1 oktober 2007
BMW 1-Reeks Cabrio
Nieuws

BMW 1 Serie Cabrio

BMW introduceert 1 Serie Cabrio

1 oktober 2007 - BMW introduceert de 1 Reeks Cabrio. Voor de nieuwe BMW 1 Reeks Cabrio zijn bij introductie vier verschillende benzinemotoren beschikbaar, evenals een dieselmotor. De motoren zijn ontwikkeld volgens de EfficientDynamics filosofie, met tal van innovaties die bijdragen aan een lager brandstofverbruik en dito emissies.

De BMW 1 Reeks Cabrio is herkenbaar aan een sportief design met de voor een BMW kenmerkende convexe en concave vormen en duidelijk geprononceerde wielkasten. De L-vormige achterlichtunits met daarin LED-technologie maken de nieuwe cabriolet ook in het donker herkenbaar als lid van de BMW-familie.

BMW 1-Reeks Cabrio

De BMW 1 Reeks Cabrio is een vierzits cabriolet met een elektrisch bedienbare stoffen kap. Bij lage snelheden kan de kap tijdens het rijden worden bediend, waarbij openen en sluiten 22 seconden in beslag neemt. Zoals kenmerkend voor cabriolets van BMW heeft de nieuwe BMW 1 Reeks Cabrio een scherp gesneden, volledig horizontale schouderlijn. Deze strekt zich uit vanaf de motorkap, en loopt via de A-stijl door tot aan het kofferdeksel.

Topmodel binnen de reeks van de nieuwe BMW 1 Reeks Cabrio is de BMW 135i Cabrio. Met enkele subtiele aerodynamische aanpassingen van BMW M GmbH onderscheidt deze extra sportieve variant zich van de overige uitvoeringen binnen de reeks van de BMW 1 Reeks Cabrio. De BMW 135i Cabrio is voorzien van zes-in-lijn benzinemotor. Door een combinatie van twee turbo's en nauwkeurige injectie ontwikkelt de 3,0 liter motor een vermogen van 225 kW/306 pk. Het maximum koppel bedraagt 400 Nm en is beschikbaar tussen 1.300 en 5.000 tpm. Accelereren van 0 tot 100 km/u neemt 5,6 seconden in beslag, terwijl de topsnelheid elektronisch werd begrensd op 250 km/u. Waarden op gebied van brandstofverbruik en emissies zijn vooralsnog nog niet bekend.

BMW 1-Reeks Cabrio

De BMW 125i Cabrio beschikt eveneens over een 3,0 liter zes-in-lijn motor. Met technieken als dubbele Vanos en ValveTronic ontwikkelt deze een vermogen van 160 kW/218 pk, gecombineerd met een koppel van 270 Nm. De acceleratie van 0 tot 100 km/u verloopt in 6,8 seconden, tot een topsnelheid van 238 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik van deze krachtbron bedraagt 8,2 l/100 km, met een CO2-emissie van 194 g/km.

De basis van het motorenpalet wordt gevormd door de 2,0 liter viercilinder benzinemotor van de BMW 118i Cabrio en de BMW 120i Cabrio. Voor het eerstgenoemde model levert deze krachtbron een vermogen van 105 kW/143 pk, met een topsnelheid van 209 km/u. De BMW 120i Cabrio beschikt over een vermogen van 125 kW/170 pk en een koppel van 210 Nm, cijfers die goed zijn voor een topsnelheid van 218 km/u. Het brandstofverbruik van deze uitvoering bedraagt 6,5 l/100 km.

BMW 1-Reeks Cabrio

Dieselrijders komen aan hun trekken in de BMW 120d Cabrio, met onder de motorkap een 2,0 liter viercilinder dieselmotor met een vermogen van 130 kW/177 pk. De krachtbron genereert zijn maximale trekkracht van 350 Nm tussen 1.750 en 3.000 tpm. De topsnelheid bedraagt 223 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u duurt 8,0 seconden.

Afgezien van de handgeschakelde zesversnellingsbak kunnen alle uitvoeringen van de nieuwe BMW 1 Reeks Cabrio optioneel worden uitgerust met een zestraps automatische transmissie. Door een speciale omvormer wordt het energieverlies in deze transmissie tot een minimum beperkt, terwijl de schakelovergangen zich aanzienlijk sneller en nauwkeuriger voltrekken. Met behulp van de Steptronic functie is de bestuurder bovendien in staat om handmatig te schakelen. Daarvoor kan hij de transmissiehendel op de middenconsole bedienen, of schakelen met de paddles (standaard voor de BMW 135i Cabrio, optioneel voor de BMW 125i Cabrio) aan weerszijden van het stuurwiel.

BMW 1-Reeks Cabrio

Uiteraard is de nieuwe BMW 1 Reeks een echte BMW. Dat betekent in de eerste plaats dat het motorvermogen via de achterwielen op de weg wordt overgebracht. Om de daarmee gepaard gaande dynamiek te kunnen weerstaan, bestaat de achterwielophanging uit vijf verschillende draagarmen, terwijl voor het differentieel nieuwe lagers werden ontwikkeld om de overbrenging soepeler te maken. De voorwielophanging levert volgens BMW een bijdrage aan het dynamische en sportieve karakter van de nieuwe BMW 1 Reeks Cabrio. Eveneens nieuw is de Servotronic stuurbekrachtiging die de mate van bekrachtiging afstemt op de rijsnelheid.