termijn leuk blijft.

Diesel

Ooit kon bij BMW uit het typenummer de inhoud van de motor worden afgeleid. Een "116d" wees op een 1.6 liter motor, een "120d" betekende 2.0 liter. De nieuwe 1-Reeks is strikt genomen leverbaar met twee motoren, maar afhankelijk van de afstelling loopt het vermogen van die motoren sterk uiteen. De "116d" beschikt over een geheel nieuwe 2.0 liter viercilinder dieselmotor die goed is voor 116 pk / 250 Nm. In de "120d" levert vrijwel dezelfde krachtbron 184 pk en 380 Nm.

De "120d" laat nadrukkelijk van zich horen, maar stelt daar uitstekende prestaties tegenover. Een voorzichtig tikje op het gaspedaal is voldoende voor een gretige acceleratie, die moeiteloos doorgaat tot ruim boven de 200 km/u (en ook dan blijft de stabiel). De achttraps automaat laat zich desgewenst sequentieel schakelen, maar voelt de bestuurder zo goed aan dat dit zelden nodig is.

BMW 1-Reeks

Benzine

De 1.6 liter benzinemotor (afkomstig van MINI) levert in de "116i" 136 pk / 220 Nm, terwijl vrijwel dezelfde krachtbron in de "118i" goed is voor 170 pk / 250 Nm.

In vergelijking met de vorige generatie van de 1-Reeks, is het gevoel van snelheid veel minder groot. Alhoewel de 118i in slechts 7.4 seconden van 0 naar 100 km/u sprint, is de sensatie gering. Bovendien reageert de krachtbron aanvankelijk wat aarzelend. Pas bij een hoog toerental bijt de 118i goed door.

Na een middagje spelen op het circuit meldt de boordcomputer een verbruik van 11,8 liter per 100 km. Dat staat in schril contrast tot het door BMW beloofde gemiddelde verbruik van 5.8 liter per 100 km. Daarom wordt het circuit verruild voor de openbare weg.

BMW 1-Reeks

Eco Pro

Terwijl op het circuit in "sport"-modus werd gereden, wordt nu gekozen voor het "eco pro"-programma. Hiermee wordt de reactie op het gaspedaal minder direct. Ook de elektrische systemen kiezen voor de "spaarstand", hetgeen zeker bij een energieverslinder als de airconditioning een belangrijke besparing oplevert.

BMW 1-Reeks

Bovendien wordt de bestuurder geholpen om zuinig te rijden. Dat begint met een schakelindicator en dat is geen overbodige luxe. De 118i laat zich in "eco pro" modus met een extreem laag toerental rijden. Bij 30 km/u verschijnt al de suggestie om de vierde (!) versnelling te kiezen. In een schema wordt getoond hoe de energie van de motor of de accu door de stroomt en hoe hierop bespaard kan worden. De boordcomputer geeft aan hoeveel kilometer meer op een tank kan worden gereden wanneer de adviezen worden opgevolgd.

Mede omdat het motorvermogen in "eco pro"-modus sterk is gereduceerd, daalt de snelheid sterk. Dat geldt gelukkig ook voor het verbruik. Wanneer uiterst kalm wordt gereden, is (op de boordcomputer) een verbruik van 5,9 liter per 100 km te realiseren. Een meer realistische rijstijl kost een liter meer.

Uitrusting

De die op het circuit nog zo veel raceplezier gaf, is nu een uiterst comfortabele reiswagen. De geluiden van banden en rijwind zijn minimaal. Nu zijn het de vele luxe-voorzieningen die de 1-Reeks tot een uiterst genoeglijke maken.

BMW 1-Reeks

Zoals inmiddels bijna gebruikelijk in dit segment, is de 1-Reeks voorzien van allerhande veiligheidsvoorzieningen die met de bestuurder meedenken. Op een enkele uitzondering na (zoals head-up display), is de 1-Reeks te voorzien van alle luxe die ook leverbaar is op de grotere BMW's. Zoals bij de meeste Duitse merken, zijn de opties stevig geprijsd en moet het bedrag in de prijslijst vooral worden gezien als het begin van de onderhandelingen.

Connected Drive

Heel bijzonder is "Connected Drive". In de eenvoudigste vorm is de 1-Reeks hiermee voorzien van een interne telefoon waarmee informatie over weer en verkeer kan worden opgehaald. Mocht zich onverhoopt een ongeval voordoen, dan neemt de 1-Reeksmatisch contact op met een meldkamer en geeft de locatie door.

Minder nuttig, maar wel heel leuk, is de integratie met de iPhone. BMW levert een eigen "app" bij de 1-Reeks, waarmee de op afstand kan worden bediend. Zo is het mogelijk om de met de telefoon te ontgrendelen, de koplampen te laten knipperen, of te claxoneren. Volgens BMW is dit handig voor wie de sleutels kwijt is of de zoekt op een grote parkeerplaats.

BMW 1-Reeks

Eenmaal in de kan de iPhone in een houder worden geplaatst en kunnen op maat gemaakte "apps" worden getoond in het centrale kleurenscherm op het dashboard. De iPhone kan worden bediend met de gecombineerde druk- en draaiknop die ook wordt gebruikt voor het audio- en navigatiesysteem.

Met de apps worden berichten van Twitter en Facebook direct in het centrale display getoond. De bestuurder kan hier (al rijdende!) met standaard-antwoorden op reageren. Zo kan met een druk op de knop informatie uit het navigatiesysteem worden gelezen om door te geven waar de reis naartoe gaat en wat de verwachte aankomsttijd is.

BMW 1-Reeks

Conclusie

Kan een BMW sportief en tegelijkertijd zuinig zijn? Ja, dat is met de nieuwe 1-Reeks onomstotelijk bewezen. Wanneer het kan en mag, is de 1-Reeks een volbloed BMW die volop rijplezier biedt. De hier gereden "118i" en "120dA" presteren beide prima.

Wanneer de rijstijl wordt aangepast, laat de nieuwe 1-Reeks zich van de meer economische kant zien. Zeker wanneer gebruik wordt gemaakt van de "eco pro"-modus, daalt het verbruik sterk. Dan ontpopt de 1-Reeks zich als een heerlijke reiswagen, die dankzij de moderne techniek bovendien extra comfort en veiligheid biedt.

mail pdf Facebook
Prijzen

1-Reeks 120dA:
28.000 €

Basisprijs:
24.400 €

 
Voor en tegen
voor
  • Vlot en zuinig
  • Volop rijplezier
  • Moderne techniek
tegen
  • Matige beenruimte achterin
  • Matig zicht in binnenspiegel
  • Pas echt bijzonder met (kostbare) opties
 
Tevredenheidscijfer volgens bezitters
8,3

9,0

8,1

 
Ook getest
Soortgelijk
  
 

autonieuws | nieuwsbrief | top-100 | agenda | binnenkort | colofon