Publicatiedatum: 27 december 2007
Renault Clio Grandtour (2008 - 2013)
Test

Renault Clio Grandtour (2008 - 2013)

Grootse ambities

Test - Tijd om serieus te worden. Je hebt je eerste baan, je eerste huwelijk en je eerste kind. Dit is het moment voor je eerste serieuze auto. Een hippe sportcoupé voldoet niet langer, maar een brave familiebus gaat net een stap te ver. Het is tijd voor een verstandige, ruime en zakelijke familieauto. De nieuwe Renault Clio Estate bijvoorbeeld.

Ambitie is het streven naar het best mogelijke. Ambitie betekent niet domweg meelopen met de massa, maar zoeken naar iets wat bovengemiddeld goed is. De gemiddelde familie koopt een MPV omdat zo'n familiebusje ruim en praktisch is. Maar het weggedrag en de uitstraling laten vaak te wensen over.

Een stationcar is in veel gevallen een slimmere keuze. Het aantal compacte, betaalbare stationcars was tot nu toe echter zeer beperkt. Skoda en Peugeot verdeelden samen de markt en hoopten stilletjes dat dat lang zo zou blijven. Renault heeft echter ambitieuze plannen voor de komende jaren en wil een stuk van die markt veroveren. Daarom is de Clio vanaf nu ook leverbaar als stationcar, ofwel "Estate".

Renault Clio Grandtour (2008 - 2013)

Estate

Echt charmant is de nieuwe stationcar helaas niet geworden. Het is duidelijk te zien dat de Clio nooit bedoeld was als stationwagon, waardoor het geheel er nu wat onwennig uitziet. Het effect is er niet minder om. Het succes van de Clio hatchback is te danken aan de omvang. Van de compacte auto's is de Clio veruit de grootste en dat is te merken achter het stuur.

De enorme ruimte voorin (afstand tot de voorruit, afstand tussen de voorstoelen) geeft op geen enkele manier het gevoel dat dit een compacte auto is. De afwerking van het interieur is keurig en de uitrusting is modern. Het draagt er allemaal toe bij dat de Clio een volwassen en volwaardig gevoel geeft.

Renault Clio Grandtour (2008 - 2013)
Renault Clio Grandtour (2008 - 2013)

Karrenvrachten

De Clio Estate is 216 mm langer dan de hatchback. De wielbasis is echter gelijk gebleven. De extra ruimte is geheel te danken aan extra overhang achter de achterwielen en komt de bagageruimte ten goede. Die bagageruimte is goed bereikbaar via een achterklep die zo hoog opent, dat de kans klein is er het hoofd tegen te stoten.

De bagageruimte meet standaard 439 liter, dat is 30% meer dan de gewone Clio. Onder de laadvloer is een extra vak te vinden met een inhoud van 72 liter. De laadvloer scharniert en is vast te zetten tegen de achterbank om de bagageruimte te vergroten, zij het met een tildrempel. Met de laadvloer tegen de rugleuning van de achterbank geklemd is deze bovendien steviger en is de kans kleiner dat bagage naar voren schuift bij een onverhoopt ongeval.

De bagageruimte kan verder worden vergroot door de achterbank op te klappen. Daarvoor moet eerst de afdekhoes van de bagageruimte worden verwijderd, die precies in een vak onder de laadvloer past en dus niet gaat zwerven. De achterbank kan worden weggevouwen door eerst de zitting op te klappen en daarna de rugleuning weg te vouwen. Hiervoor hoeven de hoofdsteunen niet te worden verwijderd.

Spanbanden, een bagagenet, een "organizer" (bagageruimte in vakjes verdelen) of 12 volt stopcontact achterin worden helaas niet standaard meegeleverd.

Renault Clio Grandtour (2008 - 2013)

Deze procedure is iets minder handig dan bij Renaults nieuwe Laguna Estate, waarbij de achterbank wordt opgeklapt met een druk op de knop. Renault kiest naar eigen zeggen bewust voor een eenvoudigere opzet om de Clio voordelig te houden.

De bagageruimte meet maximaal 1.277 liter en dat is ruim genoeg voor de vakantiekoffers van een klein gezin. In vergelijking met de belangrijkste concurrenten is de laadruimte van de Clio Estate gemiddeld groot.

Renault Clio Grandtour (2008 - 2013)

Ambitieuze motoren

De Clio Estate is leverbaar met dezelfde motoren als de hatchback. De Estate is bedoeld voor kleine gezinnen en slimme zakelijke rijders. Voor deze gelegenheid is daarom gereden met de 105 pk sterke diesel, met roetfilter.

Deze motor is de droom van iedere accountant: een tikkeltje saai, maar uiterst economisch. Ongeacht het toerental is volop vermogen beschikbaar, maar levendig is de krachtbron bepaald niet. Als het moet is deze sterkste diesel op het programma vlot genoeg om mee te doen met de grote jongens op de linker rijbaan. Dankzij de zesversnellingsbak is de Clio 1.5 dCi altijd stil en zuinig.

Onder de benzinemotoren is de "TCE 100" een aanrader. Dankzij turbo-techniek levert deze motor prima prestaties bij een laag verbruik. Bovendien is deze krachtbron levendig maar stil.

Weggedrag

Omdat de Clio groter is dan andere compacte auto's, ligt de Renault rustiger en stabieler op de weg. De Estate is slechts 20 kg zwaarder dan de hatchback, zodat de rijeigenschappen van beide auto's vrijwel gelijk zijn. De Clio is iets zachter afgeveerd en daarmee iets comfortabeler dan gemiddeld. De snelheidsafhankelijke besturing is direct maar licht, wat enige gewenning vraagt. Het remvermogen is uitstekend.

Opnieuw voelt de Clio daarom niet als een kleine, eenvoudige auto maar voldoet probleemloos als zakenauto voor dagelijks intensief gebruik.

Renault Clio Grandtour (2008 - 2013)

Conclusie

De Renault Clio Estate is een ambitieuze auto voor ambitieuze mensen. Het is een ambitieuze auto omdat Renault een enorme uitbreidingsdrang heeft en iedere kans grijpt om het aanbod te vergroten. Met relatief eenvoudige middelen is van de Clio een stationcar gemaakt.

In praktisch opzicht is die transformatie geslaagd: de Clio Estate biedt volop ruimte die flexibel is te gebruiken en goed toegankelijk is. De Estate rijdt een stuk beter (veiliger, comfortabeler) dan de gemiddelde familiebus. Wie ambitieus is wil altijd meer en de Estate biedt een aangename extra bovenop de gewone Clio.

voor
  • Zuinige, stille motoren
  • Volwassen en comfortabel
  • Ruime en slim ingedeelde bagageruime
tegen
  • Lichte, gevoelloze besturing
  • Onhandige schaalverdeling snelheidsmeter
  • Bagagenet, sjorbanden en bagage-organizer niet standaard