Publicatiedatum: 25 november 2004
BMW X3 (2004 - 2010)
Rijtest

BMW X3 (2004 - 2010)

Lease je Suv

Rijtest - De BMW X3 werd gepresenteerd als het kleine broertje van de X5. Maar de sterke motoren en riante uitrusting zorgden nog steeds voor vorstelijke prijskaartjes. Daarmee bleef de beloofde "kleine" SUV van BMW nog steeds ver buiten het bereik van de gewone man. Nu voorziet BMW de X3 van een 2-liter dieselmotor, waarmee de auto vooral aantrekkelijk moet worden voor de lease-markt.

Instappen in de X3 vereist een bescheiden klim, maar daarna volgt niet de gebruikelijke SUV-ervaring. De bestuurder zit niet rechtop zoals in vrijwel iedere andere SUV, maar juist een ietsje onderuit zoals in een sportwagen. Een blik uit het raam leert dat de X3 wel degelijk hoger is dan de rest, maar gezien zitpositie en het overzicht over de motorkap zou dit net zo goed een gewone 3-serie kunnen zijn.

Ook net als de 3-serie is de X3 voorzien van uitstekende sportstoelen. Die zijn in het geval van deze testauto niet alleen in alle richtingen verstelbaar, maar kunnen ook breder of langer worden gemaakt. Het overwegend zwarte interieur is sober, somber en fantasieloos. Het ontbreekt de inzittenden desondanks aan niets. Het prima klinkende audiosysteem en het duidelijke "Professional" navigatiesysteem zijn misschien minder fraai dan het iDrive systeem in duurdere BMW's, het blijft keurig verzorgd.

2.0D

De viercilinder diesel komt enthousiast tot leven. Dan is het even oppassen, want de koppeling heeft een lange slag maar grijpt al heel snel aan. De auto gaat er daarom iets rapper vandoor dan gepland, maar daarmee is in ieder geval direct duidelijk dat deze eenvoudigste diesel allerminst inlevert op prestaties. Zowel in de stad als op de snelweg voelt de 2-liter diesel beduidend vlotter en levendiger dan de cijfers in de folder doen vermoeden.

BMW X3 (2004 - 2010)

Het beloofde verbruik van ongeveer 1 op 14 blijft stevig. In vergelijking met soortgelijke SUV diesels en rekening houdende met het prestatieniveau is de dorst van deze BMW diesel echter beschaafd. Bovendien is het beloofde verbruik in de dagelijkse praktijk goed haalbaar en is de X3 diesel nog altijd beduidend zuiniger dan de benzinevarianten. Dat is mede te danken aan de 6e versnelling waarmee het toerental aangenaam laag is op de snelweg.

Werkpaard

Na de stad en de snelweg volgt met een auto als deze onvermijdelijk een terreinproef, alhoewel BMW zelf benadrukt dat de X3 wel het uiterlijk van een terreinauto heeft maar zeker niet bedoeld is als werkpaard. Wat dat in de praktijk betekent blijkt al snel, want zelfs de eenvoudigste terreinproefjes zijn voor de X3 een hele opgave. Dat komt niet door de xDrive vierwielaandrijving, maar vooral door de combinatie van de banden en het motorkarakter die beide niet zijn afgestemd op terreinrijden.

BMW X3 (2004 - 2010)

De kracht is niet nadrukkelijk aanwezig bij lage toeren en de motor is daarom lastig aan te voelen in het terrein. Als het te moeilijk wordt (en dat is al snel) slaat de motor af en lijkt de X3 het simpelweg op te geven. De vierwielaandrijving is daarom puur bedoeld als veiligheidsvoorziening. Het nut daarvan laat zich bewijzen na het terreinrijden als de banden vol modder zitten. Ook dan is de auto ondanks de beperkte grip van de vieze banden op hoge snelheid nog uitstekend controleerbaar. Hoe bot ook wordt geremd of gestuurd, de X3 laat zich nauwelijks van de wijs brengen; net als dat het geval zal zijn bij gladheid.

Als het aankomt op goede wegligging is de X3 nog steeds één van de weinige SUV's die een veilig gevoel weet te geven. De auto helt weliswaar over en heeft niet de superieure capaciteiten van de traditionele sedan zoals BMW die maakt, maar de X3 is allerminst bang voor snel bochtenwerk. De X3 mag de meeste andere terreinauto's dan voor zich dulden in het terrein, terug op de snelweg is de X3 juist in het voordeel; ook als diesel.

Conclusie

De BMW X3 met lichtste dieselmotor is geen rijdende concessie of eenvoudig instapmodel. De auto is ook met deze motor levendig en sportief en weet zich daarmee duidelijk te onderscheiden van de concurrentie. Als diesel is de X3 nog steeds geen volbloed terreinauto of ruig werkpaard, maar het is wel een ruime auto die dankzij de vierwielaandrijving extra veiligheid biedt in extreme gevallen. Helaas kent ook dit basismodel nog een prijskaartje dat lang niet iedereen zich kan veroorloven, maar vooral voor de lease-markt komt de X3 in deze nieuwe basis-uitvoering een flinke stap dichterbij.

voor
  • Prima dieselmotor
  • Levendig weggedrag
  • Goede wegligging voor een SUV
tegen
  • Kostbaar
  • Matige off-road kwaliteiten
  • Nog steeds niet echt zuinig