Publicatiedatum: 17 november 2006
Volvo C30
Test

Volvo C30

Mijn eerste Volvo

Test - Een Volvo is niks voor mij. Ik heb niets tegen veiligheid of Scandinavisch design. Maar een S40 is onnodig groot en een V50 is alleen voor brave huisvaders. Daarom introduceert Volvo nu de C30: deze compacte Volvo biedt alle kwaliteiten van de grotere modellen, maar in een dynamische verpakking. Rijdt de C30 zo goed als 'ie er uit ziet?

Hoe goed de C30 er uitziet, is afhankelijk van de kijkrichting. Recht van voren is de nieuwkomer voor een buitenstaander nauwelijks te onderscheiden van de andere Volvo's. Dat is niet zo vreemd, want het voorste deel is technisch vrijwel gelijk aan de S40. Volvo heeft de C30 een iets scherpere blik aangemeten, maar de onderliggende structuur is gelijk aan die van de S40. De neus is even groot en zelfs de wielbasis van de C30 is tot op de centimeter gelijk aan die van de S40.

Volvo C30

Leasebak of vette wagen?

Daarom is de compacte C30 voorin minstens zo ruim als andere Volvo's. Voor het interieur heeft de fabrikant alleen de mooiste onderdelen geleend van de andere modellen. Zo is de C30 voorzien van een "zwevende middenconsole" waarop de meeste knoppen zijn te vinden. Dit pronkstuk van menig Volvo-interieur is voor de C30 niet alleen leverbaar in aluminium, maar ook in wit (voor bij de iPod) of voorzien van een motief.

Deze hoge mate van individueel design is kenmerkend voor de C30. Zowel het exterieur als het interieur is verregaand aan te passen aan de eigen smaak.

Volvo C30
Volvo C30

De C30 is uit te voeren als strak gelijnde premium zakenauto om alle collega's de ogen mee uit te steken. Vooral in "flint grey metallic" komt het lijnenspel optimaal tot zijn recht. En wat te denken van elektrisch verstelbare, verwarmbare en bovenal voortreffelijk zittende stoelen? Een DVD gebaseerd navigatiesysteem, sleutelvrije toegang, Bluetooth telefoonkoppeling, parkeerhulp en Volvo's "On Call" persoonlijke telefonische assistent maken de C30 tot een uiterst begeerlijk lease-object.

Net zo makkelijk weet de normaalgesproken zo vrome Volvo-dealer de C30 te pimpen tot een extravagante aandachtstrekker. Voorzien van tweekleurige bodykit, sportstoelen in duo-tone, 20 mm verlaagd sportonderstel, achterspoiler, donkere zijruiten en 18 duims velgen is de C30 de "vetste" Volvo ooit! Het optionele "Premium" audiosysteem speelt kanonhard en loepzuiver en is de beste kant-en-klare geluidsinstallatie die op dit moment door een autofabrikant kan worden geleverd.

Volvo C30

Ruimte

Vier maten of vier zakenrelaties: ongeacht de uitvoering biedt de compacte C30 ruimte aan vier personen. Zowel de hoofd- als beenruimte op de twee achterstoelen is voldoende voor volwassenen en zelfs beter dan die in menig andere compacte auto. Mede omdat de achterstoelen schuin achter de voorstoelen staan, geeft de C30 achterin een aangenaam gevoel van vrijheid.

De glazen achterklep geeft eenvoudig toegang tot de bescheiden bagageruimte. Deze ruimte is beperkt, maar zeker niet onbruikbaar voor dagelijkse boodschappen, sporttas of ander kleinood. Omdat een reservewiel een optie is (standaard wordt de C30 geleverd met een reparatiekit met spuitbus), is ook onder de laadvloer de nodige ruimte beschikbaar.

Motoren

Omdat de neus van de C30 gelijk is aan die van de grotere modellen, biedt de C30 ook ruimte aan de motoren van die grotere modellen. Een grote motor in een kleine auto is altijd prettig nieuws en dat geldt zeker voor de geteste exemplaren.

De testrit is meer dan een maand voor de dealer-introductie verreden. Volvo begon met produceren van de top-uitvoeringen en daarom zijn alleen de top-motoren in dit vroege stadium beschikbaar. Of om in Volvo's eigen termen te spreken: men wil graag demonstreren hoe fijn de C30 kan zijn.

Volvo C30

Dat geldt vooral voor de 180 pk / 350 Nm sterke D5 turbodiesel. Die kan kalm als een limousine door de stad laveren en gedraagt zich dankzij de standaard vijftraps automaat als een waardige luxe auto. De automatische transmissie is echter van het traditionele type (met "koppelomvormer"), wat voor een onnodig hoog verbruik en beperkte levensduur zorgt. Wanneer het mag is deze sterkste diesel op de prijslijst een echte krachtpatser die voor het nodige spektakel kan zorgen. Dan heeft de vijfcilinder bovendien een opvallend spannend geluid voor een dieselmotor.

De T5 vijfcilinder benzinemotor (220 pk / 320 Nm) is eveneens voorzien van een turbo, maar is nog levendiger en nog sterker dan de diesel. Bij koude motor kent deze variant een turbogat. Eenmaal warmgereden is de C30 T5 vooral in de stad uiterst fel, op het agressieve af. Heerlijk! Op de snelweg kan de T5 vastberaden en genadeloos blijven accelereren. De motor levert de beste prestaties tussen de 80 en 120 km/u, precies de snelheden die daadwerkelijk zinvol zijn in het dagelijks verkeer.

Geen tank

De C30 is kleiner en sneller dan de andere Volvo's, maar vooral levendiger. De C30 rijdt absoluut niet als een Zweedse tank, iets waarvan vooral voorgaande modellen nog wel eens werden beschuldigd. De C30 volgt het wegdek en probeert niet iedere rimpel uit te vlakken. De besturing is niet te licht en niet te zwaar, waarmee het rijplezier compleet is. De wegligging is beduidend beter dan die van de meeste concurrenten. Alleen achterwielaandrijvers (lees: de BMW 1-Serie) hebben een nog plezieriger weggedrag, maar het verschil met de C30 is klein.

Naast al het rijplezier komt bij Volvo uiteraard de nodige veiligheid. De C30 is volgens de makers minstens zo stevig en veilig als de andere Volvo's. Ook vooruitstrevende voorzieningen als BLIS (dode hoek verklikker in de spiegel) zijn leverbaar op de C30. Gezien het hoge pretgehalte van deze auto zijn de dynamische stabiliteitscontrole en tractiecontrole nodeloos, maar met veel genoegen veelvuldig geprobeerd.

Alhoewel de C30 zeker geen koopje is, is de auto het geld wel degelijk waard. Tegenover de bescheiden omvang staan grootse rijkwaliteiten, een royale uitrusting en een hoogstaande afwerking. De concurrentie is daarom gering. De BMW 1-Serie rijdt nog beter, maar is niet half zo mooi. De Audi A3 moet het eigenlijk alleen van het imago hebben. De MINI is nog meer pretmachine, maar minder zakenauto. De Volvo C30 biedt een verleidelijk totaalplaatje: comfort en veiligheid op een slaperige maandagochtend, maar opvallende vormgeving en volop rijplezier wanneer het mag.

Volvo C30

Conclusie

Ik heb lang naar de Volvo C30 uitgekeken en tijdens de eerste proefrit stelde de auto niet teleur. Volvo heeft goed begrepen waarom bepaalde klanten niet voor het merk kiezen en heeft alle bezwaren weggenomen. Het ontwerp van deze compacte C30 is niet alleen mooi, maar ook doordacht. Het interieur is opmerkelijk ruim voor een auto van deze omvang. De ergonomie is uitgekiend en de uitrusting compleet.

De rijeigenschappen zijn precies zoals gehoopt: comfortabel, maar niet zo comfortabel dat er geen ruimte meer is voor plezier. De sterke motoren en het levendige weggedrag maken de C30 tot meer dan de kleinste Volvo: het is de fijnste Volvo. Een Volvo, da's wat voor mij! (Ivo Kroone)

voor
  • Levendig rijgedrag
  • Veilig als een Volvo
  • Aantrekkelijke vormgeving
tegen
  • Stuurwiel onsportief groot
  • (optionele) automaat gebruikt achterhaalde techniek