22 juni 2008

BMW

300.000e BMW M afgeleverd

22 juni 2008 - 30 jaar, 300.000 auto's, en één BMW M3 Coupé - dat zijn de belangrijkste kenmerken van een opmerkelijk jubileum. Dertig jaar na de productiestart van hun eerste seriemodel heeft BMW M GmbH zijn 300.000ste auto afgeleverd. De BMW M3 Coupé in Alpinweiß werd aan een klant uit Regensburg overhandigd.

De stad in het oosten van Beieren is tevens de locatie van de BMW fabriek waar deze sportwagen geproduceerd wordt. De jubileumwagen is een volgende mijlpaal in de geschiedenis van de BMW M GmbH. Het aantal klanten dat voor een M model kiest, groeit nog altijd.

BMW

Het grote succes van de BMW M GmbH begon met een kleine serie. In 1978 presenteerde het zes jaar eerder als BMW Motorsport GmbH opgerichte bedrijf de BMW M1, een middenmotorsportwagen uitgerust met een zescilinder-in-lijn, die daarna in de nieuw opgerichte ProCar-Series werd ingezet. Om homologatieredenen werd er ook een 204 kW/227pk sterke straatversie ontwikkeld. De legendarische tweezitter, die onlangs nog in jubileumversie werd geëerd op de Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2008 aan het Comomeer, was in die tijd de snelste Duitse seriesportwagen. In totaal werden er tot 1981 445 exemplaren van de BMW M1 gebouwd, waarvan er ééntje door Andy Warhol tot Art Car werd omgevormd.

Andere modellen, die sinds 1984 in het programma werden opgenomen, bereikten veel hogere productieaantallen. Destijds werd ook de tot op vandaag geldige filosofie van de BMW M GmbH opgericht. Het doel was om sportwagens te ontwikkelen voor het dagelijkse verkeer, die met een uniek design en met een uit de motorsport afgeleide aandrijving- en ondersteltechnologie konden fascineren. De eerste BMW M5 met een 210 kW/286pk krachtige zescilinder-in-lijn motor was het perfecte voorbeeld van deze filosofie. Deze berline genoot op basis van zijn prestaties en 'understatementfactor' vooral bij reizende zakenmensen groot aanzien.

Amper twee jaar later legde een volgend M model de basis voor een nieuw voertuigsegment: de BMW M3, voorganger van de huidige vierde modelgeneratie, maakte zowel op straat als op het circuit furore. De BMW M3 is niet alleen de meest succesvolle toerwagen ooit in de motorsport, maar was bovendien ook op commercieel vlak een echt succes. Enkel van de eerste generatie BMW M3 werden er al meer dan 17.000 eenheden verkocht.

BMW

Tot op heden is dit model, dat momenteel verkocht wordt als BMW M3 Coupé, BMW M3 Berline en BMW M3 Cabrio, verantwoordelijk voor het merendeel van de totale verkoop van BMW M GmbH.

In totaal werden er gedurende de eerste tien jaar ongeveer 35.000 BMW M wagens verkocht. In 1994 werd er voor het eerst binnen de periode van één jaar een verkoopcijfer met vijf getallen bereikt. Sindsdien zijn er steeds weer nieuwe recordverkopen geboekt. Daarenboven stegen de verkoopcijfers van alle BMW M modelvarianten met elke nieuwe generatie die gelanceerd werd.

Zo zijn er in de eerste vier maanden van dit jaar wereldwijd al meer dan 4.000 eenheden van de nieuwe BMW M3 verkocht, nog vóór de lancering van de BMW M3 Cabrio en de nieuwe M DKG versnellingsbak met Drivelogic. De belangrijkste afzetmarkt voor BMW M GmbH is nog altijd de VS; in Europa zijn de BMW M modellen vooral in Groot-Brittannië, Duitsland en Italië erg populair.

BMW

Momenteel omvat het productportfolio van BMW M GmbH negen modellen. Alle modellen worden aangedreven door een hoogtoerentalmotor: zo beschikken de Z4 M Coupé en Roadster over een zescilinder-in-lijn motor die 252kW/343pk levert, terwijl de BMW M5 Berline en Touring alsook de BMW M6 Coupé en Cabrio over een V10 motor beschikken met 373kW/507pk. Beide motoren hebben reeds de 'International Engine of the Year Award' gewonnen in hun categorie, een prijs die dit jaar werd toegekend aan de 309kW/420pk sterke V8 motor uit de BMW M3.